trekhaak op kenteken deel 2
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
trekhaak op kenteken deel 2
Goedemorgen allemaal
Ga de vraag kort houden 2 jaar geleden mijn Truck op kenteken laten zetten bij de RDW
Volgens de keurmeester was het niet mogelijk de trekhaak op kenteken te krijgen ivm met het niet hebben van gegevens
Nu staat er een zelfde Truck op MP met trekgewicht van trekhaak wel op kenteken te koop
wat gaat hier mis ?????
Ga de vraag kort houden 2 jaar geleden mijn Truck op kenteken laten zetten bij de RDW
Volgens de keurmeester was het niet mogelijk de trekhaak op kenteken te krijgen ivm met het niet hebben van gegevens
Nu staat er een zelfde Truck op MP met trekgewicht van trekhaak wel op kenteken te koop
wat gaat hier mis ?????
Last edited by FritsVrolijk on Mon Mar 02, 2020 6:37 pm, edited 1 time in total.
Re: trekhaak op kenten
Gewoon een mailtje sturen naar info @ rdw . nl
Met het verzoek dat je graag trekgewicht op het kenteken van je truck wilt.
Dan krijg je enkele dagen later een mailtje terug met wat te doen.
Met het verzoek dat je graag trekgewicht op het kenteken van je truck wilt.
Dan krijg je enkele dagen later een mailtje terug met wat te doen.
Re: trekhaak op kenten
Ik heb inderdaad ook gegevens op moeten vragen bij Ford Amerika om trekgewicht op kenteken te krijgen.
Dit officieele document heb ik toendertijd doorgestuurd naar het RDW.
Heb niet het gewicht wat de trekhaak mag hebben ( 3600kg ) maar het trekgewicht van het voertuig 2300kg gekregen.
Heb inmiddels begrepen dat Ford USA hier niet meer behulpzaam in is.
Dit officieele document heb ik toendertijd doorgestuurd naar het RDW.
Heb niet het gewicht wat de trekhaak mag hebben ( 3600kg ) maar het trekgewicht van het voertuig 2300kg gekregen.
Heb inmiddels begrepen dat Ford USA hier niet meer behulpzaam in is.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: trekhaak op kenten
Dank heren dan gaan we dat doen
Blijft raar dat ik het niet kreeg en er nu wel een rond rijd met een goedgekeurde trekhaak
Weer een hoop gedoe voor Jan Lul zucht
Blijft raar dat ik het niet kreeg en er nu wel een rond rijd met een goedgekeurde trekhaak
Weer een hoop gedoe voor Jan Lul zucht
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: trekhaak op kenten
Inderdaad, stuur naar het rdw een mailtje voor het trekgewicht.
Stuur ook het kenteken mee van de auto die je gezien had waar het wel op kenteken staat.
Mooiste is ook nog een kopie van dat kenkenbewijs/pasje mee te sturen waar het trekgewicht op staat.
Maar of de eigenaar daar aan mee wil werken is de vraag.
Stuur ook het kenteken mee van de auto die je gezien had waar het wel op kenteken staat.
Mooiste is ook nog een kopie van dat kenkenbewijs/pasje mee te sturen waar het trekgewicht op staat.
Maar of de eigenaar daar aan mee wil werken is de vraag.
Re: trekhaak op kenten
Die goedgekeurde trekhaak is het probleem niet. Dat is niet anders dan een koppelstuk van Bosal die in je USA trekhaak schuift. Daarop zet je een Europesche kogel, in drie Hoogtes verstelbaar.
Dat ding koop je gewoon bij de automaterialen en daar zit een Bosal EU certificaat bij wat de trekhaak mag hebben.
Een USA trekhaak heeft geen goedkeuring hier en derhalve mag je dat ding alleen als fietsendrager gebruiken. De Bosal kit maakt hem EU goedgekeurd.
Maar, trekhaak gewicht is geen trekgewicht voertuig. Een 3500kg trekhaak op een Fiat Panda zal nog steeds 800kg trekgewicht zijn..
