Hoi allemaal.
Een vraag over steekassen van een achteras.
Een paar jaar geleden heb ik mijn achteras opgeknapt en voorzien van nieuwe lagers.
Bij demontage viel het op dat er extreem dikke "olie" in zat.
Mogelijk om lekkage tegen te gaan.
Nu met de nieuwe lagers blijf ik last houden van olie lekkage.
Een van de lagers maakt bij een korte bocht en wringend geluid wat steeds erger lijkt te worden.
Ook laat een van de lagers een apart patroon zien op de buitenring wat veroorzaakt zou kunnen zijn door wiebelen van het lager in het huis.
Alleen hoe meet je nu eenvoudig op of een as krom is en welke tolerantie zit hier op?
Bedankt
Nick
Steekassen opmeten?
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Steekassen opmeten?
Motor starten, krik onder de as en in Drive zetten en dan naar de velgrand kijken of deze zonder slag blijft ronddraaien.
Re: Steekassen opmeten?
Dan ben ik te snel geweest, de assen staan er al naast.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Steekassen opmeten?
Is heel lastig om te zien je praat ms over een mm of 3. Maar door de lengte van je steekas maakt het dergelij een verschil. Een mal/jig maakt duidelijk hoeveel en aan welke kant de afwijking zit. Daarna de fik erin:
Re: Steekassen opmeten?
Daar ben ik idd ook al achter.
In mijn geval gaat het niet om de behuizing, maar om de as zelf. Het draaiende gedeelte.
In mijn geval gaat het niet om de behuizing, maar om de as zelf. Het draaiende gedeelte.
Re: Steekassen opmeten?
Draaibank tussen de centers. Klok op het langs support en je weet het!
Re: Steekassen opmeten?
klopt, even zoeken naar een firma welke dit kan doen.
Is dan wel een flinke draaibank.
Is dan wel een flinke draaibank.
Re: Steekassen opmeten?
als je de as op een vlakke tafel ( liefst marmer of glas) heen en weer rolt kun je al zien of ie krom is.