Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by Kootje »

Vorig jaar een nieuwe compressor laten installeren en de boel opnieuw laten vullen. Niet aandacht aan gegeven sinds die tijd, als ik hem aanzette werd het koud dus prima, maar paar weken gelden wilde ik serieus gaan proefdraaien voor de komende zomer. Bij het inschakelen komt er echt koude lucht uit de roosters maar ik dacht te horen dat de airco steeds aan en uit schakelde, mijn conclusie was dat er te weinig koelmiddel inzat, zal wel lek zijn of zo.

Ik heb het systeem leeg laten halen en opnieuw laten vullen maar bleek dat er eigenlijk niks uit was, goed en slecht nieuws, Systeem is dicht maar ik weet niet waarom hij steeds schakelt.

Omdat ik aan mezelf ging twijfelen heb ik een led lampje erbij gezet wat gaat branden als de magneetkoppeling geactiveerd wordt.
Nu ben ik afgelopen weekend gaan testrijden en de compressor gaat 3 seconden aan, dan weer 10 seconden uit, dan weer 3 seconden aan en weer 10 uit enz enz. Nu ben ik niet bekend met de levensduur van zo`n magneetkoppeling maar dit kan nooit de bedoeling zijn. Ik snap dat er af en toe geschakeld moet worden maar zelfs als ik hem de eerste keer van de dag aanzet is het maximaal 5 seconden en weer uit.

Zou het kunnen zijn dat ik teveel koelmiddel in het systeem heb ? En die pressure switch, schakelt die op low en high pressure, in 1 switch ? De meest AC fimpjes op YT hebben een low en een high pressure switch. Als ik de stekker loshaal zie ik wel een klein schroefje zitten, zou dat de stelmogelijkheid zijn?

Iemand ervaring met deze issues?

De schakelaar
Image

Het schroefje in de schakelaar
Image
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by Kootje »

Eerst een stuk gereden en stationair bleef de compressor wat langer draaien, (in D dus laag stationair) maar 2 seconden gas geven en uit was ie weer.
Vandaag de meters er maar eens aan gehangen en eerlijk gezegd snap ik er nu nog minder van.

Dit zijn de drukken met AC uit, keurig lijkt me.
Image

En zo met AC aan, hij stuitert dan soms aan en uit op, ik denk z`n minimum druk, soms zelfs paar keer per seconde.
Ik heb ergens gelezen dat 25 psi het minimum in, daarna wordt de pomp uitgezet maar dat ie dan na 1 seconde alweer aanslaat.
Baal er best wel beetje van eigenlijk, heeft goed geld gekost maar ik heb nog steeds niks aan m`n airco.
Image
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by gert »

bij mij schakelt de ac ook steeds aan en uit, dat hoort ook zo, en als ie koud wordt werkt alles goed zou ik zeggen.
wat is de temperatuur van de kouwe lucht uit het dasboard?
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by Kootje »

hmm, dat is wat ik nog niet gemeten heb, kan alleen zeggen dat het echt koude lucht is, wat dat betreft qua koeling geen issues.
Aan en uit schakelen hoort erbij maar lijkt me geen 8-10x per minuut. Soms zit hij dus op kantelpunt en gaat de magneetkoppeling zonder pauzes aan en uit. (mijn 3e ledlampje is al overleden, ga er nu een gloeilampje tussen zetten, die houdt het misschien langer uit.

Net met iemand overleg gehad en die denkt dat er misschien iets van verdwaald vuil in het systeem zit ergens in de hoge druk kant voor de condensor. De hoge druk is echt hoog zat, bijna 12 bar, de lage druk zakt dan naar 1,7 bar, daar schakelt de low pressure switch op uit. Daar ben ik wel achter, ik heb geen high pressure switch. De low pressure zit op de retour achter de condensor dus mocht er ergens een te hoge druk ontstaat resulteert dit gelijk in een te lage druk op het filter dus schakelt de compressor uit.
Ik had nog even de druksensor doorverbonden, dan blijft hij wel draaien maar die sensor zit er niet voor niks dus weer normaal aangesloten.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by gert »

vuil kan de oorzaak niet zijn denk ik, omdat eventueel vuil achterblijft in de droger, daar zit ook een filter.
merk je verschil in de tijd tussen in en uitschakelen bij stationair en 3000 toeren?
dat zou wel moeten, want de compressor draait dan veel sneller, en de "aan" tijd zou dus korter moeten zijn.
er zal ook verschil zijn als je gewoon rijdt, ivm de rijwind door de condensor.
en de snelheid van de ventilator voor de verdamper is ook van invloed.
ik zou het nog es een tijdje afwachten alvorens iets te gaan veranderen, ik neem aan dat het een origineel systeem is en geen chienese aftermarket zooi......
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by Kootje »

Het zou natuurlijk kunnen dat het filter vuil is en te weinig koelmiddel doorlaat.
Als ik gewoon rij dan geldt de 10 seconden uit 3 seconden aan regel maar het is zo vreemd dat hij bij de eerste keer aanschakelen ook maar 5 seconden aanstaat, dan gaat ie alweer voor de eerste keer uit. Maar zoals gezegd, wat me het meest bevreemd is dat knipperlicht schakelen, soms echt zonder overdrijven 8x in 3-4 seconden. De prijs van de compressor was zeker niet chinees, ik kocht de auto met een compleet (origineel?) maar niet werkend systeem, alleen het stekkertje van de magneetkoppeling was losgehaald, waarschijnlijk omdat de compressor kapot was.