Een goed gekeurde trekhaak met 0 trekgewicht op kenteken betekend alleen als fietsendrager gebruiken.
In geval van Ford en mogelijk ook andere merken. Trekhaak in Amerika is Dealer package & niet af fabriek. Class 1 tot en met Class 4. In de towing pack zit je differentieel en veren pakket. extra oliekoelers etcetera.
Dus 4 verschillende '73 F250's kunnen elk een ander trekgewicht hebben. Afhankelijk van het towing pack.
Veel info vind je in de originele folders.
Ik heb een class 4 pack maar kon een class 3 makkelijker aantonen middels Ford USA. Ford zij in eerste instantie, het is dealer gemonteerd, daar hebben wij geen documentatie van. Uiteindelijk kwam het goed ( duurde 6 maanden).
Er zijn wat sites in Amerika waar je tegen betaling aan de hand van je VIN een certificaat kan krijgen. Ik zie die in diverse Facebook groepen wel eens langs komen.
Dat ding koop je gewoon bij de automaterialen en daar zit een Bosal EU certificaat bij wat de trekhaak mag hebben.
Een USA trekhaak heeft geen goedkeuring hier en derhalve mag je dat ding alleen als fietsendrager gebruiken. De Bosal kit maakt hem EU goedgekeurd.
Maar, trekhaak gewicht is geen trekgewicht voertuig. Een 3500kg trekhaak op een Fiat Panda zal nog steeds 800kg trekgewicht zijn..
Een goed gekeurde trekhaak met 0 trekgewicht op kenteken betekend alleen als fietsendrager gebruiken.
In geval van Ford en mogelijk ook andere merken. Trekhaak in Amerika is Dealer package & niet af fabriek. Class 1 tot en met Class 4. In de towing pack zit je differentieel en veren pakket. extra oliekoelers etcetera.
Dus 4 verschillende '73 F250's kunnen elk een ander trekgewicht hebben. Afhankelijk van het towing pack.
Veel info vind je in de originele folders.
Ik heb een class 4 pack maar kon een class 3 makkelijker aantonen middels Ford USA. Ford zij in eerste instantie, het is dealer gemonteerd, daar hebben wij geen documentatie van. Uiteindelijk kwam het goed ( duurde 6 maanden).
Er zijn wat sites in Amerika waar je tegen betaling aan de hand van je VIN een certificaat kan krijgen. Ik zie die in diverse Facebook groepen wel eens langs komen.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: trekhaak op kenten
Bedankt Heren
Nou medewerking van de verkoper van de Truck waar het wel netjes op kenteken staat kan ik vergeten en het is echt dezelfde Truck
Heb hem gemaild en krijg geen antwoord zoals te verwachten
Wel de RDW gemaild met de opmerking dat ik het 2 jaar geleden kon bekijken met me trekhaak en deze beste man met de zelfde Pick up nu wel alles op kenteken heeft staan
Ben benieuwd
Nou medewerking van de verkoper van de Truck waar het wel netjes op kenteken staat kan ik vergeten en het is echt dezelfde Truck
Heb hem gemaild en krijg geen antwoord zoals te verwachten
Wel de RDW gemaild met de opmerking dat ik het 2 jaar geleden kon bekijken met me trekhaak en deze beste man met de zelfde Pick up nu wel alles op kenteken heeft staan
Ben benieuwd
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: trekhaak op kenten
Beste Moti geloof me ik heb 2 jaar geleden en daar is nog een post van op het forum geloof ik echt me best gedaan maar kreeg toen geen info naar bovenMotiV8 wrote: ↑Fri Feb 21, 2020 7:00 am Die goedgekeurde trekhaak is het probleem niet. Dat is niet anders dan een koppelstuk van Bosal die in je USA trekhaak schuift. Daarop zet je een Europesche kogel, in drie Hoogtes verstelbaar.
Dat ding koop je gewoon bij de automaterialen en daar zit een Bosal EU certificaat bij wat de trekhaak mag hebben.
Een USA trekhaak heeft geen goedkeuring hier en derhalve mag je dat ding alleen als fietsendrager gebruiken. De Bosal kit maakt hem EU goedgekeurd.
