Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Kootje »

Laatst een olie temperatuur meter gekocht van Autometer met maar liefst 3 verschillende aansluiten. 1/8 en 3/8 en 1/2 inch.,
Ik wil eigenlijk de olie in de pan meten dus dacht dat zal geen probleem zijn, wel dus.

Geen van de 3 verloopjes past in de olieplugdraad. Ik ben vergeten deze te meten, stom maar het lijkt wel een 12 mm draad grof. 12x1,75 ??
Image
deze rechter lijkt er wel heel veel op.
Image

Maar goed, een gat boren in de plug en daar een draad in tappen lukt ook niet want zonder verloopjes is het al 10 mm, dan hou je 1 mm over aan beide kanten, beetje weinig te vlees om vast te draaien.
Er zijn wel verloopjes maar dan komt de sender nog minimal 1 cm lager, en het is eigenlijk al laag zat als ik het oliepluggat zou nemen.

Dus, heb ik boven het oliefilter een 3/8 gat gevonden, dit wordt vaker gebruikt maar is dit nog een beetje eerlijke plek om olie te meten, is hier flow, is dit na de koeler of voor de koeler ?
Image
Het is een BBC 454 met sandwichadapter met thermostaat voor de oliekoeler.

Voor het oliefilter zitten nog 2 stuks 3/8 aansluitingen maar daar kan ik eigenlijk geen sender op monteren omdat dan de slangen naar de oliekoeler in de weg zitten.

Image
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Nick_nl »

Mijn idee zou zijn om de olie plug te vervangen door een sensor. 1/2-20 is de draad soort als ik mij niet vergis. Als je er meer tijd in wil stoppen kun je een draadsok in het carter laten lassen.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Kootje »

Ja, dat was ook mijn eerste idee, de olieplug vervangen door deze sensor, evt dmv een van de verloopjes. Maar goed, daar past er geen 1 van.
En ja, lassen aan die carterpan, eigenlijk liever niet. Motor hangt er net in. Maar uit nieuwsgierigheid, kan je lassen aan zo`n carterpan zonder die er onderuit te halen ?

Ik zou natuurlijk inderdaad een andere sensor kunnen kopen met de juiste draad maar de kans is klein dat de weerstandscurve overeenkomt met die sensor die ik nu heb, dan krijg je weer geen eerlijke meting.
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Speedybuick »

Waarom wil je de motorolie temperatuur meten?
Als die veel te heet zou worden dan red je koelsysteem het ook niet meer. Het koelsysteem is belangrijker om in de gaten te houden die zorgt er voor dat je motorolie niet te warm wordt. En warmt je motorolie op als die te koud is.
En je kan ook zo een sensor blok tussen de olieleidingen zetten. Er zijn ook sensors die oliedruk en olietemperatuur meten misschien is dat handiger voor jou setup.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Kootje »

Ja waarom, eigenlijk omdat die er niet in zat. Standaard zit er wel een oliedrukmeter en koelvloeistoftemperatuur op maar geen olietemperatuur dus dat leek me een leuke uitbreiding.
Koeling maak ik me ook geen zorgen over, radiateur is nieuw, highvolume waterpomp en een vaste fan. Zit ook nog extra oliekoeler op.

Net een stuk gereden en de olietemp op de meter gaat naar 185 F is 85 graden Celsius. met de infraroodmeter op de pan meet ik maar 75 graden dus vraag ik af of het wel zo`n ideale plek is om te meten. Radiateur op hoogste punt inlaat meet ik ook 84 graden. Zit een 180F thermostaat in.

Maar het stomme is, als je zulke meters koopt wil je dat ze tijdens een rit braaf in het midden gaan staan, zoals het zou horen. Dat probeer ik ook met m`n benzinemeter, helaas blijft die hardnekkig naar links afwijken. :D
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Grasmusen »

Ik zou hem in de toevoerleiding van de oliekoeler zetten. Dan heb je een goeie indicatie hoe heet het er aan toegaat in de motor.

Zie ook wanneer die goed op bedrijfstemperatuur is. Zeker bij een forse olie koeler moet je ook langer warm rijden.

succes

Gr.G.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Kootje »

Heb ik ook aan gedacht maar dat schijnt moeilijker te zijn dan ik in eerste instantie dacht. Ik wilde gewoon in de pan meten, daar is veel volume zonder druk of flow. In de leiding ga je pas meten als de sandwichadapter open gaat, daarvoor blijft hij koud. Als die dan opengaat heb je wel een goede temperatuur natuurlijk, zo richting je koeler.

Maar ik ben eruit, hij zit, lekt niet en hij meet iets. Het is goed zo. Ik zou ooit nog wel een andere draad in het olieplugat kunnen laten draaien maar die schuift naar onderaan op m`n lijstje.

Transmissietemp ga ik wel in pan meten, iemand last er een sok in voor me en meten maar.
En de AF ratio meter ligt ook nog te wachten.

Bedankt voor het meedenken weer. :thumbs:
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Robin_Chevelle »

zover ik begrepen heb "hoor" je olie temp in de pan te meten.
Je zit inderdaad met de uitdaging hoe, ik heb het exact zoals jij het nu heb bij mijn sbc. Dus na de oliepomp, filter, koeler in het kanaal/poort direct erboven. Bij mij is het enige nadeel dat er een header buis vlak langs loopt, bij een lange snelweg rit straalt dit wat uit waardoor de meting niet helemaal klopt. Ik krijg de olie niet boven de 100 graden Celsius op de meter. In de pan is de olie minstens 10 graden koeler.

