nokkenas timing vervroegen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

nokkenas timing vervroegen

Post by GMC RP »

Ik ben bezig het 318CU blok van mij W200 op te frissen. Nu heb ik een andere nokkenas (SUM-6900) gekocht voor wat extra koppel. Er komt ook een 4 barrel op met een performer intake en headers.
Nu heb ik de keuze om de nokkenastiming te vervroegen (of verlaten) met de timingset.
Ik ben van plan 4 graden te vervroegen om koppel bij lage toeren toe te laten nemen. Op hoge toeren ga ik iets verliezen maar dat wil ik voor lief nemen omdat dat bij een 4X4 niet zo belangrijk is.
Wie heeft er ervaring met het vervroegen van de timing en hoeveel graden?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: nokkenas timing vervroegen

Post by boyanka »

Oppassen met pingelen. Vroeger met een w200 stelden we die af door de neus tegen een boom te zetten en dan gas geven. Op ten duur voelde je het beste punt. Is natuurlijk een raar zicht maar bij gebrek aan de juiste apparatuur werkte het prima
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: nokkenas timing vervroegen

Post by GMC RP »

heeft het pingelen niet te maken met de timing van vooral de ontsteking? Mijn plan was de nokkenas te vervroegen t.o.v. de krukas d.m.v. en speciale spiebaan op het onderste tandwiel van de timing set. op amerikaanse fora wordt 2 graden aangeraden o.a. i.v.m. het rekken van de ketting.
Ben bijna zover dat de ketting erop gaat en hoopte op ervaringen van andere of ben ik de enige die met deze gedachte speelt?
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: nokkenas timing vervroegen

Post by RobDodge »

boyanka wrote: Sat May 15, 2021 10:20 pm Oppassen met pingelen. Vroeger met een w200 stelden we die af door de neus tegen een boom te zetten en dan gas geven. Op ten duur voelde je het beste punt. Is natuurlijk een raar zicht maar bij gebrek aan de juiste apparatuur werkte het prima
Dat is de manier om het maximale uit een blok te halen!
Geen blok is het zelfde.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: nokkenas timing vervroegen

Post by Wilf »

Een vacuummeter en een O^2-sensor in de uitlaat lijkt mij prettiger 😅
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: nokkenas timing vervroegen

Post by GMC RP »

De timing chain zit er inmiddels op. Ik heb na een hoop zoeken naar info hierover gekozen om de nokkenas 2 graden extra vervroeging te geven t.o.v. origineel. Het zal nog wel even duren voordat de motor wordt opgestart.
Tegen die tijd merken we vanzelf of het goed gaat

bedankt
Post Reply