Maar, trekhaak gewicht is geen trekgewicht voertuig. Een 3500kg trekhaak op een Fiat Panda zal nog steeds 800kg trekgewicht zijn..
Een goed gekeurde trekhaak met 0 trekgewicht op kenteken betekend alleen als fietsendrager gebruiken.
In geval van Ford en mogelijk ook andere merken. Trekhaak in Amerika is Dealer package & niet af fabriek. Class 1 tot en met Class 4. In de towing pack zit je differentieel en veren pakket. extra oliekoelers etcetera.
Dus 4 verschillende '73 F250's kunnen elk een ander trekgewicht hebben. Afhankelijk van het towing pack.
Veel info vind je in de originele folders.
Ik heb een class 4 pack maar kon een class 3 makkelijker aantonen middels Ford USA. Ford zij in eerste instantie, het is dealer gemonteerd, daar hebben wij geen documentatie van. Uiteindelijk kwam het goed ( duurde 6 maanden).
Er zijn wat sites in Amerika waar je tegen betaling aan de hand van je VIN een certificaat kan krijgen. Ik zie die in diverse Facebook groepen wel eens langs komen.
Maar ik ben blij dat het deze Man wel gelukt is we gaan het zien
Heb me Trekhaak nog in de garage liggen gelukkig
Re: trekhaak op kenten
Goed bezig! Met stroop vang je vliegen, niet met azijn!FritsVrolijk wrote: ↑Fri Feb 21, 2020 9:06 am
Wel de RDW gemaild met de opmerking dat ik het 2 jaar geleden kon bekijken met me trekhaak
Ben benieuwd
Tot 2000kg trekgewicht zal het rdw een worst wezen waarmee je je kar mee sleurt achter je truck.
Wil je meer als 2000kg moet je langs komen bij rdw. En dat gaat je enkele 100derden euro's kosten
Je krijgt namelijk een pdf retour met 3 mogenlijkheden van trekgewicht.
En.. de gegevens van jou truck hebben ze!
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: trekhaak op kenten
Blijkbaar zal het ze wel een worst wezen anders stond er wel op me kenteken dat ik 1500 kilo mag sleurenRobDodge wrote: ↑Fri Feb 21, 2020 12:27 pm Goed bezig! Met stroop vang je vliegen, niet met azijn!
Tot 2000kg trekgewicht zal het rdw een worst wezen waarmee je je kar mee sleurt achter je truck.
Wil je meer als 2000kg moet je langs komen bij rdw. En dat gaat je enkele 100derden euro's kosten
Je krijgt namelijk een pdf retour met 3 mogenlijkheden van trekgewicht.
En.. de gegevens van jou truck hebben ze!
En het is niemand een worst tot je een ongeluk krijgt en de verzekering moeilijk gaat doen
Ze kijken maar even bij de RDW hoe ze het op gaan lossen En 2 jaar geleden zei de keurmeester kan er niks over vinden dus helaas pindakaas
Re: trekhaak op kenten
Ik deel mijn ervaring met de rdw!FritsVrolijk wrote: ↑Fri Feb 21, 2020 1:23 pm Blijkbaar zal het ze wel een worst wezen anders stond er wel op me kenteken dat ik 1500 kilo mag sleuren
En het is niemand een worst tot je een ongeluk krijgt en de verzekering moeilijk gaat doen
Ze kijken maar even bij de RDW hoe ze het op gaan lossen En 2 jaar geleden zei de keurmeester kan er niks over vinden dus helaas pindakaas
Ik kon meer als 2000kg krijgen, maar dan moest ik komen voor keuring. Minder trekgewicht is eigen verandwoording!!!
Re: trekhaak op kenten
ik snap niet waarom dit zo moelijk moet. Inderdaad een mailtje gestuurd. Kreeg vrij snel van de rdw een brief terug met de 3 opties: 1)bewijs volgens officiele documentatie wat de auto mag trekken, 2)kom naar RDW om te laten keuren (duur), 3) voorstel van de RDW voor relatief laag gewicht (was bij mij iets van 1800kg op mijn w200).
