C20, 1971 point of no return

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
jelmoer
Posts: 195
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: C20, 1971 point of no return

Post by jelmoer »

Nou dat is toch goed nieuws.
Hopelijk komen ze niks spannends tegen.

LeonW
Posts: 302
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by LeonW »

Nog niets gehoord van het blok, zal wel komende week worden hoop ik.

Gisteren wel alvast de laadbak en cabine herenigd met het chassis. Welke volgorde is straks het makkelijkst?

1: automaat en blok koppelen en samen er in takelen
2: automaat er al in hangen, en blok erna
3: blok er in, en automaat daarna via onderzijde.

Binnen en buitenspatborden, radiatorsupport en de rest van de mikmak laat ik er wel af.

Roept u maar
Image

Grasmusen
Posts: 273
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by Grasmusen »

Chassis met bak zo opstellen dat je het motorblok er zo tegenaan kan plakken. Dus misschien een extra dwarsbalkje monteren aan het chassis waar de oliepan v/d bak oprust. En dan wel de bak iets achterover zodat, als de motor er tegen gemonteerd wordt deze nog net boven de motorsteunen zweeft/ hangt. En dan het geheel het laatste stukje op zijn plaats laten zakken. Voor je de motor er teken aan gaat plakken de convertor goed in de oliepomp geschoven, om schade te voorkomen.

GrG

LeonW
Posts: 302
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by LeonW »

Super, dankjewel👍.
Zo gaan we het doen.

SRB12
Posts: 784
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: C20, 1971 point of no return

Post by SRB12 »

Zo heb ik het ook gedaan. Gaat prima.

LeonW
Posts: 302
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by LeonW »

Het blok komt naar verwachting eind deze maand terug.
Het is/gaat een totale revisie worden. Kost een boel centjes, maar daarvoor is het dadelijk wel allemaal prima in orde.

Revisiebedrijf wilde eigelijk dat het blok ingereden wordt op benzine, maar dat gaat het toch echt niet worden.
Nu heb ik hier en elders gelezen over een ander hoonpatroon en zuigerveren met inrijden op lpg.

Iemand bekend hiermee??

Coppertje
Posts: 75
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by Coppertje »

Leuk project 💪🏻👍🏻

LeonW
Posts: 302
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by LeonW »

Ik heb een mechanische oliedruk sensor met de originele meter in het dashboard. Kan ik deze testen met stilstaande motor? Zo ja, hoe? Ik heb de koperen leiding vervangen door teflon. Eind volgende week krijg ik het blok terug als het goed is. Ik ben als de dood dat de oliedruk niet goed is bij starten.

muddy bandit
Posts: 636
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by muddy bandit »

Eerst even op oliedruk starten, dus zonder de bougievonkjes. (verdelerkap eraf of bobinekabel los)
Vinden de lagers in het blok ook veel fijner.

LeonW
Posts: 302
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by LeonW »

muddy bandit wrote:
Sun Nov 27, 2022 2:11 am
Eerst even op oliedruk starten, dus zonder de bougievonkjes. (verdelerkap eraf of bobinekabel los)
Vinden de lagers in het blok ook veel fijner.

Ik heb begrepen dat oliedruk het beste op te bouwen is rechtstreeks via de oliepomp.

Is een mechanische oliedruk sensor betrouwbaar? Er staat ook geen echte schaalverdeling op de meter. Dus wanneer is de druk oké? Wijzer in het midden??

Image

rene74monte
Posts: 4536
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by rene74monte »

in het midden zo`n beetje inderdaad , straks met rijder varieert het

SRB12
Posts: 784
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: C20, 1971 point of no return

Post by SRB12 »

Kan je hem niet primen met een boormachine? Zo kan dat bij Buick.
De verdeler eruit halen en dan met een oude schroevendraaierschacht in de boormachine ronddraaien.

Effectief zet je hem er daarboven in:
Image

LeonW
Posts: 302
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by LeonW »

SRB12 wrote:
Mon Nov 28, 2022 3:18 pm
Kan je hem niet primen met een boormachine? Zo kan dat bij Buick.
De verdeler eruit halen en dan met een oude schroevendraaierschacht in de boormachine ronddraaien.

Effectief zet je hem er daarboven in:
Image
Is wel mijn bedoeling, moet alleen nog een tool vinden in NL. Ben bang dat het niet werkt met een schroevendraaier, zal er waarschijnlijk vanaf schieten.
Enig idee hoe dit gereedschap hier heet, of waar te koop?

SRB12
Posts: 784
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: C20, 1971 point of no return

Post by SRB12 »

Ja dat heet een oil pump priming tool, maar ik heb gewoon het handvat van een oude schroevendraaier afgezaagd en vervolgens in de boormachine gedaan. Hoeft ook niet met 10000 toeren te gaan he.

rene74monte
Posts: 4536
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by rene74monte »

LeonW wrote:
Tue Nov 29, 2022 7:01 am
Is wel mijn bedoeling, moet alleen nog een tool vinden in NL. Ben bang dat het niet werkt met een schroevendraaier, zal er waarschijnlijk vanaf schieten.
Enig idee hoe dit gereedschap hier heet, of waar te koop?
bij een chevy wil dat ook prima met een grote platte schroevendraaier hoor , zit gewoon een sleuf in de as van de oliepomp

Post Reply