Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Bartf »

Omdat dit mijn eerst topic is op dit forum een kleine voorstelronde

Ik ben 32jaar oud en sinds 4jaar rijd ik rond met een el camino uit 1971 waaraan ik in de zomermaanden af en toe wat hobby. De auto rijdt op LPG en de benzine tank zit er niet meer onder. Er ligt een small block 400 in, met een edelbrock 750cfm carburateur en een edelbrock intake. Uitlaat spruitstuk is niet origineel, is een soort spaghetti spruitstuk van rvs.
Automaat is een 700r4
differentieel overbrenging is 3.05:1

Het LPG stuk is een impco E verdamper met een 300a mixer 50&70 de knop/klep OP het luchtfilter staat volledig op 'rich'

Naar mijn mening mist de auto wat pit, vooral meer dan 3000rpm gaat moeizaam dan duurt het best lang voordat deze aan laat zeggen 4500rpm kan komen. Dat is ook de reden waarom ik daar nooit mee rijd, maar als het zou kunnen zou ik het wel doen.

Wat ik in ieder geval heb getest en wat ik weet.
Compressieverhouding gemeten, alle cilinder tussen 7-7.5

Vorig jaar nieuwe bougie + bougiekabels + verdelerkap en rotor geplaatst
HEI ontsteking van het merk remy delco met de volgende curve:
600rpm = 13
1500rpm = 23
2000rpm = 25
2500rpm = 25
Graag zou ik naar 30 graden totaal willen waar ik nu blijf steken op 25.
Verder heb ik vacuum vervroeging aangesloten op continue vacuum en gelimiteerd op 9 graden.
Stationair draait hij dus inclusief vacuum op 13+9 = 22graden.

CO is stationair afgesteld op APK norm voor een auto van 1971, weet helaas niet waarop de waarde nu exact staat.

Heb lekkage test gedaan door met remreiniger te spuiten op alle naden en pakkingen rondom intake / carburateur, enige punt waardoor de motor anders ging draaien is wanneer ik gericht op de hoofd gasklep as spoot.

Wel het ik nog iets vreemds gemeten, het inlaat vacuum is niet constant, deze fluctueert heel snel tussen -0,45 en -0,55bar.

Ik weet dat een impco 425 een beter flow geeft maar wil graag eerst alles uit deze setup knijpen.

1. zou ik een groot deel van het vermogen missen door 5 graden te weinig vooronsteking op hogere toerentallen
2. Kan de CO afstelling nog grote invloed hebben op hoe de motor loopt op anders dan stationair (vermogen bij volgas)
3. overige suggesties of tips ?

alvast bedankt
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

Het vacuum gedrag zou je HIER eens kunnen bekijken. Een gok is klepgeleiders slecht.
Ook vind ik de totale ontsteking erg mager.
Voor benzine is 36 totaal excl vacuum vervroeging vrij normaal. Ik dacht dat LPG nog meer nodig heeft.
De meeste punten verdelers hebben 20/24 graden mechanisch, dan zou je 16/12initieel moeten hebben.
Heb je nog de punten verdeler ?

succes :)
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by BigBlockMopar »

Met LPG wil je maximaal 30-32 graden voorontsteking hebben (zonder vacuum). Dus gewoon de verdeler verdraaien tot je bij ca. 3000 toeren op 32 graden zit.
Een relatief 'snelle' vervroegingscurve met de maximale (32°) vervroeging erin rond 2800 toeren.
Daarna vacuum aansluiten en controleren op pingelen van de motor tijdens proefrit (ook met warm weer).

CO is gewoon geven wat de motor wil hebben, met mate.
Beter is een AFR-meter in de auto te installeren zodat de LPG-installatie/motorverbranding ook kan meten tijdens het rijden/acceleratie.


Een flucterend inlaatvacuum kan op diverse 'problemen' of slijtages duiden.
Een snelle beweging van de naald kan duiden op versleten klepgeleiders of klepzetel-lekkage.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Bartf »

Het is geen punten maar een HEI ontsteking
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

Oke, Een HEI verdeler is heel gangbaar en er is veel voor te krijgen. Je kan hier veel informatie vinden. Op dit moment lijkt de verdeler maar 12 graden mechanisch te hebben. Dit moeten er 20 worden.

