compressie ratio / berekenen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Robin_Chevelle »

MotiV8 wrote: Sun Sep 20, 2020 4:17 pm Blower (roots) ga je echt wel merken in verbruik, zelfs in no boost. Die roots blower trekt er echt wel aan. Hij kost PK's maar levert ze ook.
Blower is instant koppel wanneer je het gaspedaal aankijkt. Turbo spoelt eerst op.

Voordeel Turbo, hij verbruikt niet meer brandstof.

Mijn Roots V8 verbruikt met zijn 1035KG en 5-bak 1 op 6. Zonder blower doet hij 1 op 9. Dit is vakantie tripje Engeland verbruik. Heen met blower, in Engeland gingen de keerringen van de blower lek en hebben daar bij UK Blowers een adapterplaat gemaakt zodat de carburateur rechtstreeks op de blower intake kon. Blower bleef daar ter reparatie. De rest van de vakantie had ik en zicht door de voorruit en minder verbruik.

Mijn zelfbouw turbo V6 verbruikt evenveel als voor de turbo conversie.

Remote mount turbo betekend wel een extra oliepomp van de turbo olie retour naar het carter omdat je nu onder niveau zit en de olie vanuit de turbo niet snel genoeg terug voert.

Roots Blower betekend ook een dikke extra poelie aan de voorzijde, daar moet je wel ruimte voor hebben.
thanks, dat is info waar ik wat aan heb.

Ruimte voor een extra poelie op de krukas is er, maar zo'n verbruik stijging was ik al een beetje bang voor.
Tja een turbo setup zal een grote ombouw zijn, ook inderdaad vanwege de oliepomp.

Omdat er veel gefabriceerd moet worden (hot-side) wat ik niet zelf kan houd een turbo mij nog even tegen.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Pavement Pounder »

Check mijn low budget ombouw naar turbo onder de auto met retour pomp voor de olie. Ik rijd er nog steeds mee na 6 jaar:

https://www.amerikaanseautopagina.com/f ... =8&t=84794

Inmiddels wel het hele uitlaat systeem verandert naar niet lekkend rvs
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Robin_Chevelle »

Pavement Pounder wrote: Tue Sep 22, 2020 8:26 pm Check mijn low budget ombouw naar turbo onder de auto met retour pomp voor de olie. Ik rijd er nog steeds mee na 6 jaar:

https://www.amerikaanseautopagina.com/f ... =8&t=84794

Inmiddels wel het hele uitlaat systeem verandert naar niet lekkend rvs
Heel gaaf project, zoiets zou echt een optie zijn.
Denk alleen dat ik een stapje kleinere turbo wil, heb "maar" een 383 en geen 496 en zou willen dat hij bij 2000rpm al zo'n 5psi heeft.
Post Reply