1986 Ford LTD versnelt vanzelf

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

1986 Ford LTD versnelt vanzelf

Post by urban86 »

Beste allemaal, sinds vanmiddag versnelt m’n trouwe Fordje opeens vanzelf. Ik ervaarde dit bij “binnen de bebouwde kom” snelheden. Wanneer ik afrem loopt het toerental niet op, de motor jaagt dus niet door. Rem los zorgt ervoor dat de auto dus blijft versnellen, tot in ieder geval 50km/h. Stationair draait de motor in D en R prima en mooi regelmatig. In P en N vind 'm de afgelopen 10 jaar wel wat hoog lopen, nu ook. Ook lijkt er een mindere reactie op (flink) gas geven te zijn, bijvoorbeeld bij het snel naar de 80 km/h versnellen.

Op internet vind ik dezelfde symptomen waarbij gesuggereerd wordt dat de air control valve kapot kan zijn. Dat roestige ding zit er bij mij nog op evenals de overige EGR rommel. Iemand die die mening deelt of een ander idee heeft? Auto is verder technisch top onderhouden, alles werkt verder, vloeistoffen en filters zijn allemaal vers.

Dank alvast voor de reacties!

Image
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: 1986 Ford LTD versnelt vanzelf

Post by Grasmusen »

Kan vacuum lek zijn in het EGR systeem, of in een ander systeem.
Automatische handrem release systeem bv.

Gr.G,

PS, Alle EGR rommel verwijderen.
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: 1986 Ford LTD versnelt vanzelf

Post by urban86 »

Dank voor je reactie. Hier op het forum lees ik in een heel oud topic dat het systeem dat ik verdenk eigenlijk A.I.R. heet, niet EGR en dat een kapot ventiel of een vacuumlek de eerder genoemde automatische versnelling kan veroorzaken. Dit klopt dus?
Hieronder een fotootje van de klep in het systeem (AIR (?))waarvan ik vermoed dat het voor het probleem zorgt:


Image
gert
Posts: 3762
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: 1986 Ford LTD versnelt vanzelf

Post by gert »

is het een 302 met tbi injectie?
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: 1986 Ford LTD versnelt vanzelf

Post by urban86 »

Hallo Gert, ja klopt.

Dit is 'm:

Image
gert
Posts: 3762
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: 1986 Ford LTD versnelt vanzelf

Post by gert »

das geen tbi, maar efi.
ik zou al die vacuum slangetjes en kleppen es wegnemen en/of controleren op lekkage en goede werking.
die toerentalstijging komt waarschijnlijk door een lekkende klep , misschien de aica oftewel de"automatic idle control actuator"
schoonmaken van deze klep en de smoorklephuis wil wel es helpen.
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: 1986 Ford LTD versnelt vanzelf

Post by urban86 »

Die AIC heb ik verleden jaar vervangen omdat de auto steeds uitviel van P naar R en terug met ingeschakelde airco. Na vervangen was dat probleem weg. Ik ga aan de slag met controle van het vacuümsysteem. Misschien inderdaad de hele bende er af halen, ik lees “overal” dat dat vrij eenvoudig kan. Dank voor het meedenken!
gert
Posts: 3762
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: 1986 Ford LTD versnelt vanzelf

Post by gert »

nooit alles tegelijk loshalen, 1 voor 1, en steeds kijken of ie netjes blijft lopen, dan kom je de oorzaak misschien vanzelf tegen.
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: 1986 Ford LTD versnelt vanzelf. Opgelost!

Post by urban86 »

Probleem opgelost! Het was niet zozeer een gebrek aan vacuüm maar eerder een matige toevoer van lucht door de pomp richting ventielen waarna vacuüm gemaakt wordt (althans zo is het mij uitgelegd).Er bleek een T-stuk te zitten op de pomp die aan één zijde open was, zie foto. Bij stationair draaien kwam hier een goed voelbare luchtstroom uit. Vreemd..... Ook het gedrag van de auto was irritant te noemen. Zoals gezegd ongewild versnellen maar ook slecht op- en terugschakelen en minder vermogen. Nou is dit al geen racemonster maar van nul tot 100 zuchtend en kreunend in een halve dag is niet goed. Er waren geen losse slangen in de buurt. Op internet zag ik veel foto’s en filmpjes waar zo’n opening helemaal niet aanwezig was. De oplossing was simpel: afdoppen dat gat. De auto rijdt weer als vanouds, soepel en relaxt met genoeg vermogen. En ook nogeens mooi stationair! Ik dacht ik meld het hier, wellicht hebben anderen hier iets aan.

Image

Image
gert
Posts: 3762
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: 1986 Ford LTD versnelt vanzelf

Post by gert »

das van de smogpomp lijkt het.
zo te zien draait ie nog mee.
als ik jou was haalde ik de snaar eraf, dan kon je nog wel es wat meer power krijgen.
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: 1986 Ford LTD versnelt vanzelf

Post by urban86 »

Power “genoeg” nu en daarbij: m’n aircocompressor draait ook mee op die riem. Alles werkt prima nu, ik laat het zo.
Post Reply