Automaatbak revisie zelf doen
Automaatbak revisie zelf doen
Na tijden lang lurken van dit mooie forum heb ik me maar ook eens geregistreerd en plaats ik een vraag. Zijn hier hobbyisten die al eens een automaatbak hebben gereviseerd? Wat was je ervaring? Mijn Ford LTD 1974 heeft een FMX automaatbak en die is aan de beurt. Nu overweeg ik om dat zelf te doen. Het is me duidelijk dat het een complexe klus is, maar de (video) manuals geven me de indruk dat ik het prima moet kunnen. Het lijkt me vooral een kwestie van heel, heel zorgvuldig werken. Ik ben vooral geïnteresseerd in eigen ervaringen.
De tweede vraag gaat over de reden voor de revisie. De kwaal van m'n FMX bak is dat het een slijpend/zingend geluid maakt zodra ik het gaspedaal maar aanraak. Het geluid wordt steeds indringender, het klinkt niet gezond. De toonhoogte van het geluid is niet gerelateerd aan het toerental, maar aan de snelheid. Dus bijvoorbeeld als ik 'm op zijn staart trap en kickdown krijg, verandert het geluid niet van toonhoogte of volume. Sterker nog, het geluid is het luidst als ik het gaspedaal lichtjes intrap, dus maar een centimeter. De bron van het geluid is absoluut de bak. De bak is in 2016 ook al gereviseerd en sindsdien een paar duizend kilometer mee gereden. Hij schakelt overigens nog heel mooi. Onlangs geflushed, filter gereinigd en gevuld met nieuwe ATF-F, maar gaf geen verbetering. Wie heeft een idee welk deel van de bak het probleem zou kunnen geven? Ik vraag hiernaar zodat ik dit extra goed kan nazien tijdens de revisie.
Dank voor de reacties!
De tweede vraag gaat over de reden voor de revisie. De kwaal van m'n FMX bak is dat het een slijpend/zingend geluid maakt zodra ik het gaspedaal maar aanraak. Het geluid wordt steeds indringender, het klinkt niet gezond. De toonhoogte van het geluid is niet gerelateerd aan het toerental, maar aan de snelheid. Dus bijvoorbeeld als ik 'm op zijn staart trap en kickdown krijg, verandert het geluid niet van toonhoogte of volume. Sterker nog, het geluid is het luidst als ik het gaspedaal lichtjes intrap, dus maar een centimeter. De bron van het geluid is absoluut de bak. De bak is in 2016 ook al gereviseerd en sindsdien een paar duizend kilometer mee gereden. Hij schakelt overigens nog heel mooi. Onlangs geflushed, filter gereinigd en gevuld met nieuwe ATF-F, maar gaf geen verbetering. Wie heeft een idee welk deel van de bak het probleem zou kunnen geven? Ik vraag hiernaar zodat ik dit extra goed kan nazien tijdens de revisie.
Dank voor de reacties!
-
- Posts: 4629
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Automaatbak revisie zelf doen
heb het wel eens gedaan maar dan alleen alle oliekeerringen , de lagers niet , daar heb je speciaal gereedschap voor nodig , gewoon een revisieset kopen en proberen , als het niet gaat kun je hem altijd nog weg brengen , zo spannend is een automaatbak niet
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Automaatbak revisie zelf doen
Slijpende/schuurende geluiden komen meestal uit de converter.
Re: Automaatbak revisie zelf doen
Als het snelheidgerelateerd is zou je denken het staartstuk; tussen de uitgaande spie-as en het laatste deel van je planetenset. Meest verdacht zou ik denken het lager van je uitgaande as. Maar ik ben ook maar een amateur/hobbyist hoor
Nou hoeft bij een verrot lager niet meteen de keerring ook stuk te zijn maar als je het verleden van de auto niet kent en hij heeft lang stil gestaan zou het stilstandschade kunnen zijn (as rust constant op zelfde plek). ‘Zweet’ de bak ook bij zijn staart of is deze kurkdroog? En als je de uitgaande as links-rechts of op-neer beweegt, zit er dan (teveel) speling in? Sluit lagerslijtage daarmee nog steeds niet 100% uit maar geeft je wel al een indicatie.
Check ook nog even de achteras want wellicht gaat het geluid daarvan door contact naar voren en is het toch je lager van je klok of slijtage van je differentieel. Zeker omdat je het hebt over dat het geluid bij bepaalde load harder of zachter is.
Als je een beetje gas geeft dan zet je het spul in beweging en stress maar ‘zweeft’ het door de speling waardoor het meer geluid kan maken (materialen die normaal niet ten opzichte van elkaar horen te bewegen kunnen dat nu wel).
Geef je meer gas dan zorgt de extra load er voor dat de materialen die normaal samen bewegen weer vaster zitten. Denk hierbij aan de ring van een lager bijvoorbeeld.
As said: ik ben ook maar een hobbyist maar heb wel eens vaker te maken (en gezien) hoe materialen zich onder (partial) load kunnen gedragen.
Nou hoeft bij een verrot lager niet meteen de keerring ook stuk te zijn maar als je het verleden van de auto niet kent en hij heeft lang stil gestaan zou het stilstandschade kunnen zijn (as rust constant op zelfde plek). ‘Zweet’ de bak ook bij zijn staart of is deze kurkdroog? En als je de uitgaande as links-rechts of op-neer beweegt, zit er dan (teveel) speling in? Sluit lagerslijtage daarmee nog steeds niet 100% uit maar geeft je wel al een indicatie.
