LPG/Gearvendor terugverdientijd

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

Mannen, de conclusie, geen gearvendor dus, wel een 4l80e (ik ga me hier eens goed in verdiepen en een plus/min lijstje maken, dan maak ik t.z.t. een nieuw topic aan, wordt een herfst/winterklus) LPG is nog steeds zeker een optie (single/dual ?) maar dat is de laatste stap.

Iemand nog een goed adres om een bak aan te schaffen ?

Thanks voor het meedenken :thumbs: , zonder dat was ik toch blind voor de gearvendor gegaan.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by hemi »

Ik weet niet of hij een 4l80 heeft maar je kan het vragen.
https://www.marktplaats.nl/u/chef-impala/13806811/
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

He, die kende ik nog niet. Al heeft hij geen 4l80e dan nog zal ik er wel eens wat nodig gaan hebben, bedankt!
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Robin_Chevelle »

Kootje wrote: Tue Jun 22, 2021 10:01 pm Mannen, de conclusie, geen gearvendor dus, wel een 4l80e (ik ga me hier eens goed in verdiepen en een plus/min lijstje maken, dan maak ik t.z.t. een nieuw topic aan, wordt een herfst/winterklus) LPG is nog steeds zeker een optie (single/dual ?) maar dat is de laatste stap.

Iemand nog een goed adres om een bak aan te schaffen ?

Thanks voor het meedenken :thumbs: , zonder dat was ik toch blind voor de gearvendor gegaan.
Ik ben serieus aan het overwegen er 1 van Martin uit Enschede te kopen.
https://link.marktplaats.nl/m1676043650

Ken hem niet, maar verhaal is goed, prijs acceptabel en je weet wat je koopt.
Voor mij ook nog relatief haalbare afstand (niet dat ik 200km of meer enkele reis moet voor een bak) dus als er is wat is, zou ik nog langs kunnen gaan om te vragen of hij ernaar kan kijken.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

OK, voor je bus met de 3.08 achteras dan ? Een Compushift 2 had je al lees ik. En wat ga je doen met je snelheidsmeter, GPS, staartstuk of kastje? Eigenlijk is het alledrie niks. Lelijk, duur of onhandig.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Robin_Chevelle »

Kootje wrote: Sat Jun 26, 2021 10:39 pm OK, voor je bus met de 3.08 achteras dan ? Een Compushift 2 had je al lees ik. En wat ga je doen met je snelheidsmeter, GPS, staartstuk of kastje? Eigenlijk is het alledrie niks. Lelijk, duur of onhandig.
Ik heb het "geluk" dat ik met erg kleine wiel diameter rij. 255/60-15 215,8cm afrolomtrek en het stroker blok heeft koppel... Voor ik een bak koop, wil ik nog op een vermogens bank om te weten hoeveel koppel hij heeft. (ben gewoon nieuwsgierig).
Ga het eerst testen met de 3.08 Hoop dat ik leeg gewoon in zijn 4 met lock up 110kmh kan rijden.
De compushift 2 heeft 2 vooraf in te stellen settings en een wissel schakelaar. Als 2de rij modus wil ik als aanhanger modus. Dus zonder overdrive in 3 met lock up boven de 85kmh of met overdrive zonder lock up (maar dat lijkt mij niet verstandig ivm warmte ontwikkeling). Wil het niet, tja dan zal de as aangepast moeten worden naar bijvoorbeeld 3.55
In de chevelle heb ik 3.55 en op de duitse autobahn zou ik af en toe willen dat daar 3.23 of 3.08 inzat :D maar dat is met lange stukken 160kmh of sneller ;)

Snelheidsmeter wordt ander staartstuk op de 4l80e met kabel aandrijving.
Heb in de chevelle een kastje. Cable-X werkt boven de 30kmh erg goed, daar onder af en toe wat springerig.
Maar ik hou van eenvoud, daarom de kabel ombouw bij de bus.
Er zijn er ook die zo'n kastje op GPS signaal hebben, er zijn mensen die een aliexpres GPS snelheidsmeter inbouwen of de achterkant achter de huidige snelheidsmeter zetten. En je kan ook nog van een moderne amerikaan de electonische teller slopen en het signaal van de bakcomputer erop aansluiten (wel wat uitzoek en soldeer werk voor nodig, ga ik niet aan beginnen). Het gps verhaal lijkt mij handig, maar ik wil dingen simpel en eenvoudig houden, liefst zo min mogelijk bedrading enzo. Mijn bus heeft al een snelheidsmeter kabel van een kilometer lang, 15cm langer/verder naar achter lijkt mij daarom geen probleem.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by MotiV8 »

Vraag is, waar is het omslag punt.