Laatste geaccepteerd en wordt gratis aangepast, incl nieuw pasje
Laatste geaccepteerd en wordt gratis aangepast, incl nieuw pasje
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: trekhaak op kenten
Hoop ook dat dit het gaat wordenJeroen_Sp wrote: ↑Mon Feb 24, 2020 4:55 pm ik snap niet waarom dit zo moelijk moet. Inderdaad een mailtje gestuurd. Kreeg vrij snel van de rdw een brief terug met de 3 opties: 1)bewijs volgens officiele documentatie wat de auto mag trekken, 2)kom naar RDW om te laten keuren (duur), 3) voorstel van de RDW voor relatief laag gewicht (was bij mij iets van 1800kg op mijn w200).
Laatste geaccepteerd en wordt gratis aangepast, incl nieuw pasje
Maar verlopig nog geen antwoord van de rdw
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: trekhaak op kenten
Geachte heer, mevrouw,
U vraagt om trekgegevens te vermelden in het kentekenregister voor het voertuig met kenteken BE. De trekgegevens zijn echter niet bekend bij de RDW.
Om het kentekenregister aan te passen, heb ik de trekgegevens van het voertuig nodig. Ik heb één van de volgende verklaringen nodig:
- een verklaring van de registrerende instantie uit de Europese lidstaat van waaruit het voertuig in het verleden is ingevoerd in Nederland. In deze verklaring moet staan wat het voertuig geremd en ongeremd mag trekken.
Of:
- een verklaring van de voertuigfabrikant van uw voertuig wat de aanhangwagengewichten zijn.
Of:
- een verklaring van de Nederlandse importeur waaruit blijkt wat de nationale Nederlandse goedkeuring van het voertuig is, met de daarbij behorende aanhangwagengewichten.
Of:
- een foto van het typeplaatje van uw voertuig waaruit de aanhangwagengewichten te herleiden zijn. Vermelding van b.v.GVWR (maximum massa voertuig) en GCWR (maximum massa samenstel). Deze foto wordt als een fabrieksverklaring gezien. Het aanhangwagengewicht wordt dan GCWR-GVWR
U kunt/wilt geen verklaring overleggen
Indien u niet een van deze verklaringen kunt/wilt overleggen, kan op uw eigen verantwoordelijkheid overgegaan worden tot de volgende vermeldingen in het kentekenregister:
Ongeremd aanhangwagengewicht: 1940 kg.
Geremd aanhangwagengewicht: 750 kg.
Als deze gewichten voor u niet toereikend zijn, zou er eventueel op hogere aanhangwagengewichten getest kunnen worden. U dient dan echter wel rekening te houden met keuringskosten die kunnen oplopen tot ongeveer €550,00.
U wordt verzocht om onderstaand formulier in te vullen en binnen 4 weken aan mij te retourneren.
Heeft u vragen?
Heeft u na het lezen van deze brief vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met 088 008 74 47 (lokaal tarief)
Met vriendelijke groet,
Medewerker uitvoering afd VRD Veendam
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Formulier: verzoek tot vermelding aanhangwagengewichten in het kentekenregister.
Te richten aan:
RDW
Afd. VRD
Postbus 30.000
9640 RA Veendam
Ondergetekende dient hierbij het verzoek in om aanhangwagengewichten te registreren voor het kenteken:
BE
en: (slechts een vakje aankruisen)
heeft een verklaring (fabrikant, importeur, foto typeplaatje) bijgesloten.
neemt genoegen met de door de RDW voorgestelde aanhangwagengewichten,
Ongeremd aanhangwagengewicht: 1940 kg.
Geremd aanhangwagengewicht: 750 kg.
wil graag een goedkeuring voor de volgende aanhangwagengewichten en weet dat dit verzoek als consequentie heeft dat er getest zal gaan worden, en geeft toestemming om de hierbij behorende tests uit te voeren.
……….. kg ongeremd aanhangwagengewicht.
……….. kg geremd aanhangwagengewicht.
trekt zijn eerder gedane verzoek in.
