trekhaak op kenteken deel 2

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

trekhaak op kenteken deel 2

Post by FritsVrolijk »

Goedemorgen allemaal

Ga de vraag kort houden 2 jaar geleden mijn Truck op kenteken laten zetten bij de RDW

Volgens de keurmeester was het niet mogelijk de trekhaak op kenteken te krijgen ivm met het niet hebben van gegevens


Nu staat er een zelfde Truck op MP met trekgewicht van trekhaak wel op kenteken te koop


wat gaat hier mis ????? :D
Last edited by FritsVrolijk on Mon Mar 02, 2020 6:37 pm, edited 1 time in total.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by RobDodge »

Gewoon een mailtje sturen naar info @ rdw . nl
Met het verzoek dat je graag trekgewicht op het kenteken van je truck wilt.

Dan krijg je enkele dagen later een mailtje terug met wat te doen. 😉
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by MotiV8 »

Ik heb inderdaad ook gegevens op moeten vragen bij Ford Amerika om trekgewicht op kenteken te krijgen.
Dit officieele document heb ik toendertijd doorgestuurd naar het RDW.
Heb niet het gewicht wat de trekhaak mag hebben ( 3600kg ) maar het trekgewicht van het voertuig 2300kg gekregen.
Heb inmiddels begrepen dat Ford USA hier niet meer behulpzaam in is.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by FritsVrolijk »

Dank heren dan gaan we dat doen

Blijft raar dat ik het niet kreeg en er nu wel een rond rijd met een goedgekeurde trekhaak

Weer een hoop gedoe voor Jan Lul zucht
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by Bromgabber »

Inderdaad, stuur naar het rdw een mailtje voor het trekgewicht.
Stuur ook het kenteken mee van de auto die je gezien had waar het wel op kenteken staat.
Mooiste is ook nog een kopie van dat kenkenbewijs/pasje mee te sturen waar het trekgewicht op staat.
Maar of de eigenaar daar aan mee wil werken is de vraag.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by MotiV8 »

Die goedgekeurde trekhaak is het probleem niet. Dat is niet anders dan een koppelstuk van Bosal die in je USA trekhaak schuift. Daarop zet je een Europesche kogel, in drie Hoogtes verstelbaar.
Dat ding koop je gewoon bij de automaterialen en daar zit een Bosal EU certificaat bij wat de trekhaak mag hebben.
Een USA trekhaak heeft geen goedkeuring hier en derhalve mag je dat ding alleen als fietsendrager gebruiken. De Bosal kit maakt hem EU goedgekeurd.

Maar, trekhaak gewicht is geen trekgewicht voertuig. Een 3500kg trekhaak op een Fiat Panda zal nog steeds 800kg trekgewicht zijn..
Een goed gekeurde trekhaak met 0 trekgewicht op kenteken betekend alleen als fietsendrager gebruiken.

In geval van Ford en mogelijk ook andere merken. Trekhaak in Amerika is Dealer package & niet af fabriek. Class 1 tot en met Class 4. In de towing pack zit je differentieel en veren pakket. extra oliekoelers etcetera.
Dus 4 verschillende '73 F250's kunnen elk een ander trekgewicht hebben. Afhankelijk van het towing pack.
Veel info vind je in de originele folders.

Ik heb een class 4 pack maar kon een class 3 makkelijker aantonen middels Ford USA. Ford zij in eerste instantie, het is dealer gemonteerd, daar hebben wij geen documentatie van. Uiteindelijk kwam het goed ( duurde 6 maanden).

Er zijn wat sites in Amerika waar je tegen betaling aan de hand van je VIN een certificaat kan krijgen. Ik zie die in diverse Facebook groepen wel eens langs komen.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by FritsVrolijk »

Bedankt Heren

Nou medewerking van de verkoper van de Truck waar het wel netjes op kenteken staat kan ik vergeten en het is echt dezelfde Truck :boos:

Heb hem gemaild en krijg geen antwoord zoals te verwachten

Wel de RDW gemaild met de opmerking dat ik het 2 jaar geleden kon bekijken met me trekhaak en deze beste man met de zelfde Pick up nu wel alles op kenteken heeft staan


Ben benieuwd
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by FritsVrolijk »

MotiV8 wrote: Fri Feb 21, 2020 7:00 am Die goedgekeurde trekhaak is het probleem niet. Dat is niet anders dan een koppelstuk van Bosal die in je USA trekhaak schuift. Daarop zet je een Europesche kogel, in drie Hoogtes verstelbaar.
Dat ding koop je gewoon bij de automaterialen en daar zit een Bosal EU certificaat bij wat de trekhaak mag hebben.
Een USA trekhaak heeft geen goedkeuring hier en derhalve mag je dat ding alleen als fietsendrager gebruiken. De Bosal kit maakt hem EU goedgekeurd.

