Motorblok primen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Motorblok primen

Post by gert »

dat zijn wel symptomen die duiden op lakkage.
of rdw co meet weet ik niet.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

Het houdt je tenminste van straat ( letterlijk), zeg maar...🙄
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Motorblok primen

Post by Robin_Chevelle »

met valse lucht eigenlijk echt 1 voor 1 alles langslopen, alle vacuum slangen, alles wat erop aangesloten of afgedopt is.
Van de rembekrachtiger tot je PCV. Soms lastig zoekklusje, maar het hoort erbij.
Check ook is of alles vlak is, inlaat spruitstuk, je kleppenplaat en je mixer. Niet dat daar valse lucht tussendoor komt.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

Ik heb vanochtend inderdaad nieuwe slangen voor rembekrachtiger en pcv besteld. Ook nieuwe rubber kleppendeksel én nieuwe pcv. Klep van rembekrachtiger is al vernieuwd. Toen ik die er vanochtend aftrok drukte hij er nog lucht uit, dus lijkt die niet lek te zijn.

Nieuwe voetpakking is ook besteld, want heb de oude gebruikt. Niet zo wijs achteraf. Ik had alles met hylomar ingesmeerd, maar blijkbaar niet afdoende.

Ik vermoed (hoop) dat de pcv en voetpakking de grote boosdoeners zijn.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Motorblok primen

Post by Robin_Chevelle »

met de pcv staat er een letter op de onderkant, en ze zijn niet allemaal gelijk. gewicht en spanning van de beide veertjes die erin zitten verschillen. Als je erg ver gaat moet je er een paar verschillende hebben en 1 voor 1 testen. stationair zit er namelijk verschil in de luchtdoorlaat en dat heeft ook weer te maken met je toerental.

oja en trek de bouten van je inlaatspruitstuk is na, daarlangs zou heel misschien ook iets valse lucht aangezogen kunnen worden.

Het is gewoon een tijdrovend zoekplaatje, maar niet heel spannend. Hij loopt immers wel ;)
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

😳 ga ik allemaal meenemen. Hoewel dat pcv veertje laat ik waarschijnlijk wel voor wat het is.( Ik heb wel de duurste gekozen, voor wat het waard is)... Dankje 👍
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

gert wrote: Tue Dec 27, 2022 8:34 pm dat zijn wel symptomen die duiden op lakkage.
of rdw co meet weet ik niet.
Voor zover ik kan vinden geldt voor 1971 helemaal geen co-waarde. Ook opgelost
Image
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Motorblok primen

Post by Robin_Chevelle »

CO meeting bij rdw is niet heel spannend, mochten ze dat wel doen en dat is net niet helemaal oké hoop ik dat je een vriendelijke rdw keurmeester heb die je gewoon ter plekke even de inbus schroef iets in of uit laat draaien zodat hij binnen de wettelijke marge zit.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

Het begint er toch op te lijken dat het probleem van valse lucht ook bij de asjes van de rochester kleppenplaat ontstaat. En dan met name aan de (voormalige) choke zijde.
Is hier iets aan te doen, of alleen op te lossen met andere kleppenplaat?

Daarnaast twijfel ik ook nog aan de rembekrachtiger. Gecontroleerd door aantal.keren te pompen en dan te starten. Rempedaal zakt dan niets weg. Zou ook kunnen duiden op valse lucht... is dat nog op de één of andere manier anders te controleren?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Motorblok primen

Post by gert »

er schijnt een eoa middel te zijn wat je in de boringen van die asjes smeert om de speling op te heffen.
ik heb er geen ervaring mee, en er zijn ook busjes voor te koop.

https://www.amazon.com/HENKYO-Throttle- ... B07JZH94TS

of dit:
https://www.youtube.com/watch?v=rlvInQoY09g

een andere plaat is de snelste oplossing, mits dat de oorzaak is.

de slangaansluiting van de booster op het intake gewoon even afdoppen, en dan nog es proberen.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

Ik heb de rembooster afgedopt, en er is geen verschil. Deze lijkt dan toch wel gewoon in orde te zijn.

Ik denk dat ik inderdaad het beste voor een nieuwe baseplate kan gaan. Is deze de juiste?
Image

En vervalt hier dan weer de adapter van rochester kleppenplaat --> impco mixer mee?

De beste wensen 👍
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

Inmiddels het valse lucht probleem kunnen oplossen met teflon "bushings" alla Holley én vacuüm vet van molyKote.

De keuring heb ik verzet omdat de auto niet netjes stationair bleef lopen én omdat ik hem te luid vind.

Moet nog wel beter afgesteld gaan worden, maar het begint ergens op te lijken.
Ik probeer komende week bij een gasboer terecht te kunnen om de boel goed afgesteld te krijgen.

Wordt wederom vervolgd.
Post Reply