APK vrijstelling 50 jaar
APK vrijstelling 50 jaar
Kijk regering doet eindelijk is wat goed nog 2 jaar 1 apk en dan ben ik van dat gezeik ook af
https://fehac.email-provider.nl/web/0bw ... hd9dhTCi9s
https://fehac.email-provider.nl/web/0bw ... hd9dhTCi9s
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Zo eindelijk weer eens een nieuw bericht.
Heeft wel een hele tijd geduurd.
Hopelijk krijgen de customizers meer speelruimte en komen er meer bijzondere creaties tevoorschijn.
Waarschijnlijk komen voornamelijk weer veel slecht omgekatte oldtimers op de markt die verreweg van veilig zijn
Dus make that the cat wise wordt een drukke rubriek
Heeft wel een hele tijd geduurd.
Hopelijk krijgen de customizers meer speelruimte en komen er meer bijzondere creaties tevoorschijn.
Waarschijnlijk komen voornamelijk weer veel slecht omgekatte oldtimers op de markt die verreweg van veilig zijn
Dus make that the cat wise wordt een drukke rubriek
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Mooie timing, m'n Wagoneer word volgend jaar 50.
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Ik snap nog steeds niet wat het probleem met de APK is, als je auto goed voor elkaar is word hij toch gewoon goedgekeurd.
Dus straks rijden er allemaal oude hokken rond met verdroogde banden, gescheurde remslangen, vastzittende remmen en meer van dat soort dingen en gaan er ongelukken gebeuren en dan is het janken geblazen.
Wel een waardeverhoging voor veel troep, ik zie de MP advertenties al:”APK vrij en Belastingvrij”
Dus straks rijden er allemaal oude hokken rond met verdroogde banden, gescheurde remslangen, vastzittende remmen en meer van dat soort dingen en gaan er ongelukken gebeuren en dan is het janken geblazen.
Wel een waardeverhoging voor veel troep, ik zie de MP advertenties al:”APK vrij en Belastingvrij”
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Yes mijne is ook uit 71 dus ook blij helemaal toppyyyyy
Denk dat me Pickuppie gelijk meer waarde heeft ook haha
Denk dat me Pickuppie gelijk meer waarde heeft ook haha
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Ik ga gewoon door met laten keuren!
Heb er nooit problemen mee gehad als er om het jaar een professionele automonteur mijn auto controleerd!
Heb er nooit problemen mee gehad als er om het jaar een professionele automonteur mijn auto controleerd!
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Nou voor die paar kilometer die ik er mee rij ben ik blij dat ik er vanaf ben
En wat ze bij de apk controleren kan ik zelf ook wel controleren klaar met dat apk gezeik
En wat ze bij de apk controleren kan ik zelf ook wel controleren klaar met dat apk gezeik
Re: APK vrijstelling 50 jaar
M’n auto’s worden minstens één keer per seizoen gecontroleerd, ook al rijd ik maar 5 tot 500 km per jaar. Maar het is fijn dat de verplichting er niet meer is. Scheelt je ook in allerlei bochten wringen om te plannen wanneer je je auto op kan halen bij de stalling, dat samen laten vallen met de APK-garage en daarna weer naar de stalling brengen en dat dus doordeweeks (werkdag kwijt).
Maar goed, met 71 jaar oude auto’s had ik er sowieso al geen last van.
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Met de apk heb ik helemaal geen problemen, met de tijd en de bureaucratische kronkels die er soms mee gepaard gaan echter wel.Renev wrote: ↑Thu May 28, 2020 11:09 pm Ik snap nog steeds niet wat het probleem met de APK is, als je auto goed voor elkaar is word hij toch gewoon goedgekeurd.
Dus straks rijden er allemaal oude hokken rond met verdroogde banden, gescheurde remslangen, vastzittende remmen en meer van dat soort dingen en gaan er ongelukken gebeuren en dan is het janken geblazen.
Wel een waardeverhoging voor veel troep, ik zie de MP advertenties al:”APK vrij en Belastingvrij”
Vorig jaar werd m'n Wagoneer tijdens een steekproef opeens afgekeurd vanwege zo'n bureaucratische formaliteit.
