bobine kapot ?
-
- Posts: 4630
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: bobine kapot ?
zucht , ik geef het op , succes
Re: bobine kapot ?
Wij houden nog wel van je hoor.
Re: bobine kapot ?
vanmiddag nog even de spanning gemeten op de bobine, die was 10,6 volt dus de spanningsregelaar is niet kapot neem ik aan. (anders had ik wel een hoger voltage gemeten ? ).
op de + kabel van de accu (dus niet de accu zelf) meet ik 15 volt dus de dynamo levert meer dan genoeg stroom.
zoals ik al aangaf , op de bobine meet ik 10,6 volt dus het hoge voltage wordt wel afgevlakt door de spanningsregelaar dus de bobine krijgt niet teveel stroom. (maar kan desondanks wel kapot zijn, geen idee hoe oud de bobine is)
ampére heb ik niet (kunnen) meten want mijn multimeter gaat slechts tot 10 ampére.
op de + kabel van de accu (dus niet de accu zelf) meet ik 15 volt dus de dynamo levert meer dan genoeg stroom.
zoals ik al aangaf , op de bobine meet ik 10,6 volt dus het hoge voltage wordt wel afgevlakt door de spanningsregelaar dus de bobine krijgt niet teveel stroom. (maar kan desondanks wel kapot zijn, geen idee hoe oud de bobine is)
ampére heb ik niet (kunnen) meten want mijn multimeter gaat slechts tot 10 ampére.
Re: bobine kapot ?
meten is weten.
Maar heb je gemeten met draaiende motor of alleen met contact aan ? In je eerste spot zeg je dat de bob. bloedheet wordt maar wat is dat?
Boven de 60 graden wordt voor de handejs al erg heet. En met 10 volt wordt hij niet over belast. Tevens vind ik een laadstroom van 15 Volt wel erg veel.
Maar dat had ik al gezegd. 14.9 of 15 ??????????
Gr G
Maar heb je gemeten met draaiende motor of alleen met contact aan ? In je eerste spot zeg je dat de bob. bloedheet wordt maar wat is dat?
Boven de 60 graden wordt voor de handejs al erg heet. En met 10 volt wordt hij niet over belast. Tevens vind ik een laadstroom van 15 Volt wel erg veel.
Maar dat had ik al gezegd. 14.9 of 15 ??????????
Gr G
Re: bobine kapot ?
hallo grasmusen,
ik heb gemeten met een draaiende motor (stationair)
de bobine wordt zo heet dat je er je handen niet aan kunt houden,wat de temperatuur is weet ik niet maar zo heet lijkt mij niet normaal. dat de bobine warm wordt is normaal, het zit immers precies boven de motor maar een bobine heeft geen draaiende delen zoals bijvoorbeeld een dynamo.
ik heb overigens gemiddeld 14,9 gemeten. precies kan ik het niet meten want de getallen verspringen constant met uitschieters naar 15,1 volt.
ik heb gemeten met een draaiende motor (stationair)
de bobine wordt zo heet dat je er je handen niet aan kunt houden,wat de temperatuur is weet ik niet maar zo heet lijkt mij niet normaal. dat de bobine warm wordt is normaal, het zit immers precies boven de motor maar een bobine heeft geen draaiende delen zoals bijvoorbeeld een dynamo.
ik heb overigens gemiddeld 14,9 gemeten. precies kan ik het niet meten want de getallen verspringen constant met uitschieters naar 15,1 volt.
Re: bobine kapot ?
Een bobine is een grote spoel en spoelen worden ook prima warm zonder draaiende delen van plm 9 volt 10.000 volt maken is niet gratis. Als de bobine niet belast wordt door afgifte aan bougies (dus met motor uit maar spanning aan) zal hij dan ook doorbranden.
Re: bobine kapot ?
oké wilf bedankt voor de uitleg. grote kans dat de bobine dus is doorgebrand, vervangen van de bobine is dus nog niet zo'n gek idee .
(het wordt er i.i.g niet slechter van ) en kan ik dit uitsluiten. .............of is het mogelijk om een bobine te testen ? ik heb geen idee, ik ben geen automonteur...............maar dat is waarschijnlijk al wel duidelijk
(het wordt er i.i.g niet slechter van ) en kan ik dit uitsluiten. .............of is het mogelijk om een bobine te testen ? ik heb geen idee, ik ben geen automonteur...............maar dat is waarschijnlijk al wel duidelijk
-
- Posts: 4630
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: bobine kapot ?
bij mij is er een uit elkaar geknald omdat ik vergeten was de auto van het contact te halen , dikke smeerbende heb je er dan van
-
- Posts: 4630
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: bobine kapot ?
wat is het voor bobine dan ? zo`n gewoon potje met 2 contacten en een kabelterminal ?
Re: bobine kapot ?
Als ik het zo lees vermoed ik wel dat je voltmeter zelf 1 volt teveel aangeeft.
Mocht je een tweede meting doen met een andere tester zie je misschien wel dit verschil terug.
Dat zou betekenen dat je dynamo/regelaar rond de 14 volt laad en je een weerstandsdraad/ballast resistor hebt naar de bobine die zorgt voor 9 volt.
Ook dat lijkt mij aannemelijk.
Ik zou toch eerst eens een andere bobine monteren.
Kun je dat alvast uitsluiten.
Heeft dit systeem trouwens nog puntjes met een losse condensator?
Dan is dat misschien wel stap 1
Misschien is het nu een mooi moment voor modificatie naar elektrische/petronix ontsteking.
Succes
Mocht je een tweede meting doen met een andere tester zie je misschien wel dit verschil terug.
Dat zou betekenen dat je dynamo/regelaar rond de 14 volt laad en je een weerstandsdraad/ballast resistor hebt naar de bobine die zorgt voor 9 volt.
Ook dat lijkt mij aannemelijk.
Ik zou toch eerst eens een andere bobine monteren.
Kun je dat alvast uitsluiten.
Heeft dit systeem trouwens nog puntjes met een losse condensator?
Dan is dat misschien wel stap 1
Misschien is het nu een mooi moment voor modificatie naar elektrische/petronix ontsteking.
Succes
Re: bobine kapot ?
jelmoer: volgens mij wel , er zitten 3 draden aan de bobine een plus en mindraad en 1 extra draadje (en uiteraard de bougiekabel naar de verdeelkap) het is inderdaad een simpel ontstekingssysteem met contactpuntjes en een losse condensator (zo'n rond tonnetje) condensator heb ik al vervangen maar heeft niets geholpen. ik heb ook al zitten denken aan een elektronische ontsteking, dan ben ik gelijk van het afstellen van de contactpuntjes af maar andere corvair eigenaren hebben er niet zulke goede ervaringen mee. dus ik zit nog te twijfelen. eerst maar eens een nieuwe bobine monteren en kijken wat het resultaat is.
rene74monte: het is inderdaad een simpel potje met een plus en min en een (bougie)kabelaansluiting
rene74monte: het is inderdaad een simpel potje met een plus en min en een (bougie)kabelaansluiting
-
- Posts: 4630
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: bobine kapot ?
ja precies , die zijn niet duur en zou je mooi kunnen proberen , bij rockauto vaak maar een paar dollar , loopt hij op lpg ? dan zou dat extra draadje voor de lpg relais kunnen zijn , en voor een toerenteller zou ook kunnen als je die hebt :-)
Re: bobine kapot ?
Geen idee waarom ze ombouw afraden?
Maar mocht je er toch intetesse in hebben:
https://nl.ifixit.com/Guide/1965+1966+1 ... ment/11278
Er zijn ook meerdere Corvair eigenaren die de bobine verplaatst hebben naar een koelere plek.
Mochten je kabels genoeg lengte hebben kun je dat ook proberen/doen
Of er is een kans op vapour lock.
Start hij wel met startspray/remmenreimiger?
Extra leesvoer:https://www.corvairforum.com/forum/view ... 1&start=16
Of:https://www.corvairforum.com/forum/view ... 374#p92353
Maar mocht je er toch intetesse in hebben:
https://nl.ifixit.com/Guide/1965+1966+1 ... ment/11278
Er zijn ook meerdere Corvair eigenaren die de bobine verplaatst hebben naar een koelere plek.
Mochten je kabels genoeg lengte hebben kun je dat ook proberen/doen
Of er is een kans op vapour lock.
Start hij wel met startspray/remmenreimiger?