Ff voor mijzelf berekend.
Op de teller rijdt mijn F250 met camperunit 3500kg bepakt gewicht (zie eerdere foto) 1 op 5. Nogmaals op de teller.
In het echt rijdt hij 1 op 2,9km (GPS kilometers) , 100km/uur snelweg kilometers.
2600tpm, C6 transmissie geen lock-up, 3,73 Dana60. LPG bovenmixer, afgesteld op 14,2 AFR gemiddeld (Innovate LC2 wideband op LPG stand).
Op de heenweg stond de LPG op 15.5 AFR afgesteld, dat maakte in verbruik nagenoeg geen verschil anders dan dat de motor het niet echt prettig vond.
Uiteindelijk na wat verstellen de sweet spot voor mijn combo gevonden, waar hij nu op staat
.
Rond de 2500tpm zit mijn motor op kruissnelheid (95-100lm/uur), dus daar zit het koppel. Een andere overbrenging zal hier verandering in brengen kwa km/uur.

Afgelopen weekend een 500km weg getikt en gemeten.
gemiddelde LPG prijs die ik betaalde €0.70 / liter dat is omgerekend een €0.24 / kilometer.

Laat ik reëel haalbaar een 1 op 5 verbruik wensen, dan zou dat een kilometerprijs van €0.14 zijn, een verschil van €0.10 / kilometer.

Een investering van €2000 om mijn verbruik van 1 op 2,9 naar 1 op 5 te reduceren zou dus na 20.000km pas winst leveren.
wetende dat in mijn geval €2000 niet genoeg is om dit te realiseren en ik die 20.000km nog niet in 5 jaar wegrijdt.
Alles wat het meer kost duurt langer voordat het omslagpunt bereikt is en de winst voor mij behaald word.
Ik rijdt hier al 20 jaar mee en over 5 jaar zeer waarschijnlijk ook nog wel. Ga ik hiervoor moeilijk doen, zeer zeker niet. Die tweede LPG tank heb ik veel meer plezier van.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Robin_Chevelle »

Dat is inderdaad een goeie, doe je het om een financieel omslag punt, ben je (afhankelijk van de kilometers per jaar) best een tijd bezig.
Ik doe het om rustiger, met minder toeren/harder snelweg te kunnen rijden. Zuiniger is mooi meegenomen.
En ik vind het een leuke uitdaging, als ik niet spaar voor een andere bak, spaar ik wel voor een andere upgrade aan mijn auto :)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

Ik heb inmiddels wel geleerd dat als ik echt iets wil dan ga er je simpelweg naartoe rekenen, beetje smokkelen hier, daar de benzineprijzen wat aanpassen, % op gas rijden wat omhoog of naar beneden en voila, er komt precies uit de berekening wat je wilde. :D

Blijkbaar heb ik mijn zinnen nu op de 4L80e gezet want daar kan ik gauw naartoe rekenen, lagere toerentallen, motor gaat langer mee enz enz enz.
Ik ga eens langzaamaan zoeken.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Wilf »

Het plezier van een goede versnellingsbak gaat nooit vervelen. En dat het allemaal automatisch gaat, zonder extra handeling, is nog veel fijner.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Robin_Chevelle »

ik geef toe dat ik best lang bezig ben geweest met echt de voor mij ideale schakel settings te vinden.
echter nu ik dat zo goed als heb is het wat Wilf zegt, echt fijn rijden met een automaat die doet wat ik wil, wanneer ik het wil. Dat is genieten, ook op lange ritten (op de uitlaat herrie na) :lol: :lol:
Post Reply