Ondertekening:
Naam:
Burger Service nummer (BSN):
Telefoonnummer overdag:
Plaats:
Datum:
Handtekening:
Dit heb ik ontvangen volgens mij gaat het goed komen maar kloppen de gewichten niet
Ongeremd aanhangwagengewicht: 1940 kg.
Geremd aanhangwagengewicht: 750 kg.
Mond houden en zo laten of ?????
U vraagt om trekgegevens te vermelden in het kentekenregister voor het voertuig met kenteken BE. De trekgegevens zijn echter niet bekend bij de RDW.
Om het kentekenregister aan te passen, heb ik de trekgegevens van het voertuig nodig. Ik heb één van de volgende verklaringen nodig:
- een verklaring van de registrerende instantie uit de Europese lidstaat van waaruit het voertuig in het verleden is ingevoerd in Nederland. In deze verklaring moet staan wat het voertuig geremd en ongeremd mag trekken.
Of:
- een verklaring van de voertuigfabrikant van uw voertuig wat de aanhangwagengewichten zijn.
Of:
- een verklaring van de Nederlandse importeur waaruit blijkt wat de nationale Nederlandse goedkeuring van het voertuig is, met de daarbij behorende aanhangwagengewichten.
Of:
- een foto van het typeplaatje van uw voertuig waaruit de aanhangwagengewichten te herleiden zijn. Vermelding van b.v.GVWR (maximum massa voertuig) en GCWR (maximum massa samenstel). Deze foto wordt als een fabrieksverklaring gezien. Het aanhangwagengewicht wordt dan GCWR-GVWR
U kunt/wilt geen verklaring overleggen
Indien u niet een van deze verklaringen kunt/wilt overleggen, kan op uw eigen verantwoordelijkheid overgegaan worden tot de volgende vermeldingen in het kentekenregister:
Ongeremd aanhangwagengewicht: 1940 kg.
Geremd aanhangwagengewicht: 750 kg.
Als deze gewichten voor u niet toereikend zijn, zou er eventueel op hogere aanhangwagengewichten getest kunnen worden. U dient dan echter wel rekening te houden met keuringskosten die kunnen oplopen tot ongeveer €550,00.
U wordt verzocht om onderstaand formulier in te vullen en binnen 4 weken aan mij te retourneren.
Heeft u vragen?
Heeft u na het lezen van deze brief vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met 088 008 74 47 (lokaal tarief)
Met vriendelijke groet,
Medewerker uitvoering afd VRD Veendam
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Formulier: verzoek tot vermelding aanhangwagengewichten in het kentekenregister.
Te richten aan:
RDW
Afd. VRD
Postbus 30.000
9640 RA Veendam
Ondergetekende dient hierbij het verzoek in om aanhangwagengewichten te registreren voor het kenteken:
BE
en: (slechts een vakje aankruisen)
heeft een verklaring (fabrikant, importeur, foto typeplaatje) bijgesloten.
neemt genoegen met de door de RDW voorgestelde aanhangwagengewichten,
Ongeremd aanhangwagengewicht: 1940 kg.
Geremd aanhangwagengewicht: 750 kg.
wil graag een goedkeuring voor de volgende aanhangwagengewichten en weet dat dit verzoek als consequentie heeft dat er getest zal gaan worden, en geeft toestemming om de hierbij behorende tests uit te voeren.
……….. kg ongeremd aanhangwagengewicht.
……….. kg geremd aanhangwagengewicht.
trekt zijn eerder gedane verzoek in.
Ondertekening:
Naam:
Burger Service nummer (BSN):
Telefoonnummer overdag:
Plaats:
Datum:
Handtekening:
Dit heb ik ontvangen volgens mij gaat het goed komen maar kloppen de gewichten niet
Ongeremd aanhangwagengewicht: 1940 kg.
Geremd aanhangwagengewicht: 750 kg.
Mond houden en zo laten of ?????
Re: trekhaak op kenteken deel 2
Je bent toch al verplicht om boven de 750kg een geremde kar te hebben dus...