RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasdeel)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Wilf »

Takel, al verbeter je me wél, daar word ik en iedereen alleen maar wijzer van. Zoals ik al zei; ik heb er als amateur en complete beginner nu pas wat meer oog voor gekregen over hoe een nette las er uit moet zien, dat ik nog niet 1% van wat lassen allemaal inhoudt weet geloof ik direct. En dat je niet per sé hoeft te zigzaggen dat geloof ik ook, maar het maakt het voor een beginner sowieso een stuk makkelijker (al is het maar millimeterwerk) om een net resultaat te behalen, want mijn eerste doorlasstukjes zagen eruit als een drol in de pot, net zoals die op de eerst geplaatste foto's (de las ligt erop, is niet van gelijke spreiding én is niet netjes rechtdoor). Verder: top-info, leuk om te lezen, thnx!
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by cees V8 »

Wilf wrote:Tig is toch juist veel secuurder (kan minder warm en localer/preciezer)? Mig/mag is voor meters maken. Met tig kan je colablikjes lassen, met Mig niet. Of heb ik de verkeerde lessen gevolgd? :P
Je zegt het eigenlijk al, tig kun je blikjes mee lassen en daarmee verklap je al waar tig goed voor is. Nu hebben we het over, pak um beet, een mm of 6, een chassis balk bedoel ik, en dat moet je eerst aan het vloeien brengen met veel ampère, en pas wanneer je een bad hebt, kun je draad gaan toevoegen. En een juiste instelling van je migertje, is knop indrukken en gaan. Dus zeg maar wat meer warmte produceert tiggen of miggen? En warmte=uitgloeien en het liefst naar de oude koude vorm terug. Dus zeg het maar wat de beste manier is?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Wilf »

Plaatwerk en chassis is idd heel wat anders, maar lees de reacties van takel en mij er nog maar op na; ik wist al dat het niet klopte maar omdat ik het vragend gezet had (en niet als vaststaand feit) en omdat een forum juist geschikt is om kennis over te brengen en fouten te corrigeren / een thema uit te diepen heb ik dat bericht niet gewijzigd.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by cees V8 »

Metal active gas en metal inert gas. A staat voor actie en i voor in rust. Er wordt in een reactie gezegd dat mag voor o.a. Rvs is en Mig in hoofdzaak voor alu. Naar mijn bescheiden mening is dit onjuist. Bij een rvs smeltbad, wil je absoluut geen activiteiten. Dus gebruik je 99,9% Argon en bij roestig staal gebruik je graag zo veel mogelijk CO2. Je wilt namelijk de roest verbranden/kwijt raken uit je lasbad.
Van alu heb ik niet zoveel kaas gegeten. Maar 2 dingen weet ik wel, je hebt een wisselstroom tig kar nodig en argon.

Lassen met CO2 spettert vreselijk en argon nauwelijks, mits goed ingesteld
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by takel »

Het klopt gedeeltelijk wat je zegt Cees, RVS last het beste met 98% argon en 2% co2, de co2 is nodig om een juiste inbranding te verkrijgen bij dit las proces.
Doordat er 2% co2 in het gas zit wordt het inerte gas al een actief gas. Het is dus ook MAG lassen bij RVS.

Las je RVS met 99,9 % argon dan zal het bij dunner werk wel meevallen maar als je dikker dan bijvoorbeeld 3mm gaat zal het geheel wel mooi aanvloeien aan de oppervlakte maar de inbranding zal niet voldoende zijn.

Je zegt dat je bij roestig staal zoveel mogelijk co2 gebruikt, Het is inderdaad zo dat de co2 gebruikt wordt om een diepere inbranding te realiseren. Dit is bij roestig staal dan ook de reden dat het beter last. Maar we gebruiken in Nederland doorgaans geen gas waar meer dan 85% co2 in zit bij het lassen. Roest verdwijnt niet door warmte, roestig staal is dus alleen goed te lassen als de roest weg is. Met goed lassen bedoelen we dus zonder insluitsels, zonder hechtfouten, zonder enige fouten.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by cees V8 »

Takel, wat je schrijft vind ik allemaal prima alleen ben ik een andere mening toegedaan omtrent lassen. Nou heb ik nog niet zo heel veel ervaring in de metaal branche, want ik werk er nog maar sinds 1978 in. En allen met vragen over lassen raad ik aan om je oren en beter nog je ogen de kost te geven. En heb je een lastechnicus in je kennissen kring, luister dan gerust naar zijn advies, want die weten echt veel van materialen en de daarvoor geschikte lasmethoden en de meesten kunnen het ook prima in praktijk brengen.

