4-link triangulated kit: ervaringen / best buy

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

4-link triangulated kit: ervaringen / best buy

Post by Wilf »

In deze topic kwam Chinese rommel ter sprake.

Nou zit ik zelf ook in dubio; voor mijn taildragger (op lucht) moet ik een nieuwe triangulated 4-link en daarin heb je dus ook gradaties van China tot ‘proudly built in USA’.

Nu vraag ik me af wie (gebruiks)ervaringen heeft met 4-link kits en welke de moeite waard zijn… of niet.

Voorbeelden:

China crap voor €200: Ebay.de
De balgen zelf ditch ik - dit is denk ik wat er onder zit (balgen heb ik al vervangen want dit was veeel te stug).
De link zelf zit er niet lekker onder; verkeerde hoeken en gaat er dus onderuit.


Budget 4-link bij Brabant Customs voor €500: 4-linkje

Ridetech 4-link bij BC voor €950: 4-linkje

Mocht je denken: waarom kijk je niet naar x of y bij z? Reageer dan hieronder, dat hoor ik graag!
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: 4-link triangulated kit: ervaringen / best buy

Post by Robin_Chevelle »

Ik heb in februari 2020 mijn busje achter omgebouwd van bladveren naar 4 link met panhard stang en luchtbalgen.
Heb daarvoor een universele set gekocht bij thorbros in usa.

Heb gekozen voor https://thorbros.com/4-link-kits/heavy- ... -kit-15-od
Die lijkt echt op die ebay china set waarvan je een link in je vraag zet.
Maargoed waarom? Ik heb een zware lompe auto omgebouwd die ik echt gebruik (vol gooi met 2 zware motorfietsen, of gaan kamperen of 2000kg aan de trekhaak, oja en dat hij 0 naar 100kmh in 6.5 seconden doet is ook leuk).... Dus ik wilde zwaar spul, ik wilde Slam balgen, originele Slam balgen nouja en ga zo maar door.
Bij Thorbros krijg je wat je koopt, merk, kwaliteit. Ja communicatie is niet soepel, klein bedrijf niet gericht op communicatie, wel gericht op kwaliteit en productie. En in vergelijking met vele anderen zijn ze niet duur met compressoren, balgen en alle toebehoren.

De stangen van die set zijn wat dikker, en zwaarder dan de china set. De breedte van de bussen kan je bij hun aangeven en dat vond ik ook wel fijn omdat ik een bepaald game-plan had.
Die china set? Alle info staat erbij, maar de stangen inkorten kan alleen door ze eerst los te slijpen. Ik vond het erg lastig kiezen omdat het prijsverschil enorm is. Als ik zo'n china set in het echt kan zien, de kwaliteit van het schroefdraad van de stangen, de lassen en materiaal voor de bussen zelf kan beoordelen, ja misschien sla ik mijzelf dan wel voor mijn kop dat ik nu veel duurder materiaal onder mijn auto heb. Al was dat wel de reden. Toch zullen er echt veel, heel veel, auto's met zo'n china set rijden.

De as beugels heb ik laten maken naar de maten zoals ik ze wil door rohdefabrication https://www.rohdefabrication.com/produc ... racket-kit
Dit zijn ze, maar dan zijn alle maten en verhoudingen net ietsje anders zodat het uitkwam en paste onder mijn bus.
Rij nu met Slam SS7 balgen, op rijhoogte met achter maar 45psi. Als mij lpg tank van 102ltr bruto leeg is moet de druk zakken naar zo'n 35psi voor rijhoogte (lege auto) en met de balg op de voorgeschreven installatie hoogte.


Klein los spul wat ik te kort kwam heb ik hier besteld bij Brabant Customs, echt altijd goeie service, goede communicatie en geeft goed/eerlijk advies.

Ik heb er zo'n 4000km mee gereden inmiddels en ben blij met het spul wat ik eronder heb.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 4-link triangulated kit: ervaringen / best buy

Post by Wilf »

Wat een super reactie, thanks Robin! Ik heb al veel bij Brabant Customs gekocht qua balgen, leidingen en aansluitingen. Thorbos ziet er idd prima uit qua kwaliteit en prijs. Je hebt gelinkt naar een parallel kit maar ze hebben ook triangulated (scheelt nog paar tientjes ook).

