is GM 122 betrouwbaar op gas???

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
dlowoner
Posts: 5
Joined: Sun Nov 02, 2014 6:35 pm

is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by dlowoner »

ik ben voorzichtig opzoek na een kleine pickup, eigenlijk is er maar heel weinig keus voor het beetje geld dat ik te besteden heb en het geld wat ik aan wegenbelasting betalen wil.
eigenlijk is de Chevrolet S-10 de enige auto die ik ook nog wel mooi vind, die in aanschaf en wegenbelasting weinig kost.
nou weet ik niet of het waar is wat ik op wikipedia gelezen heb maar er word beweerd dat het 2.2 blokje wat hierin zit (LN2 of anders gezegd de GM122) bekent staat om zijn betrouwbaarheid, eenvoud en onderhoudsvriendelijkheid.
nou zal het vast wel waar zijn maar me vraag was eigenlijk hoe deze blokjes het vinden als je ze op gas zet, ik weet bijv dat een bmw een prima auto is totdat je er gas op zet althans

ook vroeg ik me af waarom ik bij de pickups op mp allemaal wel een trekhaak zie zitten maar dat als ik de gegevens opzoek op rdw.nl dat ik dan nooit geen gewichten van de trekhaak opstaan.
ik vroeg me namelijk af hoeveel de 2WD mag trekken en wat de 4WD mag trekken want dat lijkt me ook wel belangrijk voordat ik een auto opzoek

graag hoor ik van je als je antwoorden hebt
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by Pavement Pounder »

De 2.2 liter S10 motor is zeer betrouwbaar ook op lpg.
Distributie is een ketting ipv een snaar.
Gemiddelt 1-10 op benzine.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by Bromgabber »

Auto's worden niet zomaar onbetrouwbaar als je ze op LPG laat lopen, mits je aanpassingen verricht.
Dus LPG bougies erin, en kijken of de kop ervoor geschikt is etc.
Verder heb ik nog geen erg slechte verhalen gehoord over een S10 op LPG..
warriorair
Posts: 832
Joined: Sat Jul 19, 2008 7:56 pm

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by warriorair »

Wat versta je onder LPG bougies ? :?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by sjak_brak »

LPG-bougie is gewoon een benaming om 2$-bougies voor 15 euro te kunnen verkopen.

Gewoon goede pitten kopen op Rockauto oid, bv NKG platinum, Accel U-grove, etc.

Op LPG is onderhoud van ontstekingsdelen belangrijk, dus zorg voor tijdige vervanging van bougies, kabels, rotor/verdelerkap. Dit wordt vaak nagelaten, en dan is het ineens de schuld van LPG als een wagen kut loopt.
dlowoner
Posts: 5
Joined: Sun Nov 02, 2014 6:35 pm

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by dlowoner »

hmmm die trekhaak gegevens heb ik elders op de rdw terug kunnen vinden.. die staan er dus wel bij als er een trekhaak op kenteken staat, mocht dit niet op kenteken staan en wel onder de auto zitten denk dat iig ff na voordat je die zou kopen want als je die op kenteken erbij wil zetten kan dat wel paar 100 euro kosten.

maar goed.. buiten dat om.. er is niet veel keus als het om de S10 gaat jammer genoeg.
ik moet er dus 1 hebben op G3 met versnellingsbak, liefst ook met dubbele cabine maar dat is opeens niet zo belangrijk meer.
probleem is dus dat alle S10 op lpg die ik gechecked heb allemaal geen G3 heeft.. en dan betaal je een godsvermogen aan wegenbelasting.
als ik strax genoeg geld gespaard heb dan hoop ik toch echt dat ik het geluk heb dat ik een goeie s10 op G3 aan kan schaffen maar ben bang dat die wel wat duurder zal zijn dat wat ze voor gewone lpg vragen

p.s. en over die lpg bougies gesproken, ik rijd nou G3 en ik kreeg begin van het jaar problemen met de auto als ik op gas reed. ik had em toen ff na de lpg garage gebracht omdat ik de ballen verstand heb van gas en dacht dat hun er zo wel ff achter zouden komen wat het probleem was...
hebben ze dus wat aan de auto geprutst en bleek niet goed.. dus ik weer terug .. hebben ze weer geprutst en het probleem bleef gewoon.
toen ben ik weer terug gegaan.. het onderdeel wat ze vervangen hebben hebben ze weer terug gedaan.
was wel meer dan 300euro kwijt terwijl ik de auto terug kreeg met hetzelfde probleem als dat ik daarvoor had.
me broertje vertelde me toen even dat ik gewoon es moest proberen om er nieuwe bougies in te doen..
op aanraden van de verkoper heb ik er gewone bougies ingedaan van een paar euro per stuk ipv lpg bougies en quess what??? de auto doet het weer zoals van ouds....
maar goed.. waarom geen lpg bougies??? die kerel vertelde me dat deze bougies het net zo goed deden, het enige verschil is dat ze minder lang meegaan, dus idd optijd weer vernieuwen.
en ok.. als je gewoon een nieuwe auto rijdt dan zou ik er ook beter spul opzetten hoor maar dat was in dit geval niet nodig
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by thunderbuick »

sjak_brak wrote:LPG-bougie is gewoon een benaming om 2$-bougies voor 15 euro te kunnen verkopen.

