Robin_Chevelle wrote: ↑Mon Jun 14, 2021 8:51 am Ik heb ook beide LPG tanks onder de auto. 1 of andere giga tank in de auto is voor actieradius ideaal, maar ik gebruik mijn auto voor vakantie, motorfietsen, bouwmaterialen, enz... Niks zo handig als platen van 1.22x2.44 gewoon zo de auto in te schuiven en balken tot 3.60mtr mee te kunnen nemen zonder deur of raam open te moeten laten.
Ja, helemaal mee eens, een grote auto moet groot blijven. Maar als ik op bijna onzichtbare manier nog ergens een LPG tank zou kunnen verstoppen is dat zeker wel een optie.
Robin_Chevelle wrote: ↑Mon Jun 14, 2021 8:51 am Lock-up van de 4l80e is ideaal, de originele koppelomvormer die bij een 4l80e zit kan dat. Let wel op, dat je een "benzine" bak koopt. Dus die achter een benzine motor weg komt. Heb je er 1 die achter een diesel zat, dat is de stall speed zo laag, wel ideaal voor laag / efficiënt verbruik, maar nouja ik had dat dus en mijn 1 naar 2 shifts waren zo extreem dat ik bij half gas of meer wielspin had en hij echt vanaf stilstand moeite had een beetje toeren te maken. Heb nu een converter (met lock up) met 2800 rpm stall speed en dat is dag en nacht verschil. Mijn advies zou zijn, zorg dat je er 1 heb van een benzine auto, bouw die in en ga eerst rijden. Kijk hoe het je bevalt.
Ik zal me goed voor laten lichten/inlezen over welke converter er het beste bij de auto/motor/bak/rijstijl past. Eerlijk gezegd klinkt 2800 rpm stall behoorlijk heftig. Kom nooit boven de 2500 rpm eigenlijk.
Robin_Chevelle wrote: ↑Mon Jun 14, 2021 8:51 am Stuurkolom hoef je niet te vervangen, mijn chevelle had een column shifter, nu nog steeds. Je indicator klopt redelijk alleen krijg je hem niet in zijn 1ste versnelling, de shifter gaat niet verder dan zijn 2. Eventueel zou je dat elektronisch kunnen doen of met schakel flippers achter je stuur (of druk knopjes in je stuur).
Daar ben ik alvast blij mee, zou er geen moeite mee hebben als er een ander op zo moeten maar het vinden van passende onderdelen vind ik toch vaak een extra hindernis.
Robin_Chevelle wrote: ↑Mon Jun 14, 2021 8:51 amIk heb voor mijn bus een compushift II gekocht, daarbij zit een schakelaar en kan ik 2 rij programma's/instellingen voorprogrammeren (super eenvoudig, menu vind ik erg overzichtelijk, komt geen laptop aan te pas). Met die schakelaar wil ik rijmodus leeg (dus met overdrive en lock-up) en rijmodus trailer (alleen overdrive zonder lock-up of zonder overdrive en lock up in 3) zodat hij niet te laag in toeren zit als ik vol beladen met trailer of caravan 90kmh rij. Dit ivm de 3.08 achteras. Zo ga ik eerst een jaartje proefrijden, daarna zou ik altijd de 3.08 kunnen wisselen voor iets anders.
De allernieuwste compushift kan je via een app op je telefoon instellen.
Ik heb wat filmpjes opgezocht en begin enthousiast te worden over zo`n shift controller. Het zal wel even tijd in beslag nemen om alle sensoren te plaatsen maar wanneer dat goed gelukt is ben je dus helemaal baas over je eigen bak ! Ik begrijp uit jouw verhaal dat je het lockup moment ook zelf kan bepalen ?
Robin_Chevelle wrote: ↑Mon Jun 14, 2021 8:51 amps. benzine risico, let aub op... Ik heb teveel van binnen verroeste tanks, van binnenuit opgegeten brandstofleidingen/slangen en compleet dicht geslipte vlotterkamers gezien. Zelfs tanks die gingen roesten onder de brandstoflijn, dus bodem met roest terwijl tank meer dan half vol zat... Geen internet story, gewoon eigen ervaring.
Daarom ook die 25% benzine, die wil ik er wel inhouden, met 72 ltr effectief LPG zal ik regelmatig op benzine moeten rijden.
Plannen wijzigen blijkbaar dagelijks, met name door de antwoorden hier (waar ik erg dankbaar voor ben) maar voor nu zou ik eerst gaan voor de 4l80e, met controller en lockup, dan eens kijken wat het verbruik dan wordt en als laatste besluiten of we voor een 300 mixer dual fuel gaan of dat ik alle principes overboord gooi en de benzine tank eruit haal en de hele sub vol hang met LPG tanks.
Thanks voor de input !