relais monteren

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
tonafoto
Posts: 29
Joined: Tue Sep 18, 2018 3:47 pm

relais monteren

Post by tonafoto »

Hallo

ik wil mijn verlichting, mijn richtingaanwijzers en mijn kachelventilator gaan bedienen via 3 relais. Die worden onder de motorkap tegen het schutbord bevestigd.
Ik vraag me af hoe dik de +kabel die ik vanaf mijn accu daarnaartoe ga leiden, zal moeten zijn.
Als ze alledrie aan staan, zal er toch wel wat Amperes doorheengaan. De afstand tot de accu is nog geen 2 meter.

En wat kan ik dan het beste gebruiken om die kabel netjes te splitsen naar de drie relais?

Voor het overzicht lijkt het mij het beste om de clignoteur er naast te hangen. Normaal hangt ie binnen achter het dashboard, maar buiten zou toch geen probleem moeten zijn, lijkt mij.

Nu werkt de kachelventilator met een standje zachtjes, harder en hardst. Is dat eigenlijk wel met een relais te combineren, en zoja, hoe kan ik dat dan het best aansluiten?

Alvast bedankt voor het meedenken.
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: relais monteren

Post by camaro rs »

Wil je dan die extra relais monteren tussen de kabel die naar je knipperlicht loopt?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: relais monteren

Post by Corp »

Koplampen via relais ok maar waarom de knippers? Links en rechts gescheiden. Wordt een schakeling met 2 relais en onnodig.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: relais monteren

Post by Wilf »

Kabels splitsen zou ik afraden. Relais voor je blower zal idd vrij lastig worden omdat de standaard blower meestal gebaseerd is op een weerstandsschakeling.

Verlichting op relais is altijd een goed idee. Europese verlichting is 50 à 60 Watt en veel te veel voor de standaard schakelaars. Knipperlichten lopen wel los. Achterlicht ook.

Dikte kan je opzoeken, uit m’n hoofd is 1mm^2 meer dan zat maar zoek het maar even op (per relais 120 Watt). Relais kunnen kort bij accu, 1 voor dim, 1 voor groot. Plus naar relais trekken, nieuwe verlichtingskabels naar armaturen en origineel naar relais voor stuurspanning.

Specialpartz verkoopt kits met installatiehandleiding.
tonafoto
Posts: 29
Joined: Tue Sep 18, 2018 3:47 pm

Re: relais monteren

Post by tonafoto »

CORP en CAMARO RS: Vanaf het contact gaat er rechtstreeks een draad naar de clignoteur. Daarvandaan gaat er een verbinding naar de richtingaanwijzer op de stuurkolom, en daarvandaan wordt er beslist of het signaal naar links of rechts gaat. Dus ik sluit het relais aan tussen het contact en de clignoteur en heb er op deze manier maar 1 relais nodig.

WILF: Ik heb Specialpartz een mailtje gestuurd, maar ik heb vannacht ook veel info op internet gevonden hierover. Aansluitschema's, draaddiktes, enz. Er zijn best wel veel mensen die de verlichting van hun oldtimers op deze manier aansluiten. Ik dacht dat je het relais zo dicht mogelijk bij de schakelaar moest monteren, maar ik ben er nu achter dat je de +draad van de accu naar het relais zo kort mogelijk moet houden ivm de weerstand. Precies zoals jij ook al opmerkte. Thanks.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: relais monteren

Post by Wilf »

Das het mooie van relaissturing idd; je houdt de geschakelde spanning zo kort mogelijk (minste weerstand/verlies). De stuurspanning is alleen spanning en geen vermogen waardoor die kabels dun mogen zijn en dus niet warm worden (originele bedrading voldoet vaak al).
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: relais monteren

Post by rene74monte »

voeding naar de relais fatsoenlijk dik maken en schakelen via de massa , heb je nooit meer problemen , staat er ook geen onnodige spanning meer op je lichtschakelaar
Post Reply