Check ook nog even de achteras want wellicht gaat het geluid daarvan door contact naar voren en is het toch je lager van je klok of slijtage van je differentieel. Zeker omdat je het hebt over dat het geluid bij bepaalde load harder of zachter is.
Als je een beetje gas geeft dan zet je het spul in beweging en stress maar ‘zweeft’ het door de speling waardoor het meer geluid kan maken (materialen die normaal niet ten opzichte van elkaar horen te bewegen kunnen dat nu wel).
Geef je meer gas dan zorgt de extra load er voor dat de materialen die normaal samen bewegen weer vaster zitten. Denk hierbij aan de ring van een lager bijvoorbeeld.
As said: ik ben ook maar een hobbyist maar heb wel eens vaker te maken (en gezien) hoe materialen zich onder (partial) load kunnen gedragen.
Re: Automaatbak revisie zelf doen
Dank voor jullie zinvolle reacties tot dusver! Hier een reactie op Wilf.
Hoe dan ook, bij revisie ga ik extra aandacht geven aan uitgaande deel en de converter. Nogmaals dank voor het meedenken!
Aanvankelijk dacht ik ook de aandrijfas, differentieel en achteras. Soort van wishful thinking. Relatie tussen geluid en gaspedaal is echter zo direct, dat ik nu denk dat het toch echt in de trans zit. Ik voel zelfs trilling in het pedaal. Geen lekkage bij uitgaande as. Differentieel is onlangs ook schoongemaakt, geen verschil.
Hoe dan ook, bij revisie ga ik extra aandacht geven aan uitgaande deel en de converter. Nogmaals dank voor het meedenken!
Last edited by jorrit on Wed Jul 01, 2020 11:54 am, edited 3 times in total.
Re: Automaatbak revisie zelf doen
Als het geluid niet veranderd bij het veranderen van het toerental zal je de oorzaak toch in de hoofdas(uitgaande as) of het staartstuk moeten zoeken.
De koppelomvormer zit op je motor gemonteerd dus dat lijkt me niet de oorzaak van het geluid.
De koppelomvormer zit op je motor gemonteerd dus dat lijkt me niet de oorzaak van het geluid.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Automaatbak revisie zelf doen
Dit soort geluiden zijn meestal converter of pomp gerelateerd. Een andere mogelijkheid zijn de planetaire tandwielkasten die uit hun tolerantie zijn gelopen.
Je zegt dat het puur snelheid gerelateerd is. Heb je geprobeerd om de aandrijfas los te halen en dan te checken of je iets hoort?
Je zegt dat het puur snelheid gerelateerd is. Heb je geprobeerd om de aandrijfas los te halen en dan te checken of je iets hoort?
Re: Automaatbak revisie zelf doen
Gisteravond heb ik dit gedaan. Als ik vervolgens ga gassen in D, dan is het slijpende geluid er niet!David - 71 camaro wrote: ↑Mon Jun 29, 2020 1:17 pm Heb je geprobeerd om de aandrijfas los te halen en dan te checken of je iets hoort?
De speling van de uitgaande as in de staart heb ik nog eens gecontroleerd... en opgenomen op video. Je ziet de speling zonder èn met aandrijfas. Bij tweede deel (met aandrijfas) kan je de speling ook horen. Ik heb hier geen ervaring mee, maar dit lijkt me niet goed. Wat denken jullie?
ATF die je ziet glimmen is geen zweet overigens, maar deze speling is opgenomen na terugzetten van de aandrijfas. Hij lekt of zweet hier niet.
Tenslotte nog een mooi plaatje van de FMX staart. Bron: Ganzeboom
-
- Posts: 4629
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Automaatbak revisie zelf doen
nee , dat is zeker niet goed
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Automaatbak revisie zelf doen
Zo te zien zweeft de uitgaande as (net als bij een th200-4r bv) en wordt die door de yoke gecentreerd in de behuizing. De speling zonder achteras is dan normaal.
Met de achteras geïnstalleerd lijkt er wel wat speling te zijn. Hoe is toestand van de yoke en de bus waarin hij rijdt?
Met de achteras geïnstalleerd lijkt er wel wat speling te zijn. Hoe is toestand van de yoke en de bus waarin hij rijdt?
-
- Posts: 4629
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Automaatbak revisie zelf doen
o shit ja , dat is ook zo , soms ben ik te snel
:-) :-)
:-) :-)
Re: Automaatbak revisie zelf doen
Ja klopt, uitgaande as zweeft. Yoke zag er helemaal gaaf uit. Bus kon ik niet goed zien, maar lekt dus niet.David - 71 camaro wrote: ↑Wed Jul 01, 2020 5:03 pm Zo te zien zweeft de uitgaande as (net als bij een th200-4r bv) en wordt die door de yoke gecentreerd in de behuizing. De speling zonder achteras is dan normaal.
Met de achteras geïnstalleerd lijkt er wel wat speling te zijn. Hoe is toestand van de yoke en de bus waarin hij rijdt?
Dank weer voor het meedenken.
Re: Automaatbak revisie zelf doen
Kijk hier eens op: https://www.youtube.com/channel/UCXqufn ... query=ford
Uitgebreide reisbeschrijving van hoe alles uit elkaar en in elkaar moet.
Uitgebreide reisbeschrijving van hoe alles uit elkaar en in elkaar moet.