Morgen toch maar eens m`n airco man bellen en hem deze info voorleggen, beetje schakelen vind ik prima, maar bij 20 keer per minuut zet ik hem mooi uit, wordt ik doodnerveus van...
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by gert »

waarom nerveus?
je hoort dat toch niet vanachter het stuur?
ik hoor de airco nooit schakelen, alleen als ik de motorkap open heb.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by Kootje »

haha, ik zou willen dat ik het niet zou horen, maar ik heb alle rammeltjes, piepjes en kraakjes al uit de auto gehaald, uitlaatgeluid maakt hij ook niet dus hoor ik alles, heb zelfs een keer mijn dashboard binnenstebuiten gehaald om te kijken waar dit geluid vandaan kwam, tot ik hem een keer stationair met de kap open had staan, toen pas hoorde ik dat het de magneetkoppeling was.

Maar goed, vanochtend naar de aircoservice gereden, mijn bevindingen verteld en volgende weer maar weer een afspraak gemaakt, ik hoop nu wel de laatste anders zet ik zelf wel een timer tussen met bijvoorbeeld 1 minuut uit, 20 seconden aan, dan schakelt ie nog maar 45x per uur. Goedschiks of kwaadschiks, het moet lukken.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by gert »

ben nieuwgierig wat er dan aan de hand is.....
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by Wilf »

Misschien een heel domme lekenopmerking, maar is het systeem nu niet gewoon zo goed in koelen door afvullen dat hij met het nog niet heel zomerachtige weer in NL afslaat omdat het al koud genoeg is? De airco in mijn daily schakelt ook anders door de seizoenen. En Amerikaanse auto’s zijn gemaakt voor landklimaat (behoorlijke hitte). Het zijn geen lullige compressortjes.

Maar goed, ik heb nog nooit een werkende airco gehad in een sixties/seventieswagen dus dit is puur speculatie.
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by Camatruder »

In post 1 schrijf je dat je de compressor vervangen hebt. Was het ervoor ok? Is de installatie omgebouwd, bijv. van r12 naar r134. In dat geval moet de druk lager zijn (dan bij r12) en nieuwe passende drukschakelaar en orificebuis geïnstalleerd worden.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by Kootje »

Wilf wrote: Mon Mar 28, 2022 6:14 am Misschien een heel domme lekenopmerking, maar is het systeem nu niet gewoon zo goed in koelen door afvullen dat hij met het nog niet heel zomerachtige weer in NL afslaat omdat het al koud genoeg is? De airco in mijn daily schakelt ook anders door de seizoenen. En Amerikaanse auto’s zijn gemaakt voor landklimaat (behoorlijke hitte). Het zijn geen lullige compressortjes.

Maar goed, ik heb nog nooit een werkende airco gehad in een sixties/seventieswagen dus dit is puur speculatie.
Dat klinkt inderdaad logisch maar nogmaals, meer dan 10x per minuut schakelen kan nooit de bedoeling zijn, zeker de laatste paar testritjes, dan was het soms 10x schakelen in 5 seconden. En als ik hem de eerste keer aanzet is het ook maar een paar seconden, lijkt me niet dat ie zo snel dichtvriest.
Camatruder wrote: Mon Mar 28, 2022 10:09 am In post 1 schrijf je dat je de compressor vervangen hebt. Was het ervoor ok? Is de installatie omgebouwd, bijv. van r12 naar r134. In dat geval moet de druk lager zijn (dan bij r12) en nieuwe passende drukschakelaar en orificebuis geïnstalleerd worden.
Ik ben de eerste eigenaar hier in nederland, aircosysteem was compleet, dat was al heel wat maar heb ik nooit draaiend gehad dus ervoor en erna was niet van toepassing voor deze auto, de compressor heb ik laten vervangen. Over de ombouw van r12 naar r134 heb ik het met de het aircobedrijf wel even over gehad maar hij zag dit niet als oorzaak van dit alles.
gert wrote: Wed Mar 23, 2022 8:37 pm ben nieuwgierig wat er dan aan de hand is.....
Maar, wel toevallig dat je begint over drukschakelaar want hij belde me vandaag (kwam ff niet uit dus moest het gesprek afraffelen) om te zeggen dat de drukschakelaar niet goed was, komt morgen een nieuwe op. Nog te vroeg om te juichen maar het geeft hoop.

Ik heb nog nooit van een orificebuis gehoord maar nu ik begrijp wat je bedoelt zie ik hem ook opeens op de plaatjes staan, dan zal het er wel op neer komen dat die ook nog vervangen moet worden... Hoe lang kan het duren.

Nummertje 13 dus.

Image
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by cees V8 »

Heb je het interieur filter van het systeem vervangen? Zelf ook eens aan de hand gehad. Om de haverklap aan en uit schakelen. Nieuw doekje erin en klaar. Kosten tientje of 3 toen ter tijd.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by gert »

ja, als dat verstopt is, en er nauwelijks lucht dooheen kan......
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Airco constant aan en uit, systeem zeker niet lek

Post by Kootje »

Interieurfilter kan het niet zijn, als ik de blower maximaal zet schuiven m`n stoelen zowat een stuk naar achteren...

Vandaag gebeld, was verkeerde drukschakelaar geleverd. Wordt nu vrijdag. Schakelaar was overigens echt niet goed, zat een los pootje aan blijkbaar. Dat verklaard wel het knipperen.
We gaan het zien vrijdag.

De orificebuis was ook zeker wel bekend bij hem maar hier zag hij geen enkel probleem in, ook niet met de nieuwe koudemiddelen. Ik vertrouw op zijn hoeveelheid ervaring.
Post Reply