welke olie na revisie
welke olie na revisie
Ik ben bezig met het opfrissen van mijn 318 moparblok. nieuwe krukas -en drijfstanglagers, zuigerveren, nokkenas stoters enz,
Welke olie kan ik het best gebruiken voor de inloopprocedure, Ik kom weinig specifieke info tegen. Heb wel speciaal vet bij de nokkenas gekregen voo de inloopperiode
wie heeft goede tips?
Welke olie kan ik het best gebruiken voor de inloopprocedure, Ik kom weinig specifieke info tegen. Heb wel speciaal vet bij de nokkenas gekregen voo de inloopperiode
wie heeft goede tips?
Re: welke olie na revisie
Voor een flat tappet lifter motor moet je olie gebruiken met een hoog zddp gehalte bij de eerste start.
Zelf ben ik minerale olie blijven gebruiken waar ook een hoger zddp gehalte in zit.
Maar als je goed zoekt zijn er ook zat mensen die zweren bij action olie.
Zelf ben ik minerale olie blijven gebruiken waar ook een hoger zddp gehalte in zit.
Maar als je goed zoekt zijn er ook zat mensen die zweren bij action olie.
Re: welke olie na revisie
Zo weinig mogelijk zeep. Straight 30 met zddp additief
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: welke olie na revisie
Ik heb tot op heden inlopen gedaan met 30 of 40 met hoog zddp gehalte.
Nokkenas / lifters inlopen 20 minuten vanaf 2500 rpm verhaal.
Echter na wat vage oliedruk problemen met een vrij vers 383 chevy stroker blok waar ik 10w-30 valvoline vr1 racing mineraal in had nadat hij wat ingelopen ben ik overgestapt op vol synthetische 0w-40 van Mobil. Onder het motto, ik zie wel waar het schip strand ivm te laag zddp gehalte. Maar gekke is, oliedruk in beter/contanter, olieverbruik op 5000km is maar zo'n 750ml. Oja en hij rijdt er inmiddels al 15.000km mee.
Ik kwam op de 0w-40 via deze lange lap tekst:
https://540ratblog.wordpress.com/
Nokkenas / lifters inlopen 20 minuten vanaf 2500 rpm verhaal.
Echter na wat vage oliedruk problemen met een vrij vers 383 chevy stroker blok waar ik 10w-30 valvoline vr1 racing mineraal in had nadat hij wat ingelopen ben ik overgestapt op vol synthetische 0w-40 van Mobil. Onder het motto, ik zie wel waar het schip strand ivm te laag zddp gehalte. Maar gekke is, oliedruk in beter/contanter, olieverbruik op 5000km is maar zo'n 750ml. Oja en hij rijdt er inmiddels al 15.000km mee.
Ik kwam op de 0w-40 via deze lange lap tekst:
https://540ratblog.wordpress.com/
Re: welke olie na revisie
Ik lees overal olie met een hoog zddp gehalte maar vind dit nergens in de oliespecificaties.
Bij rockauto kan je toevoeging kopen maar die verzenden dat spul niet naar nl.
Bij de nokkenas zit wel speciaal vet wat ik kan gebruiken.
Vind vooraf de eerste 20 minuten spannend
Bij rockauto kan je toevoeging kopen maar die verzenden dat spul niet naar nl.
Bij de nokkenas zit wel speciaal vet wat ik kan gebruiken.
Vind vooraf de eerste 20 minuten spannend
Re: welke olie na revisie
Je kan kijken bij het veiligheidsdata blad.
zddp moet vermeld worden boven de 1000ppm.
zddp moet vermeld worden boven de 1000ppm.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: welke olie na revisie
Deze had ik nog niet gevonden, heb deze gelijk besteld. Hier de inloopsessie maar eens mee doen en dan zien we wel verderRobin_Chevelle wrote: ↑Tue May 11, 2021 3:30 pm https://www.misteroil.nl/nl-nl/shop/pro ... gIavvD_BwE
Deze is gewoon hier in NL te koop
bedankt voor de reacties
Re: welke olie na revisie
Valvoline VR1 Racing 20W50, overal verkrijgbaar. Ruim 1600ppm ZDDP.
Break-in van de nokkenas gelijk na de eerste start 20minuten 2500toeren.
Oliefilter wisselen en rijden.
Na 500kilometer oliefilter wissel en weer Valvoline VR1 Racing 20W50.
Na de volgende 500kilometer ( 1000km) Oliefilter en oliewissel naar een dunnere olie bij voorkeur een classic olie met minimaal 1000ppm ZDDP of een reguliere olie met Cam Shield ZDDP additief (gewoon in Nederland verkrijgbaar).
Break-in van de nokkenas gelijk na de eerste start 20minuten 2500toeren.
Oliefilter wisselen en rijden.
Na 500kilometer oliefilter wissel en weer Valvoline VR1 Racing 20W50.
Na de volgende 500kilometer ( 1000km) Oliefilter en oliewissel naar een dunnere olie bij voorkeur een classic olie met minimaal 1000ppm ZDDP of een reguliere olie met Cam Shield ZDDP additief (gewoon in Nederland verkrijgbaar).
-
- Posts: 569
- Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm
Re: welke olie na revisie
Eerste run Lucas break-in olie, 20w50,daarna olie en filter wisselen dan kun je nog een keer 20w50 pakken of gelijk
Lucas hotrod 10w40
Lucas hotrod 10w40
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: welke olie na revisie
De minerale versie van de VR1 racing? Is die er ook in NL?MotiV8 wrote: ↑Tue May 11, 2021 5:40 pm Valvoline VR1 Racing 20W50, overal verkrijgbaar. Ruim 1600ppm ZDDP.
Break-in van de nokkenas gelijk na de eerste start 20minuten 2500toeren.
Oliefilter wisselen en rijden.
Na 500kilometer oliefilter wissel en weer Valvoline VR1 Racing 20W50.
Na de volgende 500kilometer ( 1000km) Oliefilter en oliewissel naar een dunnere olie bij voorkeur een classic olie met minimaal 1000ppm ZDDP of een reguliere olie met Cam Shield ZDDP additief (gewoon in Nederland verkrijgbaar).
Toen ik ernaar zocht kon ik hem nergens vinden.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: welke olie na revisie
Ja ik zie het, oja en nu ik beter lees.. Dat is de 20w-50..... Veel te dik, zocht toen de 10w-30.
Heb van de 10W-30 nu een voorraadje staan.
Heb van de 10W-30 nu een voorraadje staan.
Re: welke olie na revisie
Bij een vers blok moet je er geen stroop ingooien. Dat is veel te dik. Oliedruk is maar een deel van het verhaal, het gaat erom dat er een oliefilm wordt gevormd. Met een net gereviseerd blok met goede toleranties gebeurt dat ook met dunnere olie en nog sneller ook.
Edit: in mijn Buick big block gaat straks 10w30.
Edit: in mijn Buick big block gaat straks 10w30.