Gewoon goede pitten kopen op Rockauto oid, bv NKG platinum, Accel U-grove, etc.
Ah, er zijn nog wakkere mensen :)
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by Ranch73 »

tis nog vroeg hey /\/\ :)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by sjak_brak »

dlowoner wrote:maar goed.. buiten dat om.. er is niet veel keus als het om de S10 gaat jammer genoeg.
ik moet er dus 1 hebben op G3 met versnellingsbak, liefst ook met dubbele cabine maar dat is opeens niet zo belangrijk meer.
probleem is dus dat alle S10 op lpg die ik gechecked heb allemaal geen G3 heeft.. en dan betaal je een godsvermogen aan wegenbelasting.
Zonder versnellingsbak rijdt een wagen nogal lastig :D

G3 zal lastig worden, aangezien deze wagens geen officiele import waren en dus ook geen type-specifieke G3-erkenning hebben. Verder kan de leeftijd een rol spelen.

En godsvermogen? Verschil in MRB tussen G3 en normale LPG is ca. 3-4 tientjes per maand voor bedrijfsauto particulier rond de 1350kg.

Daarnaast zou ik me ook niet blindstaren op het aanbod op LPG. Benzinewagens hebben vaak flink minder km gemaakt, en een gasinstallatie zit er zo in.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by Pavement Pounder »

Die S10 is gewoon door de Chevrolet dealer verkocht in Nederland. Geen griize import. Ze hebben ook grote platen
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by sjak_brak »

Pavement Pounder wrote:Ze hebben ook grote platen
Grote platen heeft met beschikbare ruimte voor een kentekenplaat, zegt verder niks over wel of geen import :)

Maar wist niet dat die dingen hier door de fabrikant werden verkocht :oops:
dlowoner
Posts: 5
Joined: Sun Nov 02, 2014 6:35 pm

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by dlowoner »

euhm.. ja.. een godsvermogen.. voor iemand die niet veel geld heeft is het best veel.. maar ik heb het even vergeleken met andere auto's en er is idd weinig keus... dan kan ik keizen voor een legacy outback met 2.5 ltr motor.. of de landrover freelander maar dan heb ik wel een diesel en ik rijd soms lange stukken.. maar ik rijd ook vaak in de buurt kleine afstanden.. dus dan is lpg toch beter.

en een legacy ben ik ook niet zo happig op al weet ik uit ervaring wel dat het heel erg betrouwbare auto's zijn ook na de 3ton nog..
maar als ik deze 2 auto's heb dan ben ik ook best wat geld kwijt in de maand... als ik dan 15 of 25euro meer neerleg per maand dan heb ik in ieder geval een pickup die ik ook heel mooi vind plus voor mij is het stuk handiger..

dus ja... ik zal alsnog gaan voor de S10 en wel op lpg want lpg instalatie mag je niet zelf inbouwen.. en dat laten doen ben je ook al 1800euro kwijt.. ja ok.. dan heb je er wel G3 in... gewoon lpg is wel wat goedkoper.. maarja... dat vind ik nogal veel geld als ik een S10 van rond de 2000euro koop.

oja.. en met versnellingsbak.... zonder versnellingsbak kan je ook rijden.. iig.. als je er dan een automaatbak ik hebt :P:P:P
maar automaat wil ik dus niet
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by peerke »

ok,je zoekt dus een handgeschakelde 2.2 op g3 lpg voor niet meer dan 2000euro en neem ik aan zonder een bult aan achterstallig onderhoud en als ik het goed begrijp sleutel je zelf niet en heb je een redelijk krap budget verder.
ik weet niet of dat goed gaat komen,maar je weet nooit misschien heb je geluk.
ik weet wel dat die 2.2 motoren vaak op de koppakking gaan zweten/lekken.
let daar dus goed op!
succes
dlowoner
Posts: 5
Joined: Sun Nov 02, 2014 6:35 pm

Re: is GM 122 betrouwbaar op gas???

Post by dlowoner »

peerke wrote:ok,je zoekt dus een handgeschakelde 2.2 op g3 lpg voor niet meer dan 2000euro en neem ik aan zonder een bult aan achterstallig onderhoud en als ik het goed begrijp sleutel je zelf niet en heb je een redelijk krap budget verder.
ik weet niet of dat goed gaat komen,maar je weet nooit misschien heb je geluk.
ik weet wel dat die 2.2 motoren vaak op de koppakking gaan zweten/lekken.
let daar dus goed op!
succes
euhm... ik heb idd niet veel geld te besteden.. g3 zou perfect zijn maar zoals hierboven staat is dat vrijwel nooit het geval omdat het bedrijfsauto's zijn en voor een bedrijf het niet uitmaakt of het diesel is of g3 of gewoon de goedkopere lpg instalatatie.. je betaald precies hetzelfde als je kvk hebt.. dus gewoon lpg zal het worden.
de blokjes blijken behoorlijk goed te zijn dus heb er wel vertrouwen in dat ik niet om de haverklap problemen zal krijgen (rijd momenteel subaru en dit is ook betrouwbaar als de pest)
iig bedankt voor de tip over de koppakking.. ik neem aan dat als ik een nieuwe koppakking erop zet dat ik dat probleem al opgelost heb toch??? kan er wel goed op afdingen nu ik dit weet.
ik ben idd geen automonteur maar voor me hobby strip ik wel auto's en als ik weet wat er moet gebeuren kan ik vrijwel alles zelf repareren zolang het niet al te moeilijk word... koppakking vervangen zal wel lukken mocht het nodig zijn.. momentsleutel valt wel aan te komen.
oja.. en de auto mag best wat aan makeren.. zolang die maar goed op gas loopt en er een trekhaak op papier staat want heb me laten vertellen door de rdw wat alleen trekhaak op papier erbij laten zetten dat dit wel honderden euros kan gaan kosten. begrijp alleen niet waar die kosten vandaan moeten komen omdat de gewichten al bekend zijn
Post Reply