Suburban C10 wiellager keerring. Nog 400km?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Suburban C10 wiellager keerring. Nog 400km?

Post by Kootje »

Laatst mijn wielen eraf gehad om te laten balanceren, weer erop gezet maar met proefrijden zojuist hoorde ik in de linkerbocht een aanlopend geluid wat er eerst nog niet was.
Thuisgekomen bij de achterwielen gekeken en rechtsachter hing een groene druppel aan de remtrommel, blijkt dus uit het differentieel te komen. Aan de linkerkant geen druppel maar als ik de trommel eraf haalde zag ik ook hier een druppel aan de keerring hangen.

Behalve de wielen balanceren heb ik er ook nog een extra bladveerklem op gezet (blauw omcirkeld op de foto) omdat de onderste bladveer een beetje links en rechts kon bewegen, nu niet meer. Dit lijkt me echter niet de oorzaak van het geluid bij linkerbochten.

Maar, ik heb de auto komende vrijdag nog 400 km nodig, vooral snelweg. Daarna mag het wel langer duren. Zou ik die 400km er nog bij durven plakken? Ik heb beide wielen eraf gehaald en ze draaien allebei even moeilijk/makkelijk. Ik heb hiervoor nooit op deze manier aan de wielen gedraaid maar als ik zo voel lijkt het wel of ik de busjes van het lager voel, en hoor.
Een snelle zoekopdracht leert me dat het niet in 1 avondje gedaan is, differentieel moet open, klokkenspel losschroeven en de assen eruit trekken, en dan de lager en de keerringen nog.

Overzichtfoto met in blauw extra toegevoegde bladveerpakketklem
Image

Druppel aan keerring.
Image
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Suburban C10 wiellager keerring. Nog 400km?

Post by rene74monte »

ik vraag me af of een extra bladveerklem wel verstandig is als het er origineel ook al niet op zit
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Suburban C10 wiellager keerring. Nog 400km?

Post by muddy bandit »

Heb je axiale speling op die steekas?
Zo te zien is die keerring gewoon naar buiten gedrukt...
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Suburban C10 wiellager keerring. Nog 400km?

Post by David - 71 camaro »

Kootje wrote: Sun Jun 12, 2022 8:09 pm
Een snelle zoekopdracht leert me dat het niet in 1 avondje gedaan is, differentieel moet open, klokkenspel losschroeven en de assen eruit trekken, en dan de lager en de keerringen nog.
Extra klem maakt je veerpakket alleen wat stugger en kan naar mijn mening geen kwaad/niet voor de geschetste problemen zorgen.

2x keerring en eventueel lager vervangen kan prima in een avondje, weet niet of je meer van plan was?
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Suburban C10 wiellager keerring. Nog 400km?

Post by David - 71 camaro »

Zojuist weer eentje dichtgemaakt.... na een totale revisie, alleen lagers en seals kun je prima binnen twee uur vervangen hebben en dan duurt het uitlekken waarschijnlijk het langst (mits de bout in de klok niet afbreekt/gebroken is)

P.s. check of je ontluchting niet verstop is. Als olie heet wordt en de druk niet kan afbouwen, dan zijn de seals de eerste die het merken....

Image

Image
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban C10 wiellager keerring. Nog 400km?

Post by Kootje »

rene74monte wrote: Sun Jun 12, 2022 10:00 pm ik vraag me af of een extra bladveerklem wel verstandig is als het er origineel ook al niet op zit
Toen ik de auto kocht zat er een extra heavy duty pakket onder en was ie zo stug als het maar zijn kon. Dat pakket zat er bovenop geschroefd, ik had alleen niet verwacht dat die onder overbelastingveer dan wat heen en weer kon gaan.
muddy bandit wrote: Sun Jun 12, 2022 10:04 pm Heb je axiale speling op die steekas?
Zo te zien is die keerring gewoon naar buiten gedrukt...
Nope, niet axiaal en niet radiaal (?) Gekke is dat aan de andere kant de keerring op precies dezelfde manier zit, dus ook zo`n stukje naar buiten met dezelfde druppel diff olie.
David - 71 camaro wrote: Mon Jun 13, 2022 6:36 pm Zojuist weer eentje dichtgemaakt.... na een totale revisie, alleen lagers en seals kun je prima binnen twee uur vervangen hebben en dan duurt het uitlekken waarschijnlijk het langst (mits de bout in de klok niet afbreekt/gebroken is)

P.s. check of je ontluchting niet verstop is. Als olie heet wordt en de druk niet kan afbouwen, dan zijn de seals de eerste die het merken....


Image
Dat ziet er weer strak uit ! Ontluchting ga ik even naar kijken. Twee uurtjes werk klinkt te doen, als ik het x 3 doe. Alleen voor vrijdag ga ik het niet afkrijgen, sowieso al ivm de onderdelen. Maar, ik zie trouwens dat jouw keerring er wel verder in lijkt te zitten.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban C10 wiellager keerring. Nog 400km?

Post by Kootje »

Nou, bijna hele dag met de suburban bezig geweest, op een gegeven moment ging het van kwaad tot erger....

Gisteravond heb ik iemand laten bevestigen dat het niet de wiellagers zouden zijn, tot nu heeft hij meestal gelijk gehad. Dus vanochtend de voorwielen weer omgewisseld (ivm wat scheve slijtage had ik links rechts en rechts links) de extra bladveerklemmen eraf gehaald (bijgeloof) en de auto voor opgekrikt en met touw de wielen uitgelijnd. Proefrijden en, waardeloos, trekken naar 1 kant en met remmen nog gekker. Ik kom thuis, ik ruik wat, krik de auto op, krijg ik het linker voorwiel gewoon niet gedraaid, ook niet met m`n best doen. Shit, wiel eraf gehaald, klauw eraf, blijkt de zuiger niet lekker terug te gaan. Ik zo goed als mogelijk de boel gangbaar gemaakt, weer 4x proefrijden en afstellen want m`n stuur stond niet recht als ik rechtuit rij, kan ik absoluut niet tegen. Maar gelukkig ook na de 4e proefrit met doorremmen was er geen temperatuurverschil tussen links en rechts te meten. Dus daar kan ik nog wel 1 goede rit mee maken.

Dus als de auto zaterdag weer thuis is heb ik weer genoeg op de planning staan. Keerringen in achteras, dus ook maar meteen de lagers, als je toch bezig bent.
En 2 revisiesetjes voor de remklauwen, dat moet wel lukken met een 1 zuigerklauw, ik heb ooit motorremklauwen met 6 zuigers gedaan dus moet dit geen probleem zijn, hoop ik, het is wel een lomp ding natuurlijk.

Oh ja, het geluid in de linkerbochten is er nog :cry: .
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Suburban C10 wiellager keerring. Nog 400km?

Post by cees V8 »

Ook keerringen heeft Hageman Driebergen vaak op voorraad.
Post Reply