Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by rene74monte »

Robin_Chevelle wrote: Sat Jan 16, 2021 8:41 am Als je kleppen "moet" stellen terwijl je hydraulische lifter erin heb zitten is er iets anders mis of extreem versleten ;)
juist
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by jelmoer »

De vraag is alleen maar hoe je ze kunt controleren.

Je koopt een auto en je weet niet de historie van het voertuig.
Dan wil je misschien gewoon de basis nalopen.
Bijvoorbeeld timing, speling en compressie.
Zo vreemd is dat toch niet?
Misschien sluiten de kleppen niet helemaal en heeft frits compressieverlies of straks verbrande kleppen.

Dus de vraag is hoe kan hij zien welke constructie hij heeft?

En hoe stel je deze in de basis?

Koud of warm?
Motor uit of draaiend(toerental)
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by SRB12 »

Grasmusen wrote: Fri Jan 15, 2021 11:44 pm Je kan altijd "kleppenstellen", alleen doe je dat bij montage. Spelen met de juiste stoter lengte. En / of vulplaatjes onder de tuimelaar draai/bevestigingspunten.

Gr G
Ja ok, dat heb ik wel gedaan. Uiteraard had ik weer specials nodig voor de stoterstangen, dus de prijs x2 :boos:
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by FritsVrolijk »

jelmoer wrote: Sat Jan 16, 2021 10:44 am De vraag is alleen maar hoe je ze kunt controleren.

Je koopt een auto en je weet niet de historie van het voertuig.
Dan wil je misschien gewoon de basis nalopen.
Bijvoorbeeld timing, speling en compressie.
Zo vreemd is dat toch niet?
Misschien sluiten de kleppen niet helemaal en heeft frits compressieverlies of straks verbrande kleppen.

Dus de vraag is hoe kan hij zien welke constructie hij heeft?

En hoe stel je deze in de basis?

Koud of warm?
Motor uit of draaiend(toerental)
Dank je Jelmoer voor je berichtje

Heb het vermoeden dat mijn 454 blok uit de jaren 80 is en een blok is met gewoon ouwe meuk dus niks hydraulisch


Zal eens kijken als de kleppendeksel er af is wat er allemaal speelt met die kleppen haha .Verder loopt het motortje prima maar wil gewoon zeker weten dat de kleppen goed staan

De methode met draaiende warme motor wordt veel gedaan en is super makkelijk dus waarom niet


Verder heb ik ooit de compressie gemeten en die was op alle 8 cilinder prima gelukkig

Olie druk schijnt ook redelijk goed te zijn dus we wachten op de zomer dan apk vrij en gaan we weer eens lekker toeren met dat Trukkie :thumbs:
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by rene74monte »

koop een boek man , hydro`s werden in de jaren 50 al gebruikt door gm , volgens mij heb je geen idee wat je aan het doen bent
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by FritsVrolijk »

rene74monte wrote: Sat Jan 16, 2021 12:31 pm koop een boek man , hydro`s werden in de jaren 50 al gebruikt door gm , volgens mij heb je geen idee wat je aan het doen bent
Weet prima wat ik doe anders zou ik er niet aan beginnen hoe moeilijk kan het zijn ff serieus

En door een kleppendeksel heen kijken lukt nog altijd niet :P
Last edited by FritsVrolijk on Sat Jan 16, 2021 12:40 pm, edited 1 time in total.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by Grasmusen »

FritsVrolijk wrote: Sat Jan 16, 2021 12:02 pm Dank je Jelmoer voor je berichtje

Heb het vermoeden dat mijn 454 blok uit de jaren 80 is en een blok is met gewoon ouwe meuk dus niks hydraulisch




De methode met draaiende warme motorr wordt veel gedaan en is super makkelijk dus waarom niet


Verder heb ik ooit de compressie gemeten en die was op alle 8 cilinder prima gelukkig

s:
Het zou zomaar kunnen allemaal. Het is goed dat je alles effe na wilt lopen. En advies is nooit weg natuurlijk. Voor een goed advies moeten wij wel weten wat voor blok je nu uiteindelijk hebt. In de quote heb ik toch enige tegenstrijdugheid opgemerkt. ( niks hydraulisch & draaiende warme motor )

heb je misschien zo`n motor?
454 HO Tech Specs

Part Number: 12568774
Engine Type: Chevy Big-Block V-8
Displacement (cu. in.): 454
Bore x Stroke (in.): 4.250 x 4.000
Block (P/N 19170538): Cast-iron with four-bolt main caps
Crankshaft (P/N 14096983): Forged steel
Connecting Rods (P/N 19170198): Forged steel
Pistons (P/N 10215228): Forged aluminum
Camshaft Type (P/N 24502611): Hydraulic roller
Camshaft Lift (in.): .510 intake / .540 exhaust
Camshaft Duration (@.050 in.): 211° intake / 230° exhaust
Cylinder Heads (P/N 12562920): Iron rectangular port; 118-cc chambers
Valve Size (in.): 2.190 intake / 1.880 exhaust
Compression Ratio: 8.75:1
Rocker Arms (P/N 12523976): Stamped steel
Rocker Arm Ratio: 1.7:1
Water Pump (P/N 19168606): Cast-iron, long-style
Flexplate (P/N 10185034): 14"
Recommended Fuel: Premium pump
Ignition Timing: 36° Total @ 4,000 rpm
Maximum Recommended rpm: 5500
Balanced: External

Maar als je met het advies van Jelmoer geholpen bent is het prima natuurlijk.

