1983 Chevrolet Camaro Z28

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Na een aantal jaar enkel Volvo 340, heb ik er nu iets totaal anders bij gekocht. Een Camaro uit 1983:

Image

Waarom?

Ik vind het vanaf mijn 12e (nu ben ik 21) al een geweldige auto! Nu zat het er financieel eindelijk aan om een fatsoenlijk exemplaar te kopen, eentje zoals het hoort, met V8, automaat, T-top en gewoon in goede nette staat. Een beetje werk heeft hij wel, maar dat mag ook op 31-jarige leeftijd. Echter zijn dit vooral cosmetische dingen, om de auto van een nette staat weer in topstaat te krijgen. Maar goed ook, want dit is mijn eerste Amerikaan. Hoewel ik de Volvo's 340 intussen zo ongeveer kan dromen, is zo'n Amerikaan toch weer net even wat ingewikkelder.
Anyway, wie had gedacht dat je voor €4600 je jongensdroom voor de deur kon zetten 8)

Mijn ervaring tot nu toe?
Geweldig! Het ding rijdt gewoon geweldig, zeker met de T-top open. Grommen bij het optrekken (kan nog gruwelijk snel zijn ook!), stil als je op snelheid bent, en schakelen gaat echt boterzacht. Dit is autorijden zoals het bedoeld is. Ook de aandacht die je krijgt van iedereen, mensen kijken. Je krijgt altijd voorrang omdat mensen de auto nog eens even wat beter willen zien. Bovendien zie je ze denken... ''Wat in hemelsnaam is dát?!'' Prachtig gewoon!
Natuurlijk zijn er ook wat mindere puntjes. Zo vind ik persoonlijk de auto keihard geveerd, ik heb een voorkeur voor het wollige Cadillac-gevoel. Aan de andere kant zorgt dit wel voor een geweldig weggedrag en snaarstrak sturen. Ik weet meteen waarom dit de Indy 500 Official Pace Car is geworden. Verder is het natuurlijk het bekende Amerikaanse harde plastic en bijbehorend kraken, dat is een verschil van dag en nacht als je Volvo mijn zijn zachte kunstleren dashboard gewend bent.

Image

Image

Over de auto
Waar de auto vandaan komt wist de vorige eigenaar niet, maar ik vermoed Leamington, Ontario, Canada, aldus een parkeerkaartje dat nog in de auto lag. In elk geval daar ergens uit de buurt. Dat het een Canadees is staat in elk geval wel zo goed als vast, want hij is geimporteerd en heeft een kilometerteller in plaats van mijlen (origineel 79000 gelopen)

Image

Image

Image

Image

Image

Werkzaamheden
Het eerste wat ik gedaan heb, is uiteraard de auto gewassen. Heerlijk die meters motorkap!
Uiteraard meteen even onder de loep genomen... 3 roestgaatjes blijkt hij te hebben, 2 onder de rand van de kofferklep en 1 net boven de bodykit. Gelukkig heb ik hier een leuk adres voor, de kosten schat ik op €50-€75 gebaseerd op wat het bij de Volvo's heeft gekost.

Interieur
Ik heb het interieur grondig uitgewassen. De meeste mensen lopen tegenwoordig hard weg voor een rokersauto, maar ik krijg ze schoon. Een dagje schrobben, en er is niks meer te zien of te ruiken :D Bovendien blijft het prachtig, zo'n zwarte auto met wit interieur en overal zilver dat terug komt.
Image

Image

Image

Helaas krijg ik niet alles weggepoetst, speakergaten :(
Image

Luchthoorn
Ik weet niet hoe het komt, maar een luchthoorn doet het toch altijd wel erg leuk op een Amerikaan. Laat ons geloven dat de schuld bij The Duke Brothers ligt :P
Nu lag er hier nog eentje in de garage, de de T-ford-toeter van de vorige eigenaar moest plaats maken voor dit. (binnenkort ook eens uitzoeken wat er achter dat traanplaat zit)
Image

