Bout afgebroken timing cover.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by Riviera Roy »

Corp wrote: Mon Jan 27, 2020 2:40 pm Deksel van aluminium? In ergste geval extra oor eraan lassen. Vlees zat in dat vlakke deel van het blok
Dat is wel een heel ingrijpende ingreep maar wel een goed idee mocht niks lukken😆
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by Riviera Roy »

gert wrote: Sat Jan 25, 2020 5:17 pm het lijkt 3/8 unc?
laat es een foto zien van het afgebroken draadeind recht van voren.

Image
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by gert »

ik zou daar een moer oplassen, m10 ofzo, iets groter dan het draadeind, dan kun je de moer vanbinnenuit vollassen, met een dunne elektrode of draad, draad is natuurlijk het beste.
af laten koelen, en dan voorzichtig aan de moer draaien, kruipolie erbij enz.
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by Riviera Roy »

gert wrote: Tue Jan 28, 2020 12:50 pm ik zou daar een moer oplassen, m10 ofzo, iets groter dan het draadeind, dan kun je de moer vanbinnenuit vollassen, met een dunne elektrode of draad, draad is natuurlijk het beste.
af laten koelen, en dan voorzichtig aan de moer draaien, kruipolie erbij enz.
Donderdag ga ik dat proberen.
Bedankt tot dusver
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by gert »

de truc is dat het stuk draad war er nog inzit goed heet wordt doordat er aan gelast wordt, die hitte trekt door geleiding in het draadeind.
dat zet uit, en krimpt na afkoeling weer, waardoor er ruimte onstaat tussen gietijzer en draadeind.
succes!
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by boyanka »

Als ik het zo zie heb je niet in het midden geboord van de bout, en ook nog niet groot genoeg.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by RobDodge »

boyanka wrote: Tue Jan 28, 2020 6:55 pm Als ik het zo zie heb je niet in het midden geboord van de bout, en ook nog niet groot genoeg.
Ik zag t ook al 😉
Leer momentje voor de volgende keer.
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by Riviera Roy »

boyanka wrote: Tue Jan 28, 2020 6:55 pm Als ik het zo zie heb je niet in het midden geboord van de bout, en ook nog niet groot genoeg.
Klopt, wel met centerpons gaatje getikt maar omdat de bout schuin was afgebroken en de boor toch scheef weggelopen. Daar kan ik niks meer aan veranderen.
Nu nog eruit krijgen is mijn grootste zorg.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by boyanka »

Ik probeer eerst het boutje vlak te slijpen en dan eerst met een boortje van ca 3mm te boren
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by RobDodge »

boyanka wrote: Wed Jan 29, 2020 9:46 am Ik probeer eerst het boutje vlak te slijpen en dan eerst met een boortje van ca 3mm te boren
En daarna boren naar de diameter voor een linkse tap die het dichtst in de buurt komt van de binnenmaat van de schroefdraad. En altijd met respect voor de tap je pogingen wagen. Maar daar heb je nu geen klote aan! 😁
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by Corp »

Er zit nog flink vlees rond de tap. Ik zou met een heel klein boortje daar wegboren zodat de tap ruim zit. Met een beetje mazzel draai je hem er dan uit. Afslijpen is het laatste. Nu heb je nog wat houvast. Zo'n tap is bros en last voor geen meter. Dan breekt hij verderop weer af.
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by Riviera Roy »

Moer oplassen is mislukt. 7x moer m10 erop gelast maar uiteindelijk breekt de moer gewoon weer af.
Waarschijnlijk zit de afgebroken tap ook een beetje in de wand van het blok waardoor draaien onmogelijk geworden is.
Helaas... Nu weer wat anders verzinnen.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by gert »

jammer
dan maar links erboven boren met een klein boortje, als je eenmaal een gat hebt net zo diep als de draad kun je een steeds groter boortje nemen en zo meer ruimte krijgen om de zooi er in delen uit te puuteren
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by Riviera Roy »

gert wrote: Thu Jan 30, 2020 6:08 pm jammer
dan maar links erboven boren met een klein boortje, als je eenmaal een gat hebt net zo diep als de draad kun je een steeds groter boortje nemen en zo meer ruimte krijgen om de zooi er in delen uit te puuteren
Ja zoiets, kijken of dat wil lukken
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: Bout afgebroken timing cover.

Post by Riviera Roy »

Als er echt niks meer wil lukken heb ik nog een optie bedacht.
Een goeie sterke beugel maken die het waterpomp en distributiehuis aandrukt. Nu even met blauw aangegeven en even je fantasie gebruiken om daar een mooie beugel te zien... dan is het probleem ook opgelost.
Image
Post Reply