Gr. G
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by Grasmusen »

SRB12 wrote: Sat Jan 16, 2021 11:04 am Ja ok, dat heb ik wel gedaan. Uiteraard had ik weer specials nodig voor de stoterstangen, dus de prijs x2 :boos:
oke, als alles binnen de toleranties ligt, deckheight, koppen niet teveel gevlakt, klep niet te diep liggen etc dan moet het zonder specials gewoon goed zijn. Zelfs bij een Ford 400 . :) Maar omdat ik een mieren neuker ben, heb ik m`n rockers ook allemaal uitgevuld met speciale vulplaatjes van Ford
Racing Parts.

Gr G
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by rene74monte »

nee , je weet niet wat je doet , en onder je kleppendeksels kun je het ook niet zien , maar je hebt hydro`s en die hoef je niet te stellen
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by FritsVrolijk »

Nou das goed nieuws haha Thanks ouwe motor muis toch niet toevallig Rene met k in het begin

Maar dan laten we het voor wat het is


De enige leesbare code op het blok is zie foto Fijn weekend allemaal
Image
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by FritsVrolijk »

Grasmusen wrote: Sat Jan 16, 2021 12:39 pm Het zou zomaar kunnen allemaal. Het is goed dat je alles effe na wilt lopen. En advies is nooit weg natuurlijk. Voor een goed advies moeten wij wel weten wat voor blok je nu uiteindelijk hebt. In de quote heb ik toch enige tegenstrijdugheid opgemerkt. ( niks hydraulisch & draaiende warme motor )

heb je misschien zo`n motor?
454 HO Tech Specs

Part Number: 12568774
Engine Type: Chevy Big-Block V-8
Displacement (cu. in.): 454
Bore x Stroke (in.): 4.250 x 4.000
Block (P/N 19170538): Cast-iron with four-bolt main caps
Crankshaft (P/N 14096983): Forged steel
Connecting Rods (P/N 19170198): Forged steel
Pistons (P/N 10215228): Forged aluminum
Camshaft Type (P/N 24502611): Hydraulic roller
Camshaft Lift (in.): .510 intake / .540 exhaust
Camshaft Duration (@.050 in.): 211° intake / 230° exhaust
Cylinder Heads (P/N 12562920): Iron rectangular port; 118-cc chambers
Valve Size (in.): 2.190 intake / 1.880 exhaust
Compression Ratio: 8.75:1
Rocker Arms (P/N 12523976): Stamped steel
Rocker Arm Ratio: 1.7:1
Water Pump (P/N 19168606): Cast-iron, long-style
Flexplate (P/N 10185034): 14"
Recommended Fuel: Premium pump
Ignition Timing: 36° Total @ 4,000 rpm
Maximum Recommended rpm: 5500
Balanced: External

Maar als je met het advies van Jelmoer geholpen bent is het prima natuurlijk.

Gr. G
Beste ik zou het echt niet weten Wou de nummers controleren op me blok maar die zijn zo 1.2.3 niet leesbaar dus daar moet ik nog werk van maken

Bedankt voor het mee denken :thumbs:
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by rene74monte »

met de k van klootzak ? :-) :-)
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by Robin_Chevelle »

FritsVrolijk wrote: Sat Jan 16, 2021 12:56 pm Nou das goed nieuws haha Thanks ouwe motor muis toch niet toevallig Rene met k in het begin

Maar dan laten we het voor wat het is


De enige leesbare code op het blok is zie foto Fijn weekend allemaal
Image

Je zou is aan de achterzijde moeten kijken, daar staat je giet nummer waarmee je kan herleiden wat voor blok je heb. Bestuurders kant, op schuine vlak achter de kop. Je rembekrachtiger zal behoorlijk in de weg zitten om het goed te lezen. Trek een klepdeksel eraf en je heb het gietnummer van je kop.

Nummer wat je nu laat zien is ingeslagen, als deze overeen komt met chassis nummer is het wat ze noemen "matching number"
Vaak na revisie waarbij blok gedecked is, is die niet meer leesbaar.
Ieder moet nog leren, maar als ik jou was zou ik eerst is wat basis werkplaats handboeken gaan lezen.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by FritsVrolijk »

Hoi hoi met dit nummer vin nummer ben ik ook al wat verder gekomen maar je hebt gelijk ik moet die andere nummers achterhalen


Maar blijft dat het stellen van de kleppen met draaiende motor natuurlijk niet echt spannend is

De vraag blijft wel of het met mijn motor mogelijk is maar daar komen we nog wel achter hopelijk

Bedankt voor het mee denken en ik ga online een vraagbak op snorren :thumbs:
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by FritsVrolijk »

rene74monte wrote: Fri Jan 15, 2021 4:51 pm precies , maar laat ze maar gaan
https://www.youtube.com/watch?v=CDQ_JhMlDz4&t=269s
Post Reply