Deze is misschien ook wel handig.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Bartf »

Die is zeker handig, echter als ik nog slappere veertjes plaats wordt de mechanische advance meer. Dus blijkbaar zit het probleem in de gewichtjes en niet dat het mechanische deel simpelweg niet verder kan.

Ik denk erover om de msd streetfire te kopen. Die zou 20graden moeten geven.

Zou die 8 graden extra vervroeging voelbaar zijn in het vermogen? Want dan ben ik zo 200-250 euro verder
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

De veertjes geven alleen aan hoe snel je de maximale vervroeging mechanisch krijgt.
De veertjes moeten niet als begrenzer gebruikt worden. Slappere veertje geeft de maximale vervroeging bij een lager toerental.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Bartf »

Ja dat weet ik. Maar blijkbaar werkt het bij mijn ontsteking niet zo. Met slappere veertjes begon hij op bij 800rpm al te vervroegen maar wel 3 graden meer.

Dus hij kan fysiek wel verder maar de veertjes begrenzen het, en heb nu de slapst mogelijke veertjes zodat die boven idle pas begint met vervroegen
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

Heb je ook de center cam al vervangen? Daar zit bij en HEI ook verschil in.
Zie hier

Code: Select all

Mechanical Advance
Center Cam Number: 	Advance with 139 Weights: 	Advance with 053 Weights:
364 					22 				21
368 					21 				20
370 					24 				23
375 					22 				21
422 					18 				17
469 					21 				20
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by gert »

ik zou die carb es weghalen weghalen, en een grote kleppenplaat onder de mixer monteren .
en een nieuw luchtfilter, dan ademt je motor wat beter, mits je een goed uitlaatje hebt.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

Moet je dan niet zo'n impco 425 hebben?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by gert »

ja, maar die wilde je nog niet toch? er is een adapter voor een 300a mixer op een kleppenplaat, of zelf maken.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Bartf »

Nick_nl wrote: Mon Apr 27, 2020 2:46 pm Heb je ook de center cam al vervangen? Daar zit bij en HEI ook verschil in.
Zie hier

Code: Select all

Mechanical Advance
Center Cam Number: 	Advance with 139 Weights: 	Advance with 053 Weights:
364 					22 				21
368 					21 				20
370 					24 				23
375 					22 				21
422 					18 				17
469 					21 				20

Nee dit onderdeel kende ik niet als uitwisselbaar. Moet de ontsteking er uit om die center cam te wisselen?
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Bartf »

gert wrote: Mon Apr 27, 2020 6:30 pm ik zou die carb es weghalen weghalen, en een grote kleppenplaat onder de mixer monteren .
en een nieuw luchtfilter, dan ademt je motor wat beter, mits je een goed uitlaatje hebt.
Kijk. Die optie had ik nog niet van gehoord.
Een 600cfm kleppenplaat is dat beter dan 850cfm voor mijn toepassing?

Wat betreft kleppenplaten ben ik zoiezo nog aan het uitzoeken wat nu past en wat niet op mijn 4barrel inlaat.
1. Is ford en chevy kleppenplaat van bijv holleyuitwisselbaar?
2. Als ik zo een gekleurde billet plaat neem deze zou dan secondaire mechanische moeten zijn, maar hoe kom ik dan weg met mijn tv kabel geometry? Heb nu zon edelbrock geometry corrector arm.


Die uitlaat, tsja is rvs en niet de standaard. Na spruitstuk komt alleen nog 2 parallele dempers waar niet veel in zit
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by gert »

gewoon een plaat met de grootste kleppen, daar gaat immers het meeste doorheen.
alle holley platen passen op je intake, de ford platen niet vermoed ik.
waarschijnlijk heb je 2 verschillende montage gaten patronen op je intake, vanwege het rare gatenpatroon van de edelbrok.
ik zou gewoon een goeie plaat nemen, en die modificeren zodat beide assen gelijk bewegen, hoef je ook niet zover je pedaal in te trappen voor een vlotte lancering.
zoiets:

Image

Image

met een van deze adapters



Image

Image

die gekleurde platen zijn doorgaans chinees, en geen beste kwaliteit, maar wel lekker goedkoop
een holley achtige plaat uit de eerste foto is een stuk duurder. maar mechanisch veel beter.
Post Reply