stijging prijzen usa classics hier in NL

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by mercury-capri »

Hallo daar

Zoals velen (denk ik :P) kijk ik vaak rond op marktplaats, facebook naar leuke oldtimers.
(mijn interesse gaat vooral naar jaren 70/ begin 80 muscle cars)

Wat me opvalt dat de prijzen sterk zijn gestegen in best korte tijd...Dan denk je uiteraard vraag en aanbod.

Hebben jullie nog een bepaalde visie mbt oldtimer in de toekomst hier in NL? (Zullen de regels nog scherper worden denk je?)

Hoe lang zullen de prijzen blijven stijgen?

Zou er bv ooit een "dump" kunnen komen. Bijvoorbeeld door een generatie kloof. Bijvoorbeeld dat de huidige generatie liever voor een tweedehandse tesla gaat ipv camaro :)
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by muddy bandit »

De prijzen van alles vliegen de pan uit, niet alleen van de oldtimers maar ook van de bedrijfsauto's en gewone wagens.
Daar komt vanzelf wel weer de klad in als de volgende economische crisis aanbreekt, en ik vermoed zelf dat dat niet eens meer zo heel lang gaat duren. (de wereldwijde financiële gevolgen van de coronacrisis moeten binnenkort ook nog afbetaald worden)

En een oldtimervisie... als de geliefde oldtimer opeens weer belastinggeld gaat kosten blijven de echte liefhebbers wel over en haken de budgetrijders weer af, dat heeft het verleden al meermaals bewezen.
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by urban86 »

Toevallig heb ik m’n auto afgelopen week weer eens laten taxeren. Was in 2012 voor het laatst gebeurd. De waardevermeerdering bedraagt iets meer dan 50%. Maar... voor dat bedrag heb ik ook zéker in de auto geïnvesteerd die
afgelopen negen jaar, ik denk voor nog wel meer. Nou is dit niet een heel bijzondere auto in de zin van dat iedereen
‘m wil hebben, desondanks ben ik blij met de (ik noem het maar) waardevastheid van m’n Fordje.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by Nick_nl »

Tja, een aantal jaren geleden zag je dat bij Porsche en die Volkswagen busjes. Op de bank brengt je geld niks op, dan maar "beleggen" in een auto en na een tijdje met winst verkopen.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by rene74monte »

het gaat met alles zo , een poosje geleden was een sportster nog een van de goedkoopste harley`s tweedehands en nu ze niet meer gemaakt worden is de prijs omhoog gevlogen
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by mercury-capri »

Ja bizar....toch heb ik het idee bij een crises dat luxe wordt gedumpt :)
maar inderdaad als je geen rente ontvangt kan dit soort goederen gezien worden als een belegging.

Het probleem is dat de crisis erg vaag is. Er wordt eigenlijk gezegd dat fiat / monetair beleid de crisis is?

Daarom dat veel mensen nu naar crypto / goud, zilver grijpen.....

Wellicht toch naar USA wijken :) om een leuke second gen camaro te scoren....
Alhoewel bij een beetje goeglen, daar ook een flinke stijging is gekomen.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by gert »

ik verwacht niet dat er ooit interesse komt voor een gebruikte tesla, ze staan nu al kapot in de werkplaatsen.
en binnenkort heeft iedereen er een, dus exclusief wordt het ook niet.
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by jelmoer »

Daarentegen is er een grotere groep die een Tesla motor in een oldtimer bouwt.
Dus ook dan blijft de vraag naar oldtimers aanwezig.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by gert »

een tesla motorje in een oldtimer?
kan me niet voorstellen wie dat zou doen, zeker niet in een amerikaan, je wilt het geluid toch niet missen?
zonder V8 is er niks meer aan
en je zou weer afhankelijk zijn van die k#$% electronica.....
Onne Ford
Posts: 65
Joined: Wed Nov 25, 2020 8:14 pm

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by Onne Ford »

Wat ook meespeelt is denk ik toch schaarste of in ieder geval schaarste in een goed rijdend, roestvrij exemplaar. De prijs van de ford Ltd die ik in bezit heb gehad was ook eigenlijk gestegen en dat was geen collectors item. Auto word ouder en als je hem behoorlijk opknapt/origineel houd is dat steeds uitzonderlijker.
Onne Ford
Posts: 65
Joined: Wed Nov 25, 2020 8:14 pm

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by Onne Ford »

En 40 jaar oud is belastingvrij menig koper die er naar vroeg dat trekt mensen aan als een magneet😉
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by gert »

das zeker waar, een goed rijdende, niet roestende, netjes uitziende ouwe auto is best zeldzaam
het meeste wat wordt aangeboden onder de 12000 zit 5 jaar werk aan.
Onne Ford
Posts: 65
Joined: Wed Nov 25, 2020 8:14 pm

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by Onne Ford »

Beetje of topic maar wat mij opvalt is dat veel in oude Amerikaanse auto’s georiënteerde garages veel minder aanbod hebben in betaalbare Amerikaanse oldtimers. Er worden bijv meer volkswagen t1 busjes aangeboden, Mercedessen uit de usa of juist auto’s die 25000 euro plus kosten dat is wel jammer en Dat zorgt ook wellicht voor minder nieuwe aanwas op de markt.
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by GMC RP »

Onne Ford wrote: Wed Apr 07, 2021 9:55 pm Beetje of topic maar wat mij opvalt is dat veel in oude Amerikaanse auto’s georiënteerde garages veel minder aanbod hebben in betaalbare Amerikaanse oldtimers. Er worden bijv meer volkswagen t1 busjes aangeboden, Mercedessen uit de usa of juist auto’s die 25000 euro plus kosten dat is wel jammer en Dat zorgt ook wellicht voor minder nieuwe aanwas op de markt.
Als je inderdaad ziet wat er voor een kever, VW bus of een eend gevraagd wordt staat dat niet in verhouding met bv. een amerikaanse auto.
Ik ben bezig met de restauratie van een W200.
Als deze straks klaar is en je zou er 15000 euro voor vragen verklaren ze je voor gek, terwijl je voor dat bedrag nog geen rotte VW bus koopt.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stijging prijzen usa classics hier in NL

Post by gert »

waarom weet ik ook niet, maar een paar autos zijn onverklaarbaar populair:
vw busjes
jeep wagoneer en cherokee, zelfs als ze jonger zijn dan 25 jaar.
bronco's
blazers
suburbans
Post Reply