Koelwater bij kopbouten sbc

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Koelwater bij kopbouten sbc

Post by Robin_Chevelle »

Heb inmiddels 7500km gereden met de 383 sbc in mijn Van. Nu heb ik gister de headers gedemonteerd om ze te laten coaten en zie ik koelvloeistof (roze) rond 3 cilinderkop bouten. Ik weet zeker dat ik vrij veel Permatex high temp thread sealant (dat witte in zo'n kleine tube) op het schroefdraad heb gedaan tijdens montage.

Hij lekt geen koelvloeistof, ligt nooit een druppel onder. Niveau zakt ook niet. Olie verbruik is minimaal, olie blijft schoon en heb niet het idee dat die bouten lekken of dat er koelvloeistof bij de olie komt.

Hoe is dit op te lossen?
Zo'n lek-stop toevoeging in de koelvloeistof gooien? Welke? Is vrij veel keuze in.
1 voor 1 bout eruit, ander sealer erop en bout er weer in? (Welke sealer)
Blok eruit, koppen eraf en helemaal overnieuw beginnen? Maar met welke sealer?

Ik weet dat GM er wel is een toevoeging tablet in gooide af fabriek in blokken met aluminium koppen. Maar wat is dat en hoe kom je daar aan?

Image
Image
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Koelwater bij kopbouten sbc

Post by Corp »

Zwarte peper in koelwater. Een flinke scheut 😊

Die pillen kun je denk ik bij opel wel grijgen.

Ik gebruik altijd loctite sealer. Nooit problemen mee. Ook niet met studs

Beste is eruit. Tgread chaser erdoor en met een borsteltje in boormachine. Rwmreiniger naspuiten en voelen of bout er met hand helemaal ingaat. Dan koop je loctite 572
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Koelwater bij kopbouten sbc

Post by Robin_Chevelle »

Zwarte peper? Ik geloof je, maar wat doet dat? Zorgt voor oxidatie ofzo?
Kom je dan niet bij de volgende rebuilt dan niet een of ander opgevreten materiaal tegen?

Ik gebruik voor alle andere nippels, leidingen, pluggen, enz. Loctite 570 alleen de kopbouten heb ik gedaan met Permatex. achteraf gezien, had ik maar... ;)

Had met blok bouwen precies gedaan wat je nu zegt, schroefdraad schoon, zelfs met een staalborsteltje en remreiniger erna. Bouten gingen er allemaal met de hand in tot het einde van het draad van de bout. Snap niet waarom ze nu lekken. Toch te weinig Permatex of Permatex is niet zo goed als ik dacht.

Kan het nog helpen om alle bouten na te trekken?

Vind het zo raar dat ik het nu pas, na 7500km voor het eerst zie. Controleer regelmatig alles.
Het is zo minimaal dat ik hoop op een acceptabele oplossing waarbij het blok er niet weer uit moet.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Koelwater bij kopbouten sbc

Post by boyanka »

Ik gebruik ook permatex en is al 11 jaar dicht. Misschien dat je te weinig gebruikt hebt
Post Reply