Fijne feestdagen
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by cees V8 »

Takel, wat je schrijft vind ik allemaal prima alleen ben ik een andere mening toegedaan omtrent lassen en (meng) gassen. Nou heb ik nog niet zo heel veel ervaring in de metaal branche, want ik werk er nog maar sinds 1978 in. En allen met vragen over lassen raad ik aan om je oren en beter nog je ogen de kost te geven. En heb je een lastechnicus in je kennissen kring, luister dan gerust naar zijn advies, want die weten echt veel van materialen en de daarvoor geschikte lasmethoden en de meesten kunnen het ook prima in praktijk brengen.

Fijne feestdagen
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by takel »

:? Owkeejj...

edit: voor wie er interesse in heeft:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=l ... 1339,d.d24
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by boyanka »

8) Takel, bij mig/mag wordt je smeltbad heter naarmate je percentage argon hoger is. Dus 98/2 is heet. Dan komt er nog bij of je met massieve draad last of met gevulde draad.Gebruik je een bekking gas of niet.enz
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by takel »

boyanka wrote:8) Takel, bij mig/mag wordt je smeltbad heter naarmate je percentage argon hoger is. Dus 98/2 is heet. Dan komt er nog bij of je met massieve draad last of met gevulde draad.Gebruik je een bekking gas of niet.enz
Inderdaad, de toevoeging van co2 maakt de boog ook niet heter, hij maakt hem stabieler zodat het argon dieper kan inbranden. Inderdaad zijn er ook andere gassen die bij het argon toegevoegd kunnen worden om bijvoorbeeld met gevulde draad te lassen (kijk op mijn link voor wat verschillende soorten en hun toevoegingen)
Pure argon wordt in de link ook alleen geadviseerd voor tig.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by boyanka »

8) je kan ook een toevoeging van bv 2% waterstof pakken. (ben zelf in een vroeger leven lasser geweest)
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by cees V8 »

Heej, geen harde gevoelens hoor, maar waterstof in je flamboog wil ik niet hebben bij het lassen aan staal en we hebben het over een chassis van staal. Waterstof is een doodsvijand van een sterke staallas. En elders in een reactie, lees ik dat de argon moet inbranden? En dat snap ik niet. Het is toch de bedoeling dat het te lassen materiaal homogeen gelast wordt/is? Dat daarbij een bepaald gasmengsel geschikt zal zijn dat zou wel eens kunnen maar het gas brand niet in het materiaal maar de elektrische vlamboog. Veel nieuwere lasmachines hebben een pulseren functie en mogelijkheden erop die vroeger niet mogelijk waren. De techniek snelt vooruit en ook ik heb nog een hoop te leren. Met die menggassen is het het zelfde als metalen. Je kunt eindeloos mengen en elke keer heeft het dan andere eigenschappen. Net als met eten. Hoofd ingrediënten, knoflook, zout en peper maar door de hoeveelheden te veranderen is de smaak steeds anders en dat zal met metaal ook zo blijven. Steeds nieuwe legeringen. Maar deze boerenpummel zou een koudgewalst chassis lassen met een Mig kar, massieve draad en 98% argon met 2% CO2 en wat een ander doet is mij prima. Ik blijf ervan overtuigd dat tig veel meer warmte produceert dan Mig voor een chassis.

Fijne feestdagen
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by boyanka »

:) waterstof gebruik je bij alluminium
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Homer »

pfffffff ik haakte 10 replay geleden al af. :thumbs:
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by cees V8 »

Ik ga ook afhaken. Ik heb mijn haaknaald al klaar liggen. En boyonka, sorry, ik had niet door dat het om het nieuwste model aluminium chassis ging. Pffff. :roll:
Post Reply