Achterbakmat die wel past

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Kootje
Posts: 221
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Achterbakmat die wel past

Post by Kootje »

Ik wil het uiterlijk van mijn 72er Chevelle naar een iets hoger niveau brengen, ik heb hem al 18 jaar maar eigenlijk best weinig aan gedaan al die tijd.
Vorig jaar een setje nette velgen gekocht, en heb laatst een nieuwe stalen grill gelast omdat de originele plastic grill gescheurd was.
Zo`n beetje bij beetje komen we er wel.Ook de binnenkant achterschermen nog in de owatrol (of owatrol rust, weet ik nooit) zetten.
Zit beetje vliegroest.

Nu wil ik nette matjes voor interieur en achterbak kopen. De vloermatjes kan ik bij Rockauto vinden, dat formaat lijkt best overeen te komen maar voor de achterbak kan ik geen standaardmat vinden. Op Summit zie ik wel veel matten maar die "passen precies" tenminste als je ze op maat knipt, dat was niet de bedoeling.

Weet iemand waar ik zo`n achterbakmat zou kunnen vinden, of is zelf maken eigenlijk makkelijker, maar hoe kom je dan aan de maten ?

Deze auto
Image

Met deze kofferbak.

Image
Robin_Chevelle
Posts: 736
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Achterbakmat die wel past

Post by Robin_Chevelle »

Ik heb deze: https://chevelle.com/1970-72-trunk-mat-foam-rubber/ in mijn 70er Chevelle liggen.

Is een herproductie (replica) van de originele mat die erin lag. Kwaliteit is matig, ik heb niet vaak wat in de kofferbak maar je ziet nu al slijtage sporen van minimaal gebruik in zo'n 4jaar tijd.



net even gezocht en ik zie dat er tegenwoordig ook dikke vloermatten zijn als deze: https://www.opgi.com/trunk-panels-acces ... tm703.html
Kootje
Posts: 221
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Achterbakmat die wel past

Post by Kootje »

OK, die 2e link doet het even niet, onderhoud aan de site blijkbaar. Zal later nog eens kijken.

Die mat van Chevelle parts is op het plaatje opgerold, vind ik dan niet zo`n sterk verkooppunt maar goed, als het echt een replica is zal ie wel passen. En zelfs als het niet de beste kwaliteit is vind ik het belangrijker dat ik de goede maat heb, valt het later erg tegen kan ik zelf wel wat maken.
Wel raar trouwens, in alle kleuren verkrijgbaar als het maar blauw is ? Op zich wel mooie spulletje die ze daar hebben, moet nog kapje hebben voor interieurverlichting, knopje voor de achterbank enz enz. Als ze nu ook nog naar Nederland shippen.

Als die andere site weer in de lucht zal ik daar nog eens kijken, bedankt zover.
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Achterbakmat die wel past

Post by gert »

allemaal schandalig duur hoor!
waarom neem je niet een stuk rubberplaat, met een reliefje erop, op maat knippen, ik heb zoiets in mijn pickup laadbak
een stuk goedkoper en duurzamer.
jelmoer
Posts: 298
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Achterbakmat die wel past

Post by jelmoer »

Of een verhoging maken van hout zodat je leidingen er onder wegvallen(mal maken van karton en op het hout leggen).
Op het hout kun je een tapijt/vloerbedekking lijmen en afsnijden.
Eventueel een deel scharnierend maken en heb je wat opbergruimte zodat sleepkabel/startkabels uit het zicht liggen.
Kootje
Posts: 221
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Achterbakmat die wel past

Post by Kootje »

Zo, maar dat is inderdaad een beste prijs voor die dikke mat ! Mooi, maar prijzig. Dat wordt dus kiezen tussen geld of gemak, misschien dat ik dan zelf maar aan de slag ga met een beetje multiplex. Wat me wel tegenhoudt zijn die lelijke randen aan de tapijt als je gesneden hebt. Festoneren is dan de oplossing maar zelf niet goed te doen, en duur om te laten doen.

Ik heb ooit m`n kever van nieuwe tapijt voorzien, dat was dan weliswaar 25 geleden maar ben er na al die jaren nog niet tevreden over.
Zal die achterbak es induiken vandaag, tis toch geen weer om te rijden.
rene74monte
Posts: 4622
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Achterbakmat die wel past

Post by rene74monte »

rubberplaten moet je niet op de bodem van een auto leggen ,
Kootje
Posts: 221
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Achterbakmat die wel past

Post by Kootje »

Vanwege vocht bedoel je ? Komt bij mij goed uit, ik moet toch iets onder de te maken mat leggen om het hoogteverschil met de lpg slang op de heffen, dus zal een soort zwevende bodem worden.
rene74monte
Posts: 4622
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Achterbakmat die wel past

Post by rene74monte »

ja , het vocht verdampt niet meer , heb ook ooit eens van die rubbermatten gehad , was een grote natte kledderzooi , misschien condens of een beetje lekkare , weet ik niet , maar het vocht komt er niet meer onder vandaan
rene74monte
Posts: 4622
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Achterbakmat die wel past

Post by rene74monte »

ik zou wel zorgen dat je nog onder die bodem kunt kijken
Kootje
Posts: 221
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Achterbakmat die wel past

Post by Kootje »

Ben nu een mal aan het maken van karton, als dat goed lukt maak ik er of een dik tapijt van of ik leg toch een zwevend vloertje erin.
Als dat met tapijt lukt, (het omzomen van de randen) kan ik ook de tapijtjes van het interieur doen. Extra uren maar minder geld.
rene74monte
Posts: 4622
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Achterbakmat die wel past

Post by rene74monte »

festoneren heet dat geloof ik :-)
Kootje
Posts: 221
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Achterbakmat die wel past

Post by Kootje »

Oh ja, festoneren, dat was het, bedankt Rene ! :thumbs: ;)
Post Reply