Motorblok primen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Motorblok primen

Post by LeonW »

Even een nieuw topic aangemaakt, om extra aandacht op te vestigen.
Ik ben gisteren ongeveer een uur bezig geweest om het blok te primen. Ik heb een alu primetool kunnen lenen, echter hier is het nokje dat in de oliepomp grijpt afgebroken. Gelukkig er uit kunnen vissen zonder problemen.

Zelf een tool gemaakt van staal, en dat werkte ook prima.

Ik heb op een gegeven moment uit drie stoterstangen, linkerzijde, olie gekregen.

Oliedruk op mechanische meter was voor bijna 90% uitgeslagen. Staat geen numerieke verdeling op, dus heb geen getal.

Ik heb het oliefilter vooraf gevuld . Olie: Castrol 15w40, halfsyntheet.

Zou de olie te dik zijn om te primen met de huidige temperatuur?? Chevy staat in een onverwarmde, maar wel geïsoleerde garage. Verrekte koud, maar zeer zeker vorstvrij...

Ik heb vooralsnog niet durven starten.

Strakjes met revisiebedrijf bellen, naar had ook graag jullie mening gehoord.

Dank alvast.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Motorblok primen

Post by Robin_Chevelle »

Hoe is de weerstand op de prime tool? Heeft de boormachine moeite met ronddraaien dus flink weerstand van de olie pomp?
Ik heb meerdere blokken gedaan, de één ging vrij snel, de ander duurde lang. Echt heel lang voor er uit alle stoterstangen olie kwam. Als de stoterstang in een bepaalde hoek staat in de tuimelaar komt de olie er nog lastiger door.
Altijd doorgaan tot je overal olie ziet. Vullen van de lifters duurt trouwens ook even en ja hoe kouder hoe moeilijker het gaat.

Oja en ik ga ervanuit dat je niet toevallig een 1967er big block chevy heb die een groef in het achterste nokkenas lager nodig heeft om olie door te laten. Als je dat vergeet of niet weet, kan je primen tot je een ons weegt, maar komt er nooit olie boven.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

Dankje Robin👍. Weerstand is groot te noemen, reeds 1 accu schroefmachine (makita 18V) opgerookt
Kacheltje staat er inmiddels al een aantal uurtjes onder. Begint langzaam wat op te warmen.
Ik heb goede hoop dat dit de oplossing gaat zijn

T is een 71er 402, dus geen groef voor zover ik weet.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Motorblok primen

Post by Renev »

Heb je de krukas ook effe een halve slag gedraaid??
Kan soms een stuk schelen qua tijd.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Motorblok primen

Post by SRB12 »

Bij Buick is het voldoende om te primen totdat er weerstand is. Als je zolang primed als nu spoel je juist de montage/lagerolie weg.
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: Motorblok primen

Post by GMC RP »

waarom een half syntheet als olie? is het de eerste opstart met een flat tappet nokkenas? dan zou ik op zijn minst een zinkadditief toevoegen.
Weet niet welk merk blok het is, maar bij mijn mopar 318 moest ik de positie van de [krukas veranderen om overal olie te krijgen.
Denk dat het geen mopar LA blok is want die krijgt zijn olie niet via de stoterstangen.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Motorblok primen

Post by rene74monte »

SRB12 wrote: Wed Dec 14, 2022 5:40 pm Bij Buick is het voldoende om te primen totdat er weerstand is. Als je zolang primed als nu spoel je juist de montage/lagerolie weg.
tja , maar het gaat hier niet over een buick
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Motorblok primen

Post by rene74monte »

GMC RP wrote: Wed Dec 14, 2022 8:27 pm waarom een half syntheet als olie? is het de eerste opstart met een flat tappet nokkenas? dan zou ik op zijn minst een zinkadditief toevoegen.
Weet niet welk merk blok het is, maar bij mijn mopar 318 moest ik de positie van de [krukas veranderen om overal olie te krijgen.
Denk dat het geen mopar LA blok is want die krijgt zijn olie niet via de stoterstangen.
is een chevy
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

15w40, half syntheet, is mij voorgeschreven door revisiebedrijf. Heb er inderdaad een flesje zink additief bij moeten doen.
Morgen na werk ga ik het opnieuw proberen, blok staat nu op te warmen middels electrisch kacheltje.
T is een 71er GM 402.
Tip om krukas te draaien wordt zeker gedaan, hebben inderdaad al meerderen geopperd.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Motorblok primen

Post by SRB12 »

rene74monte wrote: Wed Dec 14, 2022 9:42 pm tja , maar het gaat hier niet over een buick
Klopt. Het is ook geen batavus.

Wat je met primen wilt bewerkstelligen is dat het oliesysteem functioneert. In het slechtste geval kan het gebeuren dat de pomp lucht aanzuigt in plaats van olie en dan loopt het spul kapot bij de eerste start. Met primen test je dat.
Zodra je druk opbouwt en je boormachine zwaar loopt dan weet je dat het goed is.
Bij montage gebruik je een dikke montage olie, dat is bedoeld voor de eerste omwentelingen, daarna wordt er al olie aangevoerd.
Is niet anders dan een koude start na lange tijd.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

En ik geloof dat je daar helemaal gelijk in hebt, maar durf het zo toch niet aan...
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

Het primen lukt nog steeds maar gedeeltelijk.
Linker kant was na een minuutje of 15 doorgelopen.
Rechts wil maar niets uit de stoterstangen komen. Totaal, inclusief wisselen accu's, bijna continu een dik uur geprimed. Krukas ook verdraaid, het mag allemaal niets helpen. Blok en olie zijn inmiddels best wel wat verwarmd met het kacheltje. Iemand nog enige suggesties ??

Image

Image
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Motorblok primen

Post by rene74monte »

vreemd , hoop niet voor je dat er ergens een of ander kanaal verstopt zit
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Motorblok primen

Post by LeonW »

Ik heb nu net hier en daar gelezen dat het wel vaker gebeurt dat met name aan de rechterkant de olie niet omhoog komt.

Inderdaad moet de krukas gedraaid worden (heb ik gedaan), maar ik heb ook gelezen dat het priming tool belangrijk is.
Als het gat bovenin niet afgedicht is, zou er niet voldoende druk opgebouwd worden.
Ik heb gewoon een alu staaf, 12 mm, doorsnede....

Roept u maar🙄
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Motorblok primen

Post by rene74monte »

welk gat ? bovenin waar je de verdeler vast zet ? bedoel je die ?
Post Reply