Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by FritsVrolijk »

Vraagje ik wil tzt me kleppen stellen en zie 2 manieren om dit te doen

De manier die mij het makkelijkste lijkt is met draaiende motor maar vraag me af of dit wel de beste manier is en ik dan niks ga slopen op de lange duur

Hoe stellen jullie je kleppen ook met draaiende motor of een voor een op de ouderwetse manier

Lees het weer Thanks iedereen :thumbs:
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by camaro rs »

Ik doe het met draaiende motor, heb een kleppendeksel opengemaakt bovenaan zodat er geen olie langs de motor loop tijdens het stellen.
Losdraaien tot je de tuimelaar hoort tikken en dan traag een halve toer indraaien.
Heb op die manier nog nooit problemen gehad.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by FritsVrolijk »

camaro rs wrote: Thu Jan 14, 2021 8:19 am Ik doe het met draaiende motor, heb een kleppendeksel opengemaakt bovenaan zodat er geen olie langs de motor loop tijdens het stellen.
Losdraaien tot je de tuimelaar hoort tikken en dan traag een halve toer indraaien.
Heb op die manier nog nooit problemen gehad.
Bedankt voor je antwoord hoop dat er op deze manier van kleppen stellen geen negatief advies komt dan gaan we het ook zo doen

Fijne dag nog :thumbs:
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by Nick_nl »

Het is zelfs de manier zoals het voorgeschreven wordt in het werkplaatshandboek.
Een oude kleppendeksel open zagen en je bent er klaar voor. 👍
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by FritsVrolijk »

Toppy leuk project voor als het wat warmer wordt

Heb ook ergens gelezen dat het zelfs positief kan zijn voor je oliedruk We gaan het meemaken
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by camaro67 »

Wees er wel zeker van dat je hydraulische lifters heb en geen mechanische,
ik ken iemand ;) die deed het ook met draaiende motor kreeg toen wat problemen met lopen en toen bleek dat er vaste lifters in zaten :roll:

Gr.Joop
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by SRB12 »

Bij hydraulische lifters hoef je toch geen kleppen te stellen?
Tenminste, zo zit mijn Buick motor in elkaar. Bij mijn blok kan je geen kleppen stellen.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by FritsVrolijk »

camaro67 wrote: Fri Jan 15, 2021 12:44 pm Wees er wel zeker van dat je hydraulische lifters heb en geen mechanische,
ik ken iemand ;) die deed het ook met draaiende motor kreeg toen wat problemen met lopen en toen bleek dat er vaste lifters in zaten :roll:

Gr.Joop
Dus als ik ouderwetse kleppen heb mechanische werkt deze manier niet ??
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by rene74monte »

SRB12 wrote: Fri Jan 15, 2021 12:50 pm Bij hydraulische lifters hoef je toch geen kleppen te stellen?
Tenminste, zo zit mijn Buick motor in elkaar. Bij mijn blok kan je geen kleppen stellen.

precies , maar laat ze maar gaan
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by jelmoer »

SRB12 wrote: Fri Jan 15, 2021 12:50 pm Bij hydraulische lifters hoef je toch geen kleppen te stellen?
Tenminste, zo zit mijn Buick motor in elkaar. Bij mijn blok kan je geen kleppen stellen.
Ik weet niet hoe de constructie is.
maar volgens mij kun je bij de hydraulische lifters nog steeds de klepspeling aanpassen.


Zie:https://www.google.com/url?sa=t&source= ... WWuY9SD2cv


BIj auto's met bovenliggende nokkenassen heb je klepstelplaatjes in verschillende diktes.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by Grasmusen »

Je moet dus eerst weten wat voor type motor je hebt. Met hydraulische lifters of mechanische. En vaste tuimelaars of, tuimelaars met een stel moer.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by Grasmusen »

SRB12 wrote: Fri Jan 15, 2021 12:50 pm Bij hydraulische lifters hoef je toch geen kleppen te stellen?
Tenminste, zo zit mijn Buick motor in elkaar. Bij mijn blok kan je geen kleppen stellen.
Je kan altijd "kleppenstellen", alleen doe je dat bij montage. Spelen met de juiste stoter lengte. En / of vulplaatjes onder de tuimelaar draai/bevestigingspunten.

Gr G
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by Grasmusen »

Tevens kan je motoren met mechanische lifters ook kleppenstellen met draaiende motor.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by Robin_Chevelle »

Als je kleppen "moet" stellen terwijl je hydraulische lifter erin heb zitten is er iets anders mis of extreem versleten ;)
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Kleppen stellen met draaiende motor Go ore No

Post by camaro67 »

FritsVrolijk wrote: Fri Jan 15, 2021 1:22 pm Dus als ik ouderwetse kleppen heb mechanische werkt deze manier niet ??
Dat doe je met een voelermaat
Post Reply