Als je het verschil in temperatuur maar weet, dan weet je ook wanneer het te gek wordt of te warm.

ps. vraagje, ben je niet bang dat hij te koud blijft in de koele of winter maanden?
Ik heb een thermostaat liggen die ik nog tussen de slangen naar de oliekoeler moet bouwen.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Kootje »

OK, dus ik meet eigenlijk hetzelfde als bij jou, 10 graden kouder in de pan dan bij de sensor boven het filter.

Maar als het goed is mag hij niet te koud blijven, die thermostaat in de sandwich olie adapter gaat (ken niet precies de specs) rond de 80 graden open dus die temperatuur zal de olie eerst moeten bereiken voordat het de koeler in gaat.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by MotiV8 »

Speedybuick wrote: Tue Apr 13, 2021 1:27 pm Waarom wil je de motorolie temperatuur meten?
Als die veel te heet zou worden dan red je koelsysteem het ook niet meer. Het koelsysteem is belangrijker om in de gaten te houden die zorgt er voor dat je motorolie niet te warm wordt. En warmt je motorolie op als die te koud is.
En je kan ook zo een sensor blok tussen de olieleidingen zetten. Er zijn ook sensors die oliedruk en olietemperatuur meten misschien is dat handiger voor jou setup.
Onzin, olie temperatuur & water temperatuur kunnen wel degelijk ver uit elkaar lopen. Bijvoorbeeld als je een HV oliepomp hebt op een standaard carterpan. Dan kan je rustig 40'C verschil hebben in olie temperatuur en water temperatuur en belanden op een olietemperatuur die nadelig is voor je olie terwijl je water temperatuur netjes rond de 90'C zweeft.
Meten is weten!!!

Sandwich plate met thermostaat naar de oliekoeler is top. Bij voorkeur meet je de olie temperatuur in het carter, dat is je voorraad.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Kootje »

Meten is weten, helemaal mee eens. Je kan niet teveel meten maar wel te weinig. Daarom toch maar een watertempmeter besteld. Die er standaard in zit blijft altijd een stuk onder 'normaal' staan, in de cilinderkop gemeten met een 180F thermostaat. Weet niet of ik de nieuwe daar ga aansluiten of op de intake.

Transmissieolie temperatuurmeter is inmiddels ook werkend, blijft opvallend koel met 55 graden celcius bij rustig toeren. Infraroodmeter geeft hetzelfde aan.

AF ratio meter ook aangesloten, nog te vroeg om conclusies te trekken maar de zgn optimale 14,7:1 zie ik niet vaak voorbij komen. Loopt de motor lekker ? Ja, super! Zou het met iets minder brandstof kunnen ? De tijd zal het leren.

Ik heb voor motorolietemp wel een verloopje besteld om de voeler tijdelijk in de olietapplug te hangen, is geen blijvende optie vanwege te ver uitsteken maar wel goed om even te kijken of die gemeten temperatuur overeenkomt met wat ik nu boven het oliefilter meet.

Het is misschien een beetje overkill maar bij lange stukken rijden vind ik het een geruststellend gezicht als alle metertjes staan zoals je wil hebben ;)
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by MotiV8 »

Kootje wrote: Sun Apr 25, 2021 11:34 am AF ratio meter ook aangesloten, nog te vroeg om conclusies te trekken maar de zgn optimale 14,7:1 zie ik niet vaak voorbij komen. Loopt de motor lekker ? Ja, super! Zou het met iets minder brandstof kunnen ? De tijd zal het leren.
;)
14,7 (=0,1%co) is optimaal voor het milieu, maar niet voor je old skool motor. Alles erboven is zondermeer funest (arm mengsel)
14 (=1,5%co) stationair mag hij best hebben en 13,5 (=2,5%co) kan prima met cruisen. 12,5 -13 bij vol gas is prima.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Kootje »

Kijk, dat vind ik nou een mooi bericht, duidelijk, dankje :thumbs: Motor is overigens qua bouw weliswaar old scool, maar bouwjaar 2020 .
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Robin_Chevelle »

uhh de uitspraak over de AF ratio is naar mijn mening niet bepaald nuttig.
Wat voor brandstof rij je mee? Welke meter? Waarop gekalibreerd (als het een innovate is)?
Rij zelf met een 383 stroker op lpg. Had een innovate, dat onding is nu weg en heb nu een AEM analoge (wijzer past mooier bij mijn dashboard en vind het rustiger om af te lezen).
Stationair staat hij op 13,5 tot 14, komt door lage toerental en de PCV klep.
Vanaf 1000 rpm tijdens het constant rijden (50kmh, 80kmh, 100kmh) heb ik een waarde van 16 tot 16.5.
Erg arm mengsel dus, hij loopt perfect, inmiddels al 15.000km met deze afstelling. Bij koude motorolie is de waarde lager, 15 ipv 16, bij olie vanaf zo'n 70 graden celcius is hij stabiel.

Wordt regelmatig zwaar belast (trailer, belading), weegt zelf leeg al 2200kg (onlangs gewogen).
Volgas zit hij op 12.5 en 0 naar 100kmh gaat in 6.5 seconden.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Is dit een acceptabele locatie voor olie temp BBC

Post by Kootje »

Aangezien ik niet gehinderd word door enige kennis van AF ratio meters (installeren lukt nog wel, begrijpen nog niet) is alle informatie voor mij welkom.
Voor wat betreft mijn set up. ik rij op benzine, meestal 98. De meter is een autometer, gezien de prijs verwacht ik hier wel enige accuraatheid van.

Van het weekend 500 km gereden, in het dorp is het 12 tot 13, dat is goed te ruiken en te merken aan het verbruik maar, op de snelweg, 90 km/h met 2400 rpm, staat de meter op een keurige 14,7. Een waarde uit het boekje. Hier zal niet veel eer meer te behalen zijn. Wil ik het verbruik gaan beperken zal ik het in de overbrenging moeten zoeken en niet in de AF ratio blijkbaar.
Post Reply