Amerikaanse vrachtwagens topic

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Rob(firebird)
Posts: 2114
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Rob(firebird) »

SplitWindow wrote:In zo'n grote RV kun je rijden met je personenwagenrijbewijs, daar hoef je geen groot rijbewijs voor te hebben.
Je had er zelf een kunnen huren toen je op vakantie was, gewoon met je Nederlandse B-rijbewijs.
Geldt dan echter alleen voor een RV met een benzinemotor, voor zo'n grote motorhome met een diesel moet je wel een ander rijbewijs hebben.

Rob
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Niet als deze hydraulische of electrische remmen heeft.
mikus
Posts: 211
Joined: Thu May 10, 2012 11:14 am

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by mikus »

Ik denk dat als ik zonder vrouw en kind voor een paar weken naar nrd Amerika ga ik echt ruzie krijg thuis. Zo'n grote rv is trouwens wel interessant om eens naar te kijken. Wist niet dat dit gewoon met b rijbewijs kon daar.

Met 1 oog in een trekkeroplegger rijden stelt eigenlijk weinig voor, heb het jaren gedaan bij mijn vorige werkgever en daar op het terrein is het drukker als de gemiddelde Nederlandse snelweg. Goed je moet je hoofd wat vaker draaien maar nu naar 28 jaar hoef ik daar nou niet echt meer bij na te denken. :-)

Laat nog maar eens wat foto's voorbij komen, dat is voorlopig maar even voldoende.
Rob(firebird)
Posts: 2114
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Rob(firebird) »

SplitWindow wrote:Niet als deze hydraulische of electrische remmen heeft.
My mistake, ik dacht dat alle diesel-powered RV's langer dan 36 feet standaard luchtremmen hadden.
Ik heb de afgelopen jaren diverse motorhomes opgehaald met m'n broers van de States naar Canada.
M'n oudste broer had speciaal voor de diesel RV's een groot rijbewijs gehaald in Canada. (Hij woont daar
inmiddels al meer dan 50 jaar, en m'n andere broer ook al weer ruim 45 jaar) Hij is jammer genoeg een paar jaar geleden gestopt met de verkoop van RV's.
Waren leuke vakanties, ik weet nog dat ik de eerste keer versteld stond van het feit dat hij gewoon 125km/h
met zo'n grote motorhome reed. (En ik er relaxed achteraan in een huur Crown Vic).
Het blijft echter prachtig (zowel Canada als ook de States) om te rijden.

Rob
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Rob(firebird) wrote:ik weet nog dat ik de eerste keer versteld stond van het feit dat hij gewoon 125km/h
met zo'n grote motorhome reed.
Dat is ook geen probleem, en op steeds meer Interstates mag je tegenwoordig 75 MPH (of nog harder) rijden, daar maken we dan uiteraard dankbaar gebruik van.
Dit was op de I-90 Eastbound bij Rapid City, SD:

Image

Vanochtend vroeg een mijlpaal bereikt, de oude Caterpillar in het vooronder had in totaal 22.222,2 uur gelopen.
Jammer dat het geen 22.2 graden was 8)

Image
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Vandaag even gevraagd wat de plannen zijn, en het blijkt dat ik na Nashville naar onze yard in Lexington, South Carolina moet gaan om 4 of 5 grote banden bij de overbuurman (Michelin) te laden.
Dat komt goed uit, want als ik maandagochtend rond een uur of tien leeg ben, dan kan ik mooi op mijn gemak van Nashville naar Madison, Georgia toeren (493 KM)
Dit stadje had het decor kunnen zijn voor de "Back to the future" films, compleet met een town hall met klokkentoren.

Telefoonfoto:

Image

In Madison zit een onwijs goed Italiaans restaurant, en daar ga ik dan maandagavond lekker eten: Amici
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

En dit is dan hoe de heenweg er na een paar wijzigingen uiteindelijk uit zal gaan zien, 5271 KM in totaal:

Image

Afhankelijk van de maat banden die ik moet laden (i.v.m. vergunningen voor oversize loads) kan het zijn dat ik door Illinois terug rijd.
Dan ben ik van plan om weer eens langs te gaan bij Country Classic Cars in Staunton.

