olie

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
camaro74
Posts: 44
Joined: Fri Sep 07, 2007 8:56 pm

olie

Post by camaro74 »

Hoi,

Er is al veel gediscussieerd hier over olie... zoveel zelfs dat ik nou echt niet meer weet wat goed is.

Mijn nieuw opgebouwde 350 blok heb ik inlaten lopen op aanraden van Tyra met mineralen olie.
Schijnt voor het inlopen van de nokkenas beter te zijn.
Maar wat is na dit inlopen nou het beste te gebruiken.... minerale olie of synthetische olie?
Volgens dit artikel van deze week op een klassieker site is synthetische olie zeker niet aan te raden ivm de te sterk reinigende werking.
Maar volgens dit zelfde artikel zit er in de huidige minerale olie geen zink.... en dat schijnt hij toch nodig te hebben

http://amklassiek.nl/minerale-en-synthe ... 014/08/17/


Welke olie zouden jullie gebruiken?
En heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld Slick50? Heeft dat nog nut om er bij te gooien?

Graag niet te ingewikkelde antwoorden met allemaal getallen en aanduidingen wat dat gaat ver boven mijn pet :)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: olie

Post by sjak_brak »

Dat artikel brengt het wel erg zwart/wit. Het is niet de synthetische olie op zich die reinigt, maar de toevoegingen die in veel moderne synthetische olie zit. Qua smering, thermische stabiliteit etc is synthetische olie superieur aan minerale olie.

Er is bv ook zeeer goede (deel)syntheet met de juiste hoeveelheid zddp te koop, speciaal voor motoren met flat tappet cam.
ayla
Posts: 372
Joined: Tue Aug 17, 2010 7:25 pm

Re: olie

Post by ayla »

Die reiniging is toch meer een probleem bij oude blokken?
Camaro74 heeft een 'nieuw' blok....daar zouden nog geen verontreinigingen in mogen zitten. Toch?

Groet ron
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: olie

Post by Bromgabber »

Wat Sjak zegt, een semi-synthetische olie.
Maar als je niet wil dat je motor "schoner" word van binnen, kan je net zo goed de oude olie erin laten..
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: olie

Post by kikkegek »

ik gooi er gewoon al jarenlang semi-syntheet 10W40 van de GAMMA in...en met inlopen van mijn blok ook 350SBC heb ik dat ook gedaan, alleen toen heb ik er een flesje break-in additive bij gedaan.

Ik merk nu na de eerste oliewissel wel dat de motor koeler blijft...zeker 5-10K.
camaro74
Posts: 44
Joined: Fri Sep 07, 2007 8:56 pm

Re: olie

Post by camaro74 »

Zo'n flesje had ik er ook bij gedaan kikkegek, mijn motor is inderdaad nieuw van binnen dus ga ik voor een semi=synthetische olie zoals Sjak ook zegt.
10w40 is dus ok? Moet ik nog letten op bepaalde aanduidingen die er in moeten zitten?

Bedankt alvast allen :-)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: olie

Post by sjak_brak »

Let op zddp-gehalte, dat is vooral van belang als je hydraulische of solid lifters hebt.
67Camaro
Posts: 1007
Joined: Mon Mar 21, 2005 8:13 pm

Re: olie

Post by 67Camaro »

Where is Dave when you need him :D
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: olie

Post by Crash »

Ff zoek functie gebruiken op het forum komt er al heel wat tevoorschijn.
Zelf het zekere voor het onzekere genomen en ga niet 4 tientjes bezuinigen door geen inloop olie te gebruiken en daarna goedkope crap van een bouwmarkt erin.
Zelf ook heel goed gelet op de ZDdp gehaltes dat komt telkens weer terug.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: olie

Post by kikkegek »

sjak_brak wrote:Let op zddp-gehalte, dat is vooral van belang als je hydraulische of solid lifters hebt.
wat is het juiste zddp gehalte. Ik heb toevallig flat tappet (hydraulische lifters). dus ben wel benieuwd.
graad
Posts: 646
Joined: Tue Mar 12, 2013 12:51 pm

Re: olie

Post by graad »

Ik gooi in al mijn oldies,mercury 460 1976 en chevy Van 1983 en mijn oudere bmwees altijd mineraal olie van de action!

Nooit problemen.
Met mijn bmw 735i al 30.000 gereden in anderhalf jaar tijd
En vorige week mijn kleppen laten stellen,en alles nog perfect,niks ingelopen
Kleppendeksel mooi schoon van binnen ect

Dus ja...
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: olie

Post by franky »

action olie gaat er bij al mijn auto's in, Golf diesel (2x), Smart, chevy c10, chevy van, chevy 3100, 2cv, polo, lupo,

alleen in de leasebak gaat olie in van de dealer (hoef ik zelf niet te betalen)
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: olie

Post by Nick_nl »

Hier staat een stukje met richt waardes PPM zddp
http://www.cam-shield.com/acatalog/diesel.html

Het is een reclame verhaal maar de getallen ben ik het wel mee eens.
Waar je nu tegenaan loopt is de "moderne" olie heeft standaard te weinig zddp om te kunnen voldoen aan de laatste norm.
Je moet dan zoeken voor een classic olie welke juist niet voldoet aan de laatste norm, Brad penn en Penrite hebben meer zddp, alleen zijn deze redelijk aan de prijs.
Het hangt ook een beetje van je auto af, heb je een scherpe nokkenas met de bij behorende zware klepveren moet je er meer aandacht aan besteden om dat de krachten op de nokkenas neus dan veel groter is.
Bij een standaard nokkenas met slappe klepveren zal het wel mee vallen.
camaro74
Posts: 44
Joined: Fri Sep 07, 2007 8:56 pm

Re: olie

Post by camaro74 »

Bedankt voor de link Nick, en de rest voor de info.
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: olie

Post by Rob Rules »

In de daily gooi ik ook action olie, de K30 krijgt motorolie voor diesel van MPM
Post Reply