Maar, trekhaak gewicht is geen trekgewicht voertuig. Een 3500kg trekhaak op een Fiat Panda zal nog steeds 800kg trekgewicht zijn..
Een goed gekeurde trekhaak met 0 trekgewicht op kenteken betekend alleen als fietsendrager gebruiken.

In geval van Ford en mogelijk ook andere merken. Trekhaak in Amerika is Dealer package & niet af fabriek. Class 1 tot en met Class 4. In de towing pack zit je differentieel en veren pakket. extra oliekoelers etcetera.
Dus 4 verschillende '73 F250's kunnen elk een ander trekgewicht hebben. Afhankelijk van het towing pack.
Veel info vind je in de originele folders.

Ik heb een class 4 pack maar kon een class 3 makkelijker aantonen middels Ford USA. Ford zij in eerste instantie, het is dealer gemonteerd, daar hebben wij geen documentatie van. Uiteindelijk kwam het goed ( duurde 6 maanden).

Er zijn wat sites in Amerika waar je tegen betaling aan de hand van je VIN een certificaat kan krijgen. Ik zie die in diverse Facebook groepen wel eens langs komen.
Beste Moti geloof me ik heb 2 jaar geleden en daar is nog een post van op het forum geloof ik echt me best gedaan maar kreeg toen geen info naar boven

Maar ik ben blij dat het deze Man wel gelukt is we gaan het zien :)

Heb me Trekhaak nog in de garage liggen gelukkig :lol:
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by RobDodge »

FritsVrolijk wrote: Fri Feb 21, 2020 9:06 am

Wel de RDW gemaild met de opmerking dat ik het 2 jaar geleden kon bekijken met me trekhaak
Ben benieuwd
Goed bezig! Met stroop vang je vliegen, niet met azijn!
Tot 2000kg trekgewicht zal het rdw een worst wezen waarmee je je kar mee sleurt achter je truck.
Wil je meer als 2000kg moet je langs komen bij rdw. En dat gaat je enkele 100derden euro's kosten
Je krijgt namelijk een pdf retour met 3 mogenlijkheden van trekgewicht.

En.. de gegevens van jou truck hebben ze! 😉
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by FritsVrolijk »

RobDodge wrote: Fri Feb 21, 2020 12:27 pm Goed bezig! Met stroop vang je vliegen, niet met azijn!
Tot 2000kg trekgewicht zal het rdw een worst wezen waarmee je je kar mee sleurt achter je truck.
Wil je meer als 2000kg moet je langs komen bij rdw. En dat gaat je enkele 100derden euro's kosten
Je krijgt namelijk een pdf retour met 3 mogenlijkheden van trekgewicht.

En.. de gegevens van jou truck hebben ze! 😉
Blijkbaar zal het ze wel een worst wezen anders stond er wel op me kenteken dat ik 1500 kilo mag sleuren

En het is niemand een worst tot je een ongeluk krijgt en de verzekering moeilijk gaat doen

Ze kijken maar even bij de RDW hoe ze het op gaan lossen En 2 jaar geleden zei de keurmeester kan er niks over vinden dus helaas pindakaas
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by RobDodge »

FritsVrolijk wrote: Fri Feb 21, 2020 1:23 pm Blijkbaar zal het ze wel een worst wezen anders stond er wel op me kenteken dat ik 1500 kilo mag sleuren

En het is niemand een worst tot je een ongeluk krijgt en de verzekering moeilijk gaat doen

Ze kijken maar even bij de RDW hoe ze het op gaan lossen En 2 jaar geleden zei de keurmeester kan er niks over vinden dus helaas pindakaas
Ik deel mijn ervaring met de rdw!
Ik kon meer als 2000kg krijgen, maar dan moest ik komen voor keuring. Minder trekgewicht is eigen verandwoording!!! 😉
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: trekhaak op kenten

Post by Jeroen_Sp »

ik snap niet waarom dit zo moelijk moet. Inderdaad een mailtje gestuurd. Kreeg vrij snel van de rdw een brief terug met de 3 opties: 1)bewijs volgens officiele documentatie wat de auto mag trekken, 2)kom naar RDW om te laten keuren (duur), 3) voorstel van de RDW voor relatief laag gewicht (was bij mij iets van 1800kg op mijn w200).
Laatste geaccepteerd en wordt gratis aangepast, incl nieuw pasje
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by FritsVrolijk »

