283 en powergilde combi c10 1966
283 en powergilde combi c10 1966
is een SBC 283 v8 in combi met powergilde een goede combi voor een C10 1966 pick up?
Blok en bak heb ik namelijk maar moet er nog in. (nu lijn 6 handbak)
Doel is gewoon cruisen maar ik wil wel 120 kunnen rijden zonder het gevoel te hebben dat ik een versnelling mis.
Nu heb ik niet zoveel verstand van versnelling bakken maar hoor ik dat de eind overbrenging 1:1 is wat hetzelfde is als bij een TH350 dus dat gevoel dat ik een versnelling mis bij 100/120 km per uur is niet relevant dan toch?
Het gaat er mij dus niet om of een TH350 of een TH400 etc etc beter is. het gaat er mij om, aangezien ik al de PG en de 283 heb liggen, of daar goed mee te cruisen is zonder onrustig hoog toeren gedoe bij 100/120 km per uur.
Blok en bak heb ik namelijk maar moet er nog in. (nu lijn 6 handbak)
Doel is gewoon cruisen maar ik wil wel 120 kunnen rijden zonder het gevoel te hebben dat ik een versnelling mis.
Nu heb ik niet zoveel verstand van versnelling bakken maar hoor ik dat de eind overbrenging 1:1 is wat hetzelfde is als bij een TH350 dus dat gevoel dat ik een versnelling mis bij 100/120 km per uur is niet relevant dan toch?
Het gaat er mij dus niet om of een TH350 of een TH400 etc etc beter is. het gaat er mij om, aangezien ik al de PG en de 283 heb liggen, of daar goed mee te cruisen is zonder onrustig hoog toeren gedoe bij 100/120 km per uur.
Re: 283 en powergilde combi c10 1966
Een 283 is niet erg sterk en heeft erg weinig koppel. Een power glide heeft vergeleken met een th350 geen eerste versnelling. Dan ook nog 120 willen rijden is erg optimistisch. Zo'n c10 heeft een hoge luchtweerstand en vrij hoog gewicht. Dus vlotjes mee komen zal lastig worden.
Even aan gerekend, dan zit je op ongeveer 3500rpm bij 120 op de snelweg. (7.75R15 banden en 3.73:1 achteras)
Even aan gerekend, dan zit je op ongeveer 3500rpm bij 120 op de snelweg. (7.75R15 banden en 3.73:1 achteras)
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: 283 en powergilde combi c10 1966
Alles met een 1:1 overbrenging, dus ook een PG, zal evenveel toeren draaien op de snelweg. Grootste factor van invloed zal dan de overbrenging van je achteras zijn en in mindere mate, de maat van je achterbanden.
Re: 283 en powergilde combi c10 1966
Exact,om lekker te cruisen met 120 zal de portemonnee toch open moeten
En alles wat je eraan uitgeeft voor een oude sbc en bak is zonde. Ls swap
En alles wat je eraan uitgeeft voor een oude sbc en bak is zonde. Ls swap
Re: 283 en powergilde combi c10 1966
En mocht je ooit aan reviseren van een 283 denken, zou ik het zeker niet doen. Onderdelen zijn een ramp, vaak duur en lastig te krijgen of super highend race of super budget spul, met weinig er tussen. Een sbc 350 is dan echt veel makkelijker en goedkoper.
Re: 283 en powergilde combi c10 1966
dank voor jullie reply....ik begin wel te twijfelen nu. Als de Swap toch nog gedaan moet worden dan wellicht wel verstandiger om het nu maar goed te doen. Kan natuurlijk met een SBC 350 en Th350 combi.
Maar ik heb ook een 5.3l Vortec LM7 LS 2002 met een 4L60e automaat te koop zien staan....en dan lijkt me toch ook wel wat.
Gaat het budget wel wat anders worden natuurlijk maar zal ook anders rijden. Gaat dat passen in zo'n C10 1966?
Ik ga dit niet zelf doen, daar heb ik gewoon de kennis niet voor.
Maar ik heb ook een 5.3l Vortec LM7 LS 2002 met een 4L60e automaat te koop zien staan....en dan lijkt me toch ook wel wat.
Gaat het budget wel wat anders worden natuurlijk maar zal ook anders rijden. Gaat dat passen in zo'n C10 1966?
Ik ga dit niet zelf doen, daar heb ik gewoon de kennis niet voor.
Re: 283 en powergilde combi c10 1966
ik heb zelf een 64 buick met een 300v8 en een st300 bak.
dis is een 2 bak ook met een variabele koppelomvormer
zit ook een 2.73 overbrenging in de achteras.
is goed mee te cruisen tot de 100/110
is alleen niet echt vlot
als ik zou moeten gaan bouwen zou ook ook de ls route gaan.
Groeten Lennard
dis is een 2 bak ook met een variabele koppelomvormer
zit ook een 2.73 overbrenging in de achteras.
is goed mee te cruisen tot de 100/110
is alleen niet echt vlot
als ik zou moeten gaan bouwen zou ook ook de ls route gaan.
Groeten Lennard
Re: 283 en powergilde combi c10 1966
Waarom niet de L6 houden? Scheelt veel tanken. Of is die niet goed meer? Ik heb een 72 jaar oude stovebolt L6, superinnefficiënt maar met een TH700r4 en haal daar 1:10 mee.
Als je snel wilt; Tesla swap.
Als je snel wilt; Tesla swap.
Re: 283 en powergilde combi c10 1966
heel eerlijk gezegd is alles nog mogelijk en ben aan het onderzoeken wat de beste keus is in relatie tot een budget wat ik heb....dus ook een sbc 350 of zelf een 283. Opties liggen dus erg ver uit elkaar.
Het behouden van de L6 staat niet bovenaan deze keuzelijst. Brandstof kosten wegen niet mee in de overweging aangezien dit niet een daily driver gaat worden maar puur een hobby auto.
Het behouden van de L6 staat niet bovenaan deze keuzelijst. Brandstof kosten wegen niet mee in de overweging aangezien dit niet een daily driver gaat worden maar puur een hobby auto.
Re: 283 en powergilde combi c10 1966
Nee dat snap ik maar ik merkte in 2012, toen benzine €2,- per liter was (98), ik toch minder ging rijden met mijn V8 die 1:3,5 reed gelukkig had ik toen ook eentje met een L6 die 1:10 haalde… op LPG.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: 283 en powergilde combi c10 1966
Je kan ook zoiets kopen en slopen voor heb blok (bak is helaas een 4x4 versie). https://link.marktplaats.nl/m1728307003
Heb je alles erbij wel wat werk aan, maar een goedkope basis voor een blok.
Ik kan zelf een auto kopen met een lijn 6 en handbak, ook al is de auto er nog niet, zit ik toch al wat opties af te wegen.
Of de L6, handbak en LPG installatie behouden of een moderne sloop amerikaan zoeken en de boel ombouwen.
Heb je alles erbij wel wat werk aan, maar een goedkope basis voor een blok.
Ik kan zelf een auto kopen met een lijn 6 en handbak, ook al is de auto er nog niet, zit ik toch al wat opties af te wegen.
Of de L6, handbak en LPG installatie behouden of een moderne sloop amerikaan zoeken en de boel ombouwen.