A Ford > ombouwen V8 flathead

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Arj
Posts: 5
Joined: Thu Apr 01, 2021 10:42 pm

A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by Arj »

Hallo allemaal,

Al een jaar of 15 ben ik bezig met de restauratie van oldtimers.
Begonnen met Volkswagen kevers en busjes en later kwam er een Ford pickup (1938) met V8 flathead die we helemaal body off gerestaureerd hebben.

Recent ben ik in bezit gekomen van een A Ford (1931), het is echt een project auto en heeft de laatste 50 jaar stil gestaan, motor is wel los maar loopt niet.

De A Ford heeft deense papieren waar het motornummer en aantal cilinders (4 ) op staat.

Mn idee is om de motor te vervangen voor een V8 flathead (8Ba) die ik nog als reservemotor heb liggen.

Wat is nu de beste manier om de auto met V8 op kenteken te krijgen ?
Ik dacht zelf om alles op de kar te laden (de ongerestaureerde auto met flathead) en naar de RDW te gaan, de boel laten schouwen en dan beginnen met de ombouw naar V8.

Zal het op deze manier lukken of is het beter om de auto rijdend te maken met de 4 cilinder en dan op een later moment de V8 inbouwen en dan omkeuren ?
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by jelmoer »

Persoonlijk zou ik eerst eens via de mail contact opnemen met de RDW.
Dan heb je altijd hun antwoord op(digitaal)papier staan.
Mochten ze in de toekomst moeilijk gaan doen.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by rene74monte »

dat wordt zo veel gedaan , zal wel geen probleem zijn denk ik
Arj
Posts: 5
Joined: Thu Apr 01, 2021 10:42 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by Arj »

rene74monte wrote: Sat Apr 17, 2021 9:59 am dat wordt zo veel gedaan , zal wel geen probleem zijn denk ik
Ja, ombouw naar V8 wordt veel gedaan maar mn vraag is meer welke weg te bewandelen, ik wil voorkomen dat ik de V8 inbouw en m vervolgens niet op kenteken krijg, dan heb ik een hoop werk voor niets gedaan en kan ik alles weer terug bouwen naar de 4 banger
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by FritsVrolijk »

In iedergeval zorgen dat je de bonnetjes hebt van het nieuwe blok anders gaan ze zeuren op zeker Of in iedergeval kan bewijzen dat het een eerlijk blok is
dennisv1930
Posts: 142
Joined: Thu Jul 22, 2010 2:24 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by dennisv1930 »

Het kan allebei , eerst standaard op kenteken met de 4 banger en daarna motor wijziging.
Of identiteit laten vaststellen (rdw zegel) en gelijk v8 er in, als je geen extreme dingen doet lukt de keuring wel.
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by grandmaster n »

Zoals gezegd, zorg dat je de herkomst van het nieuwe blok kan bewijzen (met een factuur oid)
Dat is eigenlijk het grootste probleem.

gr
Arj
Posts: 5
Joined: Thu Apr 01, 2021 10:42 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by Arj »

grandmaster n wrote: Sun Apr 18, 2021 10:04 am Zoals gezegd, zorg dat je de herkomst van het nieuwe blok kan bewijzen (met een factuur oid)
Dat is eigenlijk het grootste probleem.

gr
De herkomst van de V8 is niet echt aan te tonen, ik heb er geen factuur van, ik heb 10 jaar terug een 1938 Ford gerestaureerd en daar zat dat blok bij als donor/ reserve , in de loop der jaren heb ik de rest van de onderdelen erbij verzameld zodat ik nu een compleet blok heb.

Kan natuurlijk ook een sloopauto kopen van voor 1970 en dan dat kenteken gebruiken..
dennisv1930
Posts: 142
Joined: Thu Jul 22, 2010 2:24 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by dennisv1930 »

Eerste controle die je tegenkomt heb he gezeik.
Verzekering gaat ook moeilijk doen bij een serieuze claim.
Herkomst van blok is bv gewoon een bewijs van aankoop / koopovereenkomst , of foto’s van de auto die je destijds gesloopt heb enz.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by Wilf »

De aankoop in Denemarken, heb je daar geen koopovereenkomst van? Ik zet tegenwoordig zoveel mogelijk op papier bij (ver)koop van auto’s zodat iedereen duidelijkheid heeft en dat helpt kopers ook. Ik koop nog wel eens auto’s in Zweden en daar doen ze dat ook graag zo (okee, niet iedereen, vertrouwen is daar hoofdzaak nummer 1), dus kan me voorstellen dat ze in een georganiseerd land als DK daar ook van houden.

Al staat er ‘car with spare parts’ op en een naam en adres van de vorige eigenaar, dan heb je al een behoorlijk duidelijk verhaal.
Arj
Posts: 5
Joined: Thu Apr 01, 2021 10:42 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by Arj »

dennisv1930 wrote: Mon Apr 19, 2021 7:22 am Eerste controle die je tegenkomt heb he gezeik.
Verzekering gaat ook moeilijk doen bij een serieuze claim.
Herkomst van blok is bv gewoon een bewijs van aankoop / koopovereenkomst , of foto’s van de auto die je destijds gesloopt heb enz.
Het reserveblok heb ik via marktplaats gekocht.
De communicatie die ik toen met de verkoper gehad heb heb ik wel opgeslagen, zou dit voldoende zijn ?
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by grandmaster n »

Volgens mij moet dat voldoende zijn.
Het gaat erom dat ze (=RDW) kunnen beoordelen waar het blok vandaan komt, en geen gestolen blok is.

gr
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by MotiV8 »

Overleg met het RDW, regels veranderen elk jaar.
Zorg dat je de RDW regels zwart op wit hebt zodat je kunt terug vallen mocht je een on willende keurmeester treffen.

Schouwen is niet meer, auto moet APK waardig aangeboden worden..
Ik heb er hier een met een UK kenteken. kon 3 jaar geleden al niet meer schouwen voor het kenteken, eerst APK waardig maken (hoeft geen goedkeur te zijn).
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: A Ford > ombouwen V8 flathead

Post by hemi »

MotiV8 wrote: Thu Apr 22, 2021 5:36 pm Overleg met het RDW, regels veranderen elk jaar.
Zorg dat je de RDW regels zwart op wit hebt zodat je kunt terug vallen mocht je een on willende keurmeester treffen.

Schouwen is niet meer, auto moet APK waardig aangeboden worden..
Ik heb er hier een met een UK kenteken. kon 3 jaar geleden al niet meer schouwen voor het kenteken, eerst APK waardig maken (hoeft geen goedkeur te zijn).
Ik heb vorig jaar een auto uit België gehaald maar ik hoefde alleen maar langs te rijden om hem te laten zien met de bijbehorende papieren en chassisnummer en ik kreeg een kenteken
Post Reply