Uitdeuken chrome bumper

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
k2k
Posts: 5
Joined: Sat Jul 05, 2014 2:17 pm

Uitdeuken chrome bumper

Post by k2k »

Beste leden,

Kleine deukjes zoals hagels uitdeuken in plaatwerk gaat mij prima af, met hamertje en of lijm klemmen.
Nu heb ik één aardige grote deuk in een chrome bumper welke naar boven gelift moet worden (zie foto).

Enige idee hoe ik dit het best kan aanpakken (zelf doen =:).
Hydraulisch uitdeuken?
Of misschien liften met een krik en dan uit tikken met een hamer(tje).

Alle tips zijn welkom.
Image

Image
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by mercury1970 »

Het gedeelte wat omlaag moet een krik met een houten balk tegen het plafond van je garage zetten (alleen als je een stalen balk erin hebt)
Het gedeelte wat omhoog moet vanaf de grond met een krik omhoog duwen......
k2k
Posts: 5
Joined: Sat Jul 05, 2014 2:17 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by k2k »

mercury1970 wrote: Thu May 06, 2021 6:02 pm Het gedeelte wat omlaag moet een krik met een houten balk tegen het plafond van je garage zetten (alleen als je een stalen balk erin hebt)
Het gedeelte wat omhoog moet vanaf de grond met een krik omhoog duwen......
het omlaag gedeelte wordt lastig, ik heb geen stalen balk in m'n garage zitten.
het gedeelte wat omhoog moet, moet wel lukken met een potkrikje, dit is het grootste gedeelte

bedankt voor het meedenken :thumbs:
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by rene74monte »

nou , veel succes , dat ga je er niet meer uit krijgen , ben er ook eens mee bezig geweest , hopeloos
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by Bromgabber »

Misschien bumper demonteren en onder de pers recht drukken, mocht dat een mogelijkheid zijn.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by Wilf »

Perfect wordt het waarschijnlijk niet meer idd; het materiaal is bij vervorming ook uitgerekt. Maar met brute kracht en voorzichtigheid (voor jezelf!) kan het wel weer iets rechter worden allemaal. Verwacht alleen geen Foose-strakheid zonder relief cuts en precisiewerk :D
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by rene74monte »

ben benieuwd naar het resultaat , het is geen blik :-)
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by RobDodge »

Je gaat matriaal overhouden, is opgerekt.
Met een hi jack kan je trekken en duwen staand op de vloer😉
k2k
Posts: 5
Joined: Sat Jul 05, 2014 2:17 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by k2k »

het is 'iets' beter geworden, via de onderkant van de bumper heb ik druk gezet op de deuk met een potrik en een dollie.
Hierdoor is het ijzer een stuk speelser geworden en is het aardig te 'kneden' met een balkje en een zware hamer.

Ben nog niet helemaal tevreden, zal vandaag een foto posten van het resultaat (tot nu toe)
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by rene74monte »

ik hoop voor je dat je het weer een beetje netjes krijgt maar de hele bumper heeft een beste dreun gehad zo te zien , het uiteinde moet weer naar buiten gebogen worden en dat gaat je niet lukken :-) :-) maar ik ben benieuwd , hoop dat je het tegendeel gaat bewijzen :-)
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by RobDodge »

Met een hi jack wel, strop aan een putdeksel en een strop aan de bumper, tussen de 2 stroppen een hi jack en je kan je bumper recht trekken. Wel blokken voor de wielen plaatsen. Zo heb ik het gedaan.😊
k2k
Posts: 5
Joined: Sat Jul 05, 2014 2:17 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by k2k »

iets beter, maar nog steeds een kronkel

Image
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by rene74monte »

inderdaad een heel stuk gekomen zo , ben benieuwd hoe ver je hem krijgt
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by Bazz »

Wat misschien nog een idee is om een hoeklijn of stalen koker een dikke moer op te lassen gat door te boren , vervolgens de uiteinden met twee lijmklemmen met een plaat er onder vast te klemmen . Nu heb je een soort van brug waarmee je door middel van een plaat( je) ( drukverdeling) op je bumper met een bout die hem aandrukt vanuit de balk/ hoeklijn de mogelijkheid om plaatselijk te drukken op de deuk .
k2k
Posts: 5
Joined: Sat Jul 05, 2014 2:17 pm

Re: Uitdeuken chrome bumper

Post by k2k »

Bazz wrote: Fri May 21, 2021 1:50 pm Wat misschien nog een idee is om een hoeklijn of stalen koker een dikke moer op te lassen gat door te boren , vervolgens de uiteinden met twee lijmklemmen met een plaat er onder vast te klemmen . Nu heb je een soort van brug waarmee je door middel van een plaat( je) ( drukverdeling) op je bumper met een bout die hem aandrukt vanuit de balk/ hoeklijn de mogelijkheid om plaatselijk te drukken op de deuk .
Thanks goede optie idd, ik wou de bumper alleen heel houden, al vraag ik me af of het chrome nog te redden is.
Post Reply