Jeroen_Sp wrote: Mon Feb 24, 2020 4:55 pm ik snap niet waarom dit zo moelijk moet. Inderdaad een mailtje gestuurd. Kreeg vrij snel van de rdw een brief terug met de 3 opties: 1)bewijs volgens officiele documentatie wat de auto mag trekken, 2)kom naar RDW om te laten keuren (duur), 3) voorstel van de RDW voor relatief laag gewicht (was bij mij iets van 1800kg op mijn w200).
Laatste geaccepteerd en wordt gratis aangepast, incl nieuw pasje
Hoop ook dat dit het gaat worden

Maar verlopig nog geen antwoord van de rdw :cry:
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: trekhaak op kenten

Post by FritsVrolijk »

Geachte heer, mevrouw,

U vraagt om trekgegevens te vermelden in het kentekenregister voor het voertuig met kenteken BE. De trekgegevens zijn echter niet bekend bij de RDW.

Om het kentekenregister aan te passen, heb ik de trekgegevens van het voertuig nodig. Ik heb één van de volgende verklaringen nodig:

- een verklaring van de registrerende instantie uit de Europese lidstaat van waaruit het voertuig in het verleden is ingevoerd in Nederland. In deze verklaring moet staan wat het voertuig geremd en ongeremd mag trekken.
Of:
- een verklaring van de voertuigfabrikant van uw voertuig wat de aanhangwagengewichten zijn.

Of:
- een verklaring van de Nederlandse importeur waaruit blijkt wat de nationale Nederlandse goedkeuring van het voertuig is, met de daarbij behorende aanhangwagengewichten.

Of:
- een foto van het typeplaatje van uw voertuig waaruit de aanhangwagengewichten te herleiden zijn. Vermelding van b.v.GVWR (maximum massa voertuig) en GCWR (maximum massa samenstel). Deze foto wordt als een fabrieksverklaring gezien. Het aanhangwagengewicht wordt dan GCWR-GVWR

U kunt/wilt geen verklaring overleggen
Indien u niet een van deze verklaringen kunt/wilt overleggen, kan op uw eigen verantwoordelijkheid overgegaan worden tot de volgende vermeldingen in het kentekenregister:

Ongeremd aanhangwagengewicht: 1940 kg.
Geremd aanhangwagengewicht: 750 kg.

Als deze gewichten voor u niet toereikend zijn, zou er eventueel op hogere aanhangwagengewichten getest kunnen worden. U dient dan echter wel rekening te houden met keuringskosten die kunnen oplopen tot ongeveer €550,00.

U wordt verzocht om onderstaand formulier in te vullen en binnen 4 weken aan mij te retourneren.

Heeft u vragen?
Heeft u na het lezen van deze brief vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met 088 008 74 47 (lokaal tarief)

Met vriendelijke groet,

Medewerker uitvoering afd VRD Veendam
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Formulier: verzoek tot vermelding aanhangwagengewichten in het kentekenregister.

Te richten aan:
RDW
Afd. VRD
Postbus 30.000
9640 RA Veendam

Ondergetekende dient hierbij het verzoek in om aanhangwagengewichten te registreren voor het kenteken:

BE

en: (slechts een vakje aankruisen)

heeft een verklaring (fabrikant, importeur, foto typeplaatje) bijgesloten.

neemt genoegen met de door de RDW voorgestelde aanhangwagengewichten,
Ongeremd aanhangwagengewicht: 1940 kg.
Geremd aanhangwagengewicht: 750 kg.


wil graag een goedkeuring voor de volgende aanhangwagengewichten en weet dat dit verzoek als consequentie heeft dat er getest zal gaan worden, en geeft toestemming om de hierbij behorende tests uit te voeren.

……….. kg ongeremd aanhangwagengewicht.

……….. kg geremd aanhangwagengewicht.

trekt zijn eerder gedane verzoek in.

Ondertekening:

Naam:

Burger Service nummer (BSN):

Telefoonnummer overdag:

Plaats:

Datum:

Handtekening:


Dit heb ik ontvangen volgens mij gaat het goed komen maar kloppen de gewichten niet



Ongeremd aanhangwagengewicht: 1940 kg.
Geremd aanhangwagengewicht: 750 kg.


Mond houden en zo laten of ?????
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: trekhaak op kenteken deel 2

Post by boyanka »

Je bent toch al verplicht om boven de 750kg een geremde kar te hebben dus...
Post Reply