Many moons ago maakten forumlid Harry Clamshell en yours truly een road trip in een modeljaar 1966 Riviera GS, toen hebben wij uiteraard CCC ook even aangedaan 8)

Image
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Wilf »

Ah, de bekende CCC met hun loods. Kom je altijd foto's van tegen op sites als Hemnings :)
DonLeone
Posts: 143
Joined: Mon Nov 29, 2010 5:57 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by DonLeone »

SplitWindow wrote:En dit is dan hoe de heenweg er na een paar wijzigingen uiteindelijk uit zal gaan zien, 5271 KM in totaal:

Image

Afhankelijk van de maat banden die ik moet laden (i.v.m. vergunningen voor oversize loads) kan het zijn dat ik door Illinois terug rijd.
Dan ben ik van plan om weer eens langs te gaan bij Country Classic Cars in Staunton.

Many moons ago maakten forumlid Harry Clamshell en yours truly een road trip in een modeljaar 1966 Riviera GS, toen hebben wij uiteraard CCC ook even aangedaan 8)

Image
Als je toch door St. Louis komt, ga dan even langs Fastlane Cars, de moeite waard!
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

DonLeone wrote:Als je toch door St. Louis komt, ga dan even langs Fastlane Cars, de moeite waard!
Been there, done that (and I even got the T-shirt) 8)
Maar...... Fast Lane Cars zit niet in St. Louis:

Image

Misschien ben jij in de war met Gateway Classic Cars ?
Maar die zitten alweer een hele tijd in O'Fallon, IL, dus ook niet meer in St. Louis zelf.
DonLeone
Posts: 143
Joined: Mon Nov 29, 2010 5:57 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by DonLeone »

SplitWindow wrote: Been there, done that (and I even got the T-shirt) 8)
Maar...... Fast Lane Cars zit niet in St. Louis

Misschien ben jij in de war met Gateway Classic Cars ?
Maar die zitten alweer een hele tijd in O'Fallon, IL, dus ook niet meer in St. Louis zelf.
Nope, ik bedoelde wel Fastlane. Sorry ik was in de war, ging er altijd heen als ik bij St. Louis in de buurt was omdat het zo dichtbij ligt ;)
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Een Pilot truckstop bij nacht.

Image
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Rechts op de foto hierboven zie je een weegbrug, die gebruik je nadat je geladen bent en niet zeker weet hoe zwaar je bent.
Want onderweg moet je in elke staat of provincies over een weegbrug, dus je kunt maar beter legaal zijn qua gewicht.

Wegen gaat hier per as/assen, als je niet goed zit met je gewicht dan kun je de schotel verschuiven, en/of de achterassen van de trailer.

Hier een Cat scale bij een Love's truckstop.
Je kunt zien dat er 3 weegvlakken zijn, ééntje voor de vooras, ééntje voor de achterassen van de trekker en één voor de trailerassen:

Image

Image

Image

De eerste weging kost 10 US$, elke volgende weging (om je gewicht goed te krijgen) kost slechts 1 US$.
Hieronder een voorbeeld van een weegbrief die je ontvangt, de scales zijn gegarandeerd geijkt,
en bij een geschil met de DOT (soort RDW) komt een advocaat van CAT scales je bijstaan als men zegt dat de weging niet juist was.

Image

Zo'n truckplaatje dat je hierboven op de weegbrief ziet krijg je bij elke weging, er zijn chauffeurs (of hun kinderen) die ze fanatiek sparen, meestal is er wel iemand die je vraagt of hij/zij dat plaatje mag hebben als ze zien dat je gewogen hebt.
Dan staan ze speciaal op je te wachten tot je terugkomt :D
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Freightliner Cascadia met een ''boattail'' achterop de trailer.
Het schijnt dat dit brandstofbesparend werkt.

@ Pilot truckstop, Oak Grove, KY.

Image

Linkje naar TU Delft
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Kenworth, op dezelfde locatie:

Image

Zoals je ziet hebben de ''plastic trucks'' steeds meer de overhand.
Ik sta nu in een rijtje van zo'n 75 trucks naast elkaar, en er staan misschien 4 of 5 old school wagens met verchroomde luchtfilters, uitlaten en bumpers tussen.
De rest is allemaal zoals de trucks hierboven.
Post Reply