Dat ding rijdt al single LPG sinds ik hem heb gekocht (benzinemeuk is niet aanwezig) maar in het kentekenregister van RDW stond als brandstof zowel LPG als benzine vermeld... en dat was in het verleden ook de normaalste gang van zaken bij inbouw lpg, terwijl op de autopapieren alleen maar de hoofdbrandstof (lpg) werd vermeld.
Maar dankzij een vernieuwd keurregeltje (men moet tegenwoordig in het kentekenregister de gegevens controleren i.p.v. de papieren van de auto) moet dat nu dan opeens ook allebei aanwezig zijn, ik mocht dus eerst bij RDW de uitschrijving van benzine gaan regelen.
En dat was dus hetzelfde traject en kostenpost volgen als voor het uitbouwen van lpg.
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Hoi Muddy,
Volgens mij ben je een beetje genaaid.
Als je auto geregistreerd met staat met lpg op het kenteken een G codering ben je niet verplicht om je benzine systeem ingebouwd te hebben.
In dit geval is lpg de hoofdbrandstof en moet die gecontroleerd worden op werking en lekkage.
De tweede brandstof wordt alleen gecontroleerd indien deze functioneert.
Kan dit niet worden getest om welke reden dan ook dan wordt de auto goedgekeurd afgemeld met een OP2 vermelding.
Tenminste dit was in de tijd dat ik nog keurde en mijn auto is ook zo afgemeld.
Dit is ook een reden dat ze auto's van 50 jaar oud keuringsvrij maken.
De meeste huidige monteurs weten de regels niet goed toe te passen en zijn te lang bezig om alles uit te zoeken en gaan daarna alsnog de fout in
Volgens mij ben je een beetje genaaid.
Als je auto geregistreerd met staat met lpg op het kenteken een G codering ben je niet verplicht om je benzine systeem ingebouwd te hebben.
In dit geval is lpg de hoofdbrandstof en moet die gecontroleerd worden op werking en lekkage.
De tweede brandstof wordt alleen gecontroleerd indien deze functioneert.
Kan dit niet worden getest om welke reden dan ook dan wordt de auto goedgekeurd afgemeld met een OP2 vermelding.
Tenminste dit was in de tijd dat ik nog keurde en mijn auto is ook zo afgemeld.
Dit is ook een reden dat ze auto's van 50 jaar oud keuringsvrij maken.
De meeste huidige monteurs weten de regels niet goed toe te passen en zijn te lang bezig om alles uit te zoeken en gaan daarna alsnog de fout in
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Moest zelf bij de rdw keuring de keurmeester helpen die kwam er ook niet echt uit
Hopelijk straks geen apk meer voor mij een zegen als we van dat geleuter afzijn
Fijn weekend allemaal
Hopelijk straks geen apk meer voor mij een zegen als we van dat geleuter afzijn
Fijn weekend allemaal
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Technisch was de auto nergens op afgekeurd, en de keurmeester had hem ook goedgekeurd afgemeld.jelmoer wrote: ↑Fri May 29, 2020 5:04 pm Hoi Muddy,
Volgens mij ben je een beetje genaaid.
Als je auto geregistreerd met staat met lpg op het kenteken een G codering ben je niet verplicht om je benzine systeem ingebouwd te hebben.
In dit geval is lpg de hoofdbrandstof en moet die gecontroleerd worden op werking en lekkage.
De tweede brandstof wordt alleen gecontroleerd indien deze functioneert.
Kan dit niet worden getest om welke reden dan ook dan wordt de auto goedgekeurd afgemeld met een OP2 vermelding.
Tenminste dit was in de tijd dat ik nog keurde en mijn auto is ook zo afgemeld.
Dit is ook een reden dat ze auto's van 50 jaar oud keuringsvrij maken.
De meeste huidige monteurs weten de regels niet goed toe te passen en zijn te lang bezig om alles uit te zoeken en gaan daarna alsnog de fout in
Het probleem kwam pas bij de steekproef, en daar werd de auto alsnog afgekeurd omdat de kentekengegevens in de RDW database (2e brandstof benzine) niet overeen kwamen met het voertuig.
Afkeur betrof art. 5.2.1:
Overeenstemmen van het voertuig met de voertuiggegevens alsmede eisen m.b.t. identificatie
Artikel 5.2.1
Actuele regelgeving
1.
De personenauto moet in overeenstemming zijn met de op de voor het voertuig afgegeven kentekencard, dan wel het kentekenbewijs EN in het kentekenregister omtrent het voertuig vermelde gegevens.
Artikel 2
De volgende gegevens, voor zover in het kentekenregister vermeld, moeten in overeenstemming zijn met het voertuig:
- kenteken.
- voertuigidentificatienummer.
- brandstof dan wel brandstoffen, waarbij:
‘A’ staat voor alcohol;
‘B’ staat voor benzine;
'C’ staat voor LNG;
‘D’ staat voor diesel;
‘E’ staat voor elektriciteit;
‘E/B’, ‘E/D’, ‘E/G’ of een andere combinatie waarin een 'E' voorkomt, staat voor hybride;
‘G’ staat voor LPG;
‘H’ staat voor CNG;
‘W’ staat voor waterstof.
Een combinatie van brandstoffen wordt aangeduid met meerdere letters.
https://handboek.rdw.nl/personenautos/a ... ntificatie
Voor mijn Wagoneer stond dus als brandstof zowel "G" als "B" vermeld in het kentekenregister, en dat strookte niet met de werkelijkheid van alleen LPG.
Ik kreeg bij het RDW keurstation in Almelo (eind april 2019)al te horen dat ik niet de eerste was die daarmee geconfronteerd werd...
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Beste Muddy,
Blijft nogmaals een vreemd verhaal aangezien ze juist een OP2 vermelding hiervoor in het leven hebben geroepen.
Misschien is mijn kennis verouderd en heb ik gewoon steeds mazzel gehad.
Maar ik zal de RDW eens bellen.
Ben wel benieuwd naar de waarheid.
Mvg
Blijft nogmaals een vreemd verhaal aangezien ze juist een OP2 vermelding hiervoor in het leven hebben geroepen.
Misschien is mijn kennis verouderd en heb ik gewoon steeds mazzel gehad.
Maar ik zal de RDW eens bellen.
Ben wel benieuwd naar de waarheid.
Mvg
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Zo had ik het ook altijd begrepen (en die keurmeester van het apk-station dus ook), maar daar denken diverse personen bij RDW toch anders over.
Voertuig niet in overeenstemming met de gegevens in het kentekenregister door afwezigheid van een vermeld brandstofsysteem is wat anders als een aanwezig brandstofsysteem niet kunnen controleren op lekkage.... voor het laatste is die OP2-vermelding.
Controle alle brandstoffen niet mogelijk (OP2)
Heeft de motor van een voertuig meer dan 1 brandstofsysteem? Dan voert u als het mogelijk is de controle op lekkage uit op alle brandstofsystemen.
Is deze controle niet op alle brandstofsystemen mogelijk? Dan registreert u dit. Zie hiervoor artikel 5.*.9. U meldt in het afmeldscherm ‘controle alle brandstoffen niet mogelijk’.
https://handboek.rdw.nl/regelgeving/inv ... pmerkingen
Voertuig niet in overeenstemming met de gegevens in het kentekenregister door afwezigheid van een vermeld brandstofsysteem is wat anders als een aanwezig brandstofsysteem niet kunnen controleren op lekkage.... voor het laatste is die OP2-vermelding.
Controle alle brandstoffen niet mogelijk (OP2)
Heeft de motor van een voertuig meer dan 1 brandstofsysteem? Dan voert u als het mogelijk is de controle op lekkage uit op alle brandstofsystemen.
Is deze controle niet op alle brandstofsystemen mogelijk? Dan registreert u dit. Zie hiervoor artikel 5.*.9. U meldt in het afmeldscherm ‘controle alle brandstoffen niet mogelijk’.
https://handboek.rdw.nl/regelgeving/inv ... pmerkingen