Die Rohde balgpoten zien er ook een stuk beefier uit dan wat er nu onder zit. Dat wekt vertrouwen.

Ik neem sowieso Thorbos mee in mijn overweging. Helemaal top!

[edit]Ik denk dat deze set voor mij al prima is; stukje dunner maar mn auto weegt zeker geen 2 ton en echt superwild rijd ik er sowieso niet mee (alleen cruisen):

https://thorbros.com/4-link-kits/univer ... kit-125-od
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: 4-link triangulated kit: ervaringen / best buy

Post by Robin_Chevelle »

Graag gedaan, klopt thorbros heeft parallel en triangulated. Ik wilde een parallel setje omdat ik het al moeilijk genoeg had met de fabricage bij het busje ;) ding heeft geen los chassis en ik heb de voorste bladveer ophanging verbouwd en daar zitten nu de 4 link stangen in vast.
Ze hebben eigenlijk gewoon alles wat je nodig heb en je kan het zo zwaar/duur/gek maken als je wil. Er zijn goedkopere sites, maar bij hun wist ik dat ze het zelf maken en ze zetten netjes alle specificaties erbij, materiaal soort, dikte, enz.

Klopt, de spullen van Rohde zijn echt stevig, hij heeft mij meerdere keren eerst tekeningen gemaild voordat hij de brackets maakte. Zijn gewoon exact geworden zoals ik vroeg. Erg vriendelijke gast die goed communiceert en naar mijn mening goedkoop is.

Dit is hoe ik het nu heb zitten aan de achterzijde:
Image
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 4-link triangulated kit: ervaringen / best buy

Post by Wilf »

Precies dat ze alle specificaties erbij zetten en PU gebruiken et cetera bij Thorbecke geeft inderdaad dat extra vertrouwen dat het goed zit. En slim van de holle buis die je op maat zaagt en dan de koppeling er terug in last. Dan blijft de geometrie van de buis beter dan dat je een buis zelf doorsnijdt en dat weer terugbakt.

Rohde heeft denk ik een plasmasnijder; zo ziet het er wel uit. Dat helpt absoluut met precisie. Nou kan ik zelf ook CAD-tekeningen maken en zou ik dat ook op kunnen sturen naar een lokale plasmasnijder maar ik ben geen bouwkundig ingenieur dus toch maar niet :P

Ziet er strak uit bij jou!
VanMarc
Posts: 2
Joined: Mon Mar 04, 2019 10:50 am

Re: 4-link triangulated kit: ervaringen / best buy

Post by VanMarc »

Heb jij ook foto's van de verlaging Robin?
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: 4-link triangulated kit: ervaringen / best buy

Post by Robin_Chevelle »

Wilf wrote: Thu Dec 31, 2020 1:18 pm Precies dat ze alle specificaties erbij zetten en PU gebruiken et cetera bij Thorbecke geeft inderdaad dat extra vertrouwen dat het goed zit. En slim van de holle buis die je op maat zaagt en dan de koppeling er terug in last. Dan blijft de geometrie van de buis beter dan dat je een buis zelf doorsnijdt en dat weer terugbakt.

Rohde heeft denk ik een plasmasnijder; zo ziet het er wel uit. Dat helpt absoluut met precisie. Nou kan ik zelf ook CAD-tekeningen maken en zou ik dat ook op kunnen sturen naar een lokale plasmasnijder maar ik ben geen bouwkundig ingenieur dus toch maar niet :P

Ziet er strak uit bij jou!
Opzich, als je zelf kan tekenen. Waarom niet?
Zolang het staal dik genoeg is, kan je het denk ik lokaal laten maken. Want dat is het enige nadeel, dat zware metaal versturen van USA naar NL. Dat is een kleine uitdaging of door gewicht niet goedkoop.
Post Reply