Thermostaat
Verder wilde ik de thermostaat vervangen. Eindelijk alles binnen, zelfs mijn Haynes handboek, alleen past de thermostaat niet :?
Terug geweest naar de onderdelenboer, goede thermostaat meegekregen, maar... de temperatuurmeter blijft nog steeds rond de 50 graden hangen i.p.v. 100 graden. Waarschijnlijk een kapotte sensor dus?
Overigens heb ik wel mooi de kans gehad om alles een keer goed door te spoelen, 3 uur de tuinslang er in en 100% helder is het water nog steeds niet. Dat was dus hard nodig!
Image

Nummerplaat
Nog iets leuks binnen gekregen, voor meetings en zo wel grappig om het lelijke importkenteken weg te werken.
Image

Met deze ''nummerplaat'' staat de Camaro vrij vaak afgebeeld in folders (de rode vlek zit niet echt op de auto)
Image

Wat staat komende week nog op het programma?
-Inbouwen van een klokje, zoals Chevrolet het had kunnen doen.
-Inbouwen van centrale vergrendeling (kijken of dat met Volvo 340-spul lukt, anders universeel)
-Monteren van mistlampen vóór, zoals een echte Iroc had
-Speakergaten in de kofferbak wegwerken
-Ontsteking net wat verlaten voor een betere warme start

Wat staat voor de langere termijn in de planning?
-Originele radio zoeken
-Origineel stuur zoeken
-Gasveren kofferbak en motorkap vervangen
-Lassen van een paar gaatjes (2x kofferbakrand, 1x dorpel)
-Details aanpakken, zoals afgebroken randjes van schakelaars e.d.
-Brandstofmeter minder hyperactief maken

Het is dus gewoon een nette auto voor een nette prijs. Hij rijdt heerlijk en erkan nog leuk aan gesleuteld worden voor mij als beginner :)
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Mocht iemand toevallig nog iets van dit lijstje hebben slingeren en willen verkopen, ik houd me aanbevolen :D
-Origineel stuur
-Plastic klep die het onderste deel van de kofferbak van het bovenste deel scheidt (met wit/grijzige ruwe stof) zonder speakergaten
-Schakelaars elektrische ramen (zonder gebroken randjes)
-Goede gasveren voor de kofferbak en motorkap
-Originele radio
56Caddy
Posts: 67
Joined: Mon Sep 10, 2012 8:50 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by 56Caddy »

Welkom :thumbs:
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Touchwood »

Prachtige auto! Veel plezier er mee.
CVPI
Posts: 808
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:58 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by CVPI »

Welkom. Heb ook al je Volvo topic gevolgd op het AW.
PM je e-mail adres even, dan stuur ik je een afbeelding toe over het monteren van een aftermarket CV kastje.
Dit heb ik destijds in de '86 Caprice Brougham ingebouwd, zou voor jou wagen niet anders moeten zijn.
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Bedankt allemaal :D

@CVPI, je hebt een pb
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Corp »

waarom zit die home made bult op die kap? zit er wat spannends onder? mooie Z28. Iroc mistlichten passen trouwens niet in die bumper en zijn schreeuwend duur omdat na verloop van tijd 't glas eraf valt omdat ze door roesten en ze worden niet meer gemaakt.

T originele stuur van die jaren is trouwens niet 't zelfde als de latere, er zitten minieme detail verschillen in.
Dit is een originele, zie de "vouw" in de onderste spaak... latere hebben dat niet

http://www.ebay.com/itm/82-83-CHEVY-CAM ... 22&vxp=mtr

Een klokje in de midden console was een optie, die kun je op ebay wel vinden.

http://www.ebay.com/itm/82-92-Camaro-Co ... 7e&vxp=mtr


schakelaars e.d. kun je nog wel nos krijgen, bij modern day muscle (perrypam op ebay)

http://www.moderndaymuscle.com/nos_gm?b=1
Jeeper
Posts: 88
Joined: Mon Sep 23, 2013 10:13 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Jeeper »

Mooie wagen, geniet ervan :thumbs:
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Renev »

Nette wagen hoor en mooi om te horen dat je er zo lyrisch over bent :thumbs:
Die bult is inderdaad "not done" maar misschien kun je een andere (originele) kap vinden.
Je kunt eens bij Addie`s autoshