bobine kapot ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

bobine kapot ?

Post by corvair »

goedendag forummers,

ik heb al een hele tijd problemen met de stroomvoorziening van mijn corvair.

wat is namelijk het geval, bij lange ritten wordt de bobine bloedheet en begint de motor te stotteren en valt uit. als de motor weer enigzins is afgekoeld kan ik de auto weer (met veel moeite starten) en kan ik weer verder rijden............totdat de bobine weer te heet wordt.

nou is mijn vraag, hoe kan ik de bobine testen om zeker te weten dat het aan de bobine ligt\of kapot is. ik had al gekeken voor een nieuwe bobine maar wil wel zeker weten of deze kapot is.

alvast bedankt,
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: bobine kapot ?

Post by Bromgabber »

Je zou weerstand kunnen meten aan de bobine als hij warm is.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: bobine kapot ?

Post by BigBlockMopar »

Je hoeft in principe niet echt te testen. Je bevindingen geven het al aan.
Bobine is niet echt 'stuk', hij krijgt gewoon teveel spanning. Bobines mogen/moeten niet gloeiheet worden.
Iets sterkere ballast-weerstand plaatsen zou het moeten oplossen.

Sowieso kan je meten hoeveel volt de bobine krijgt met contact aan.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: bobine kapot ?

Post by Grasmusen »

Meten hoeveel de auto bijlaad bij verhoogd stationair. spanningsregelaar kan ook kapot zijn,dan sneuveld the bobine ook. En het accu op den duur.
Gewoon even op de accu polen meten.
Er zijn bobines die 14 volt al niet lekker vinden.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: bobine kapot ?

Post by Nick_nl »

Is de weerstandskabel nog goed? GM gebruikt normaal een voorschakelweerstand of zo'n weerstandskabel en een bypass vanuit de startmotor.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: bobine kapot ?

Post by Wilf »

Grasmusen wrote: Sat Jan 09, 2021 12:08 am Meten hoeveel de auto bijlaad bij verhoogd stationair. spanningsregelaar kan ook kapot zijn,dan sneuveld the bobine ook. En het accu op den duur.
Gewoon even op de accu polen meten.
Er zijn bobines die 14 volt al niet lekker vinden.
Bobines werken toch op 9 volt? 12 is alleen tijdens starten meen ik.
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: bobine kapot ?

Post by corvair »

om nog even terug te komen op mijn bobineprobleem,

Ik heb vandaag eindelijk tijd gehad om de accu door te meten (ik had geen multimeter dus vandaar) en ik meet bij de accu 14,9 volt.
veel te veel dus. nou is mijn vraag is de spanningsregelaar kapot ? de spannings regelaar vlakt de stroom toch af naar 12 volt ?, en de stroom gaat via de spanningsregelaar naar de bobine ? zo niet dan is de bobine dus kapot want een bobine kan slecht tegen 14,9 volt ? en mocht de spanningsregelaar nog goed zijn, hoe kan ik de spanning naar beneden krijgen ? (dus naar 12 volt)

alvast bedankt
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: bobine kapot ?

Post by rene74monte »

meet de stroom maar op je zekeringkast , op de accu staat meer dan 12 volt , dat gaat niet via de regelaar , heb je geen boek ?
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: bobine kapot ?

Post by Grasmusen »

rene74monte wrote: Sat Jan 23, 2021 10:20 pm meet de stroom maar op je zekeringkast , op de accu staat meer dan 12 volt , dat gaat niet via de regelaar , heb je geen boek ?

je ben in de war.


meeet dan maar op je bobine als je het niet vertrouwd.

Hij heeft hoog uuit een weerstands draad in z`n bedrading naar de bobine
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: bobine kapot ?

Post by rene74monte »

ik ben echt niet in de war
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: bobine kapot ?

Post by rene74monte »

maar inderdaad , als je wilt weten hoeveel er op de bobine staan dan moet je daar meten en niet op de accu , daar meet je alleen maar de laadspanning
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: bobine kapot ?

Post by Grasmusen »

ja en die staat op het hele systeem ............. behalve op je dashboard instrumenten als het mee zit

verder zijn er geen spannings niveau`s in een corvair. o ja hoog spanning op de bougies..


jij doet het voorkomen dat laadspanniing een aparte spanning is........no.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: bobine kapot ?

Post by rene74monte »

dus jij beweert dat er 14 volt naar de bobine gaat door een weerstanddraad ?
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: bobine kapot ?

Post by rene74monte »

hij vraagt of zijn spanningsregelaar nog goed is , dan moet je niet op je accu meten
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: bobine kapot ?

Post by Grasmusen »

rene74monte wrote: Sun Jan 24, 2021 5:14 am dus jij beweert dat er 14 volt naar de bobine gaat door een weerstanddraad ?

Nee, dat beweer ik niet, daar is een weerstands draad voor bedoelt. En de werking van je spanningsregelaar kan je op je accu contoleren.

Zie andere post over spannings niveaus in de auto, ergens hier boven. (probeer eens begrijpend te lezen, of volg hier een cursus in, als je daar klaar me bent, lees dan even je lts boek auto electra door

En een weerstandsdraad veranderd niet fataal spontaan, en of door ouderdom. Dus als de bedrading nog orgineel is hoef je dat niet te controleren.

Als door een of andere reden er toch 13.8 Volt op de bobine komt kan je van MSD een voorschakel weerstand monteren.

Of een bobine monteren die wel bestand is tegen de iets hoger spanning.

Zie andere post over spannings niveaus in de auto, ergens hier boven.

topic starter succes



en een fijn weekend

PS Oja 14.9 is wel een beetje hoog voor laadspanning
Post Reply