Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by rdtreur »

Gisteren begon mijn motor plotseling slecht te lopen. Motor was koud. Stationair liep hij wel normaal maar belast begon hij te horten en te stoten en viel vrijwel direct uit. Ik verdenk mijn pertronix flame thrower ignitor 3 bobine. Ik heb ook een ignitor 3 distibutor. Volgens pertronix kan op een ignitor 3 alleen een flame thrower 3 bobine.... Ik heb de Nederlandse importeur (EDS) gebeld maar die zijn op vakantie :-(((
Nu mijn vraag: kan ik een ignitor 3 bobine testen ? Zo ja hoe? Heeft er iemand in NL een ignitor 3 coil liggen?
Alvast bedankt, vr grt Ramon
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by reijer »

Ramon, geen idee of je ze kan testen. Maar weet je zeker dat het niet aan het stationair toerental en/of luchtmengsel ligt (mogelijk te arm afgesteld, dan sluit de motor uit als je van P naar R of D schakelt)?
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by rdtreur »

Denk niet dat dat het is. Het is vrij plotseling gekomen. De auto rijd alleen op LPG met een ohg x450 mixer. Het lijkt of hij idd geen brandstof of lucht krijgt maar dat is nietsbetekenend geval. Heb al beide tanks bij een ander tank station gevuld om dat uit te sluiten. Gisteren deed de auto al vreemd maar vanmorgen kwam ik de garage al niet meer uit....
bobby
Posts: 26
Joined: Sat Jul 29, 2006 7:55 am

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by bobby »

Heb zelf ook de ignitor III module, deze geeft bij mij ook problemen.
Heb toen maar de ingnitor III bobine gekocht dit maakte geen verschil bij mij, heb nu alles weer ervan afgehaald en wacht nog op antwoord van pertronix.
Heb de bobine nu dus los liggen.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by Bean Bandit »

Als het een "normale" bobine is, kan je die altijd doormeten. De laagspannings kant heeft een lage weerstand (volgens de pertronix site 0.32 Ohm). De hoogspannings kant heeft een hoge weerstand.
Aan de min pool van de bobine, zitten intern de beide spoelen aanelkaar. Dus je houd 1 meetpen op de min pool en verplaatst de andere, voor beide metingen, van de plus pool naar de hoogspannings aansluitng of vv.

Zo meet je iig of de bobine nog heel is, maar ik weet niet of je zo ook een slecht contact of half doorgebrande winding kan meten. De weerstand zal wel hoger zijn bij een aangetaste winding. Oneindig betekend kapot.

Oh ja, niet geheel onbelangrijk, de bobine geheel loshalen. Anders meet je waardes die niet kloppen.

Als het allemaal goed is, zit het probleem waarschijnlijk in de ontstekingsmodule.

Groeten, Remco
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by rdtreur »

Oh, waar woon je?? ;-)

Als de bobine het probleem is, dan neem ik hem graag ban je over !
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by rdtreur »

Testen is niet meer nodig ;-). Ik heb de pertronix flame thrower III gewisseld voor de oude bobine en hij loopt weer als een zonnetje. Ik heb de pertronix doorgemeten en gaf 0.9 ohm weerstand terwijl dit niet meer dan 0.32 mag zijn. Er is dus wat mis met dat ding. En dat na 4 jaar en iets van 40.000 km.... Best jammer voor een bobine van €86,- :-(
Bedankt voor alle input ;-)
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by reijer »

Mooi dat het is opgelost.

40.000 Km met de Mercury in vier jaar tijd? Wow!
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by rdtreur »

Ja, het is mijn daily in de zomermaanden :-) ... Misschien is het iets minder maar het komt zeker in de buurt. Ik ben net terug van een vakantietripje met het gezin naar Frankrijk. Toch weer ruim 2700 km in twee weken tijd. Tot ik weer thuis was ging het PROBLEEMLOOS. Gelukkig ging die bobine niet stuk onderweg ;-)
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by reijer »

Zo! Respect hoor. Dat moet een goed onderhouden/gerestaureerde auto zijn. Ik zocht net even naar een thread in het projecten forum maar kon er geen vinden.
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by rdtreur »

Hahaaaaa, nee ik gooi niet alles wat ik doe op het forum. Te veel moeite om foto's te plaatsen... Op het hamb forum heb ik wel het eea geplaatst, oa van de motorrevisie. Dan zie je ook dat jou chrome luchtfilter heel mooi gaat staan op m'n blok ;-)
(Zal ook ff geld overmaken )
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by reijer »

Ah, dan ga ik daar even kijken. Motorrevisie verhalen zijn altijd goed om te lezen.

Luchtfilterhuis stuur ik z.s.m. op.
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by rdtreur »

Hier een linkje van de motorrevisie op het aap-forum
viewtopic.php?f=8&t=73815
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Pertronix flame thrower 3 coil testen?

Post by reijer »

Thanks.
Post Reply