Extra leesvoer:https://www.corvairforum.com/forum/view ... 1&start=16
Of:https://www.corvairforum.com/forum/view ... 374#p92353
Re: bobine kapot ?
vandaag maar eens de weerstand gemeten van de bobine,
op de primaire meet ik 1.7 en op de secundaire 7,6
de bobine heeft een weerstand van 1.2 tot max 1.4 primair . ik heb gemeten met losgekoppelde bedrading dus het zou moetren kloppen.
de weerstand is iets aan de hoge kant, dus het is mogelijk dat de bobine is doorgebrand ? het lijkt mij dat hoe hoger de weerstand hoe beter de vonk bij de bougies of zie ik iets over het hoofd ? de weerstand is hoger dan voorgeschreven dus dat zou verklaren waarom de bobine (te) heet wordt ?
op de primaire meet ik 1.7 en op de secundaire 7,6
de bobine heeft een weerstand van 1.2 tot max 1.4 primair . ik heb gemeten met losgekoppelde bedrading dus het zou moetren kloppen.
de weerstand is iets aan de hoge kant, dus het is mogelijk dat de bobine is doorgebrand ? het lijkt mij dat hoe hoger de weerstand hoe beter de vonk bij de bougies of zie ik iets over het hoofd ? de weerstand is hoger dan voorgeschreven dus dat zou verklaren waarom de bobine (te) heet wordt ?
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: bobine kapot ?
Je naam doet vermoeden dat het om een corvair gaat, klopt dat? Luchtgekoelde 6 cilinder boxer?
Geen idee waar de bobine exact zit bij een corvair, maar in zo'n kleine opgesloten motorruimte kan hij het best benauwd (te warm) krijgen.
Het eenvoudigste is om gewoon een universele 12volt bobine bij de plaatselijke automaterialen zaak te houden, monteren en rondje rijden/testen. Kost je misschien 25 euro.
Het laad en spanning verhaal, leuk alle adviezen, maar we weten niet wat voor dynamo je erop heb zitten.
Dus zijn er ook slecht adviezen over te geven. Ik rij zelf met een CS144 dynamo en die geeft 15 volt vanaf 1000rpm motortoerental. Gemeten op de accu. Vooral oude auto's, vaak erg oude bedrading, heeft veel verlies. Als je op de accu 14 volt meet, kan het maar zo zijn dat je onder het dashboard maar 12 volt meet.
Tevens, waar zit je accu, waar de dynamo (kabel lengte), waar zit de laaddraad van de dynamo op? (op de accu, op een verdeelpunt, achterop de startmotor. Het heeft allemaal invloed.
Het is hier al gezegd, de klacht die je in je openingspost beschrijft, zou ik als eerste aan een defecte bobine denken.
De wikkelingen binnenin maken een soort van kortsluiting als hij warm wordt waardoor hij niet mee werkt.
Heb je nog contact punten? Of elektronische ontsteking?
Bij contactpunten en het contact een keer per ongeluk erg lang aan laten staan zonder draaiende motor kan ook de oorzaak zijn van een roodgloeiende warme bobine die daarna slecht werkt (praat uit eigen ervaring)
Geen idee waar de bobine exact zit bij een corvair, maar in zo'n kleine opgesloten motorruimte kan hij het best benauwd (te warm) krijgen.
Het eenvoudigste is om gewoon een universele 12volt bobine bij de plaatselijke automaterialen zaak te houden, monteren en rondje rijden/testen. Kost je misschien 25 euro.
Het laad en spanning verhaal, leuk alle adviezen, maar we weten niet wat voor dynamo je erop heb zitten.
Dus zijn er ook slecht adviezen over te geven. Ik rij zelf met een CS144 dynamo en die geeft 15 volt vanaf 1000rpm motortoerental. Gemeten op de accu. Vooral oude auto's, vaak erg oude bedrading, heeft veel verlies. Als je op de accu 14 volt meet, kan het maar zo zijn dat je onder het dashboard maar 12 volt meet.
Tevens, waar zit je accu, waar de dynamo (kabel lengte), waar zit de laaddraad van de dynamo op? (op de accu, op een verdeelpunt, achterop de startmotor. Het heeft allemaal invloed.
Het is hier al gezegd, de klacht die je in je openingspost beschrijft, zou ik als eerste aan een defecte bobine denken.
De wikkelingen binnenin maken een soort van kortsluiting als hij warm wordt waardoor hij niet mee werkt.
Heb je nog contact punten? Of elektronische ontsteking?
Bij contactpunten en het contact een keer per ongeluk erg lang aan laten staan zonder draaiende motor kan ook de oorzaak zijn van een roodgloeiende warme bobine die daarna slecht werkt (praat uit eigen ervaring)