lpg inbouwen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
chevy1972
Posts: 2
Joined: Fri May 10, 2019 10:40 pm

lpg inbouwen

Post by chevy1972 »

hoi,
ik lees al een tijdje mee, en heb altijd antwoorden op mijn vragen kunnen vinden.
ik kan geen voorstellen pagina vinden dus even het kort:

rij / bezit al jaren oldtimers, en nu de laatste jaren gaat mijn interesse steeds meer naar Chevy en Ford pick-ups e.d., maar een mini of oude Volvo vind ik ook nog steeds leuk, als het maar oud is...
heb gelukkig wat ruimte bij huis om wat oldtimers te stallen, waaronder nu dus 3 usa:
Ford Ranchero 1967, ietsje werk LPG
Chevy blazer 1980 perfecte staat LPG
en nu net een ford F250 oudere restauratie benzine
en nog wat ander Europees spul

ik heb er dus een Ford F250 (390) 1973 bij gekocht en denk er over om er een LPG installatie in te laten bouwen.
m'n Chevy blazer zat bij aankoop al een Impco in, en dit rijdt perfect.

dus lijkt me ook wel wat voor de F250 maar er zit een bijna nieuwe edelbrock 1406 op, dus slijtage in de carb. is nog niet aanwezig dus dan zou er misschien ook wel een eenvoudiger (goedkoper) systeem van bijvoorbeeld OMVL op kunnen.

gaat me niet heel erg om veel vermogen, maar moet wel fatsoenlijk mee te rijden zijn.

wat is wijsheid??

ik woon op de grens van Drenthe / Overijssel, wie weet hier in de buurt een goed adres voor het inbouwen van e.e.a.....?
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: lpg inbouwen

Post by gert »

de goedkoopste is paul mandigers in eindhoven, die doet ook omvl.
beter en duurder is impco. een motorset kost al gauw 600 euro.
je kan het ook zelf doen met gebruikte onderdelen, en dan moet je naar rdw voor keuring, is niet moeilijk. even opletten dat de juiste stickers op de onderdelen staan.
inbouweisen zijn overal te vinden.
je kan ook zelf inbouwen en niet keuren, en om het jaar even uitbouwen voor de apk, maar die apk is nvt als je auto 50 jaar wordt.
een gebruikte installatie kun je vinden vanaf 500 euro incl tank. ik heb nog wel wat prima spul liggen.
succes
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: lpg inbouwen

Post by gert »

tip van Gert:
gooi een flinke scheut motorolie in je benz tank, ander roest ie snel in vanwege die moderne kwastreiniger.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: lpg inbouwen

Post by mercury1970 »

Altijd feest als je bij een ongeluk betrokken raakt en blijkt dat je kenteken niet klopt....... wat denk je dat de verzekeringsmaatschappij zegt ?
chevy1972
Posts: 2
Joined: Fri May 10, 2019 10:40 pm

Re: lpg inbouwen

Post by chevy1972 »

als ik LPG in laat bouwen, wil ik zeker nieuw en ook gewoon gekeurd, hou niet van prutswerk.

bedankt voor de tip van de olie
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: lpg inbouwen

Post by FritsVrolijk »

je kan ook zelf inbouwen en niet keuren, en om het jaar even uitbouwen voor de apk, maar die apk is nvt als je auto 50 jaar wordt.

Maar dan heb je een hoop ellende na een aanrijding of als oom agent je aanhoud ??
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: lpg inbouwen

Post by Robin_Chevelle »

inbouw is niet zo spannend als het lijkt. Gewoon na inbouw alle koppelingen bij langs met een sopje om te controleren op lek (komt eigenlijk nooit voor) en klaar.
Dan naar het RDW voor keuring van benzine naar LPG, stelt ook echt niets voor. Zolang het maar een nieuwe installatie is (jaartal in tank, slang enzo) je de E-keur papieren bij de tank heb (wordt bij een nieuwe altijd bijgeleverd).
RDW kijkt of de tank deugdelijk bevestigd is en doet met een gas snuffelaar een lek test (ze lopen even langs alle koppelingen).

Heb het jaren terug zelf gedaan bij mijn G20, inbouw en RDW keuring, enige waar je misschien even voor langs een plaatselijke garage moet is de afstelling op lpg, dat ie even aan de CO kast kan.
Post Reply