Auto slaat direct af op lpg

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
maurice7
Posts: 96
Joined: Sat Jul 09, 2016 1:21 pm

Auto slaat direct af op lpg

Post by maurice7 »

Hi v8 freaks

ik heb zojuist even op het forum gekeken omtrent het onderwerp problemen met starten op lpg.
het volgende is er aan de hand bij onze firebird: er zit een impco 425 mixer, en een converter op. bij dit alles start de auto heel slecht.
Na een korte start slaat de motor vrijwel direct aan en slaat meteen weer af. De auto heeft een paar jaar niet gedraaid ( rijd enkel op lpg) en is rijdend weggezet zij het dat de motor daarvoor al moeilijker aansloeg. Vanwege de sterk verouderde lpg installatie is daarom alles vernieuwd, converter,mixer ,inlaatspruitstuk,leiding,enz. Na het indrukken van het knopje op de converter ( gaat erg zwaar) hoor je lpg stromen,Het vacuum is gemeten en er is vaccum,wel wat laag maar toch,Alle pijpjes dopjes zijn afgedicht in de mixer.Als ik start slaat de moter even aan en direct weer af. Na een extra poging en met wat gasgeven gebeurt er niks,tenzij ik iedere keer even "choke".

de compressie is pas gemeten,de druk is behoorlijk hoog,want de meter werd van het bougiegat afgeblazen. De motor heeft er ongeveer 150 000 km opzitten, de auto is uit 1976. het gaat om een 400 pontiac motor.

Als er iemand tips heeft zijn deze welkom!

vr gr maurice
Last edited by maurice7 on Sun Oct 09, 2016 7:16 pm, edited 2 times in total.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Auto slaat niet aan op lpg

Post by thunderbuick »

Krijgt geen signaal dat de motor loopt en sluit het gas weer af. (draad om een van de bougiekabels gewikkeld of naar ontsteking/toerenteller vermoed ik)
maurice7
Posts: 96
Joined: Sat Jul 09, 2016 1:21 pm

Re: Auto slaat niet aan op lpg

Post by maurice7 »

Hoi thunderbuick.
dank voor je snelle reactie,
die draad die je bedoelde is eraf (tijdelijk)
want het relais voor het lpg was kapot.
en is even tijdelijk voor een normaal relais vervangen.
nu hoor je de klep zowelbij de tank als bij de converter openen.
ik ga nog even meten of er tijdens het starten ook 12 volt op blijft staan

vr gr maurice
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by thunderbuick »

Of hij krijgt geen gas of veel te weinig (kraan op tank toch wel weer open gezet hé :) )
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by sjak_brak »

Valse lucht / vacuumlek gecontroleerd? Je hebt zo te lezen van alles vervangen. In mijn ervaring is dan vrijwel altijd ergens iets dat nog een keer nagetrokken moet worden, of dat niet is aangeslote of afgesloten. Sterker nog, bij troubleshooting is dit in mijn ervaring veruit de meest voorkomende oorzaak.

Zeg niet dat het hier ook is, maar zou toch beginnen met na te kijken.

Om het testen wat makkelijker te maken kan je stationair toerental ook wat hoger zetten, zodat je meer kans hebt dat de motor blijft lopen (en je ook minder afhankelijk bent van de afstelling van het stationair mengsel)

Verder moet het knopje op de converter normaal in te drukken zijn, lastig om in te schatten hoe zwaar jij erg zwaar vindt, maar kan evt ook punt van aandacht zijn. Wat dan aan de hand kan zijn, is bv dat de pakking van primare mebraan niet goed afsluit / beschadigd is.

Uiteraard kan het ook in iets heel anders, zoals in de onsteking of electra zitten. Bv dat ontsteking op IGN-2 wel stroom krijgt (de startstand) maar op IGN-1 (normaal contact) niet. Dan krijg je ook, dat de motor direct afslaat.
maurice7
Posts: 96
Joined: Sat Jul 09, 2016 1:21 pm

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by maurice7 »

Dan heb ik in ieder geval wat te doen, ik heb idd veel vervangen bij de motor, en er zal zeker wel wat vergeten/los zijn .

ik heb nog even de vacummeter erop gehad, en deze geeft op de schaalverdeling een rood gemarkeerd gebied aan waarin verteld word dat er een lek/of kleptiming verkeerd.

Wat dan wel vreemd is dat de auto verder normaal gereden heeft.

ik ga aan de slag en houd jullie op de hoogte!1 :thumbs:
maurice7
Posts: 96
Joined: Sat Jul 09, 2016 1:21 pm

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by maurice7 »

nog even terzijde: de knop op de verdamper gaat echt heel erg moeilijk ingedrukt .

vr gr maurice
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by Ranch73 »

Hoe ziet de stroomverdeler eruit ? Wellicht module niet fris meer van eerder genoemde.
maurice7
Posts: 96
Joined: Sat Jul 09, 2016 1:21 pm

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by maurice7 »

hoi ranchero

de stroomverdeler ga ik zeker even goed bekijken.

goeie tip :cool:
gr maurice
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by mercury1970 »

Waarom niet een plusdraad tijdelijk naar beide relais trekken, zodat je zeker weet dat die open blijven staan, als de motor dan blijft lopen weet je waar je moet zoeken, zo niet kun je die uitsluiten.....
maurice7
Posts: 96
Joined: Sat Jul 09, 2016 1:21 pm

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by maurice7 »

zeker de moeite waard op te proberen mecury 1970 :thumbs:
dank je
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by gert »

en dan nog even die knop op de verdamper.....daar is iets helemaal fout! die moet heel makkelikj in te drukken zijn.
maak em maar es open aan de achterkant
maurice7
Posts: 96
Joined: Sat Jul 09, 2016 1:21 pm

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by maurice7 »

Hoi gert. dus volgens jou is die knop makkelijk in te drukken? enkel als ik in de mixer de hevel die onder het lucht filter zit op en neer beweeg dan kan ik tegelijkertijd die knop op de verdamper indrukken,en ook als de gasafsluiters dicht zijn. Als de afsluiters open staan kan ik hem echt niet indrukken
vr gr maurice
maurice7
Posts: 96
Joined: Sat Jul 09, 2016 1:21 pm

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by maurice7 »

ik heb inmiddels de afsluiters goed gecontroleerd,tijdens starten staat er rond de 12 volt op. deze gaan in ieder geval open, de bougie,s vonken paars/blauw,ze zijn normaal niet overdreven sterke vonk. Ik ga ook nog even kijken of er wel daadwerkelijk gas uit de verdamper komt, begin toch te twijfelen... en da,s nie goed
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Auto slaat direct af op lpg

Post by gert »

de tweede trap klep van je verdamper is lek.
daardoor kun je de knop niet indrukken omdat er gas druk achter het membraan staat.
dat verklaart ook waarom ie afslaat bij stationair, de motor wordt veel te rijk.
als je weet hoe de verdamper in elkaar steekt is die lekkage simpel te verhelpen, effe rubbertje schoonmaken of vernieuwen.
verkrijgbaar bij Sjak Brak.
lukt dat?
Post Reply