Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by Kootje »

Nou, gister gebracht, vandaag opgehaald. Misschien niet de mooiste maar wel een hele eerlijke soldeerverbinding. Gelijk al de zwarte verf van de radiateur afgehaald.

Image

Image

Image

Helaas blijkt er dus nog een klein lekje te zijn in een rand die niet gesoldeerd kan worden, hij zei al dat daar iets van roodverkleuring te zien was.
Nu lekt het dus zo hard dat ik er niet mee kan rijden. Maandag bellen naar zo`n radiateurbedrijf en vervolgens schrikken van de prijs waarschijnlijk.

Ik ben nog niet wanhopig genoeg voor leak stop.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by Robin_Chevelle »

Ik heb 350 euro betaald voor een nieuw koelblok. Dus solderen van een nieuw koelblok in de oude bakken.

Terwijl vervangers in USA via rockauto een stuk goedkoper zijn, echter kunststof bakken met aluminium koelblok hebben. Ik had liever de zware dikke koperen versie. Er zijn nu ook volledig aluminium radiatoren, met gelaste bakken (ze zijn er ook gelijmd, lijkt mij minder fijn) en die vind je soms ook al voor rond de 200 tot 250 euro.
Heb er 1 in een C10 pick-up, is een volledig aluminium gelaste versie, nog geen 200 euro, bij een radiatoren handelaar uit het westen van NL (was gewoon en china produktie) en werkt al ruim 5 jaar perfect.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by Kootje »

Ja, dat ga ik toch ook proberen. Als dat bedrijf de originele radiateur kan updaten naar een 2021 versie ga ik daar voor.

Is toch een prachtgezicht, zo`n stukje nostalgie onder de kap ? Plastic en aluminium maken het stuk minder mooi.

Overigens is het lekken gestopt, nu weet ik dus ook precies de hoogte van de lekkage, 12 cm onder vuldop...

Image
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by rene74monte »

lijkt mooier dan die plastic dingen inderdaad , maar ja , soms heb je niet veel keus :-)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by Kootje »

rene74monte wrote: Sun Mar 21, 2021 10:13 pm lijkt mooier dan die plastic dingen inderdaad , maar ja , soms heb je niet veel keus :-)
En daarom vandaag de radiateur weggebracht, wordt een nieuw koper koelblok in gesoldeerd. vrijdag zou hij al klaar kunnen zijn, dan even in de blanke lak en hopelijk voor de laatste keer terug plaatsen. Heb nu genoeg met dat grote ding rond gezeuld.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by rene74monte »

hahaha , ja , je wilt het ook gewoon een keet klaar hebben :-)
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by muddy bandit »

Kootje wrote: Tue Mar 23, 2021 3:45 pm En daarom vandaag de radiateur weggebracht, wordt een nieuw koper koelblok in gesoldeerd. vrijdag zou hij al klaar kunnen zijn, dan even in de blanke lak en hopelijk voor de laatste keer terug plaatsen. Heb nu genoeg met dat grote ding rond gezeuld.
Je hebt wel aangegeven dat je hem blank terug wilt hebben i.p.v. zwart gespoten?
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by Kootje »

Goeie opmerking, ik had het gelijk al aangegeven maar als ik niks had gezegd was de kans groot geweest dat ik hem zwart terug had gekregen ;)

Als ik hem weer terug heb even met de messingkomstaalborstel oppoetsen, waarschijnlijk is ie dan mat gestraald, vervolgens de VHT blank erop en dan jaren genieten van m`n koperen boegbeeld.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Kleine lekkage radiateur (opgelost)

Post by Kootje »

Gister radiateur opgehaald, geborsteld, gespoten, erin gehangen, vandaag afgevuld en proefgereden en zowaar, geen lekkages meer.
Weer een zorg minder.

Nieuw koelblok, ongespoten en gestraald

Image

In de blanke VHT en weer op z`n oude vertrouwde plekje.
Hoofdstuk afgesloten.

Image
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by SRB12 »

Netjes! Toeren weer :D
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by Nick_nl »

Dat ziet er keurig uit. :thumbs:
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by rene74monte »

mooi man , kun je er weer jaren tegen
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Kleine lekkage radiateur, solderen of plakken ?

Post by Kootje »

Thanks guys, gaat helemaal goed komen, vandaag gelijk maar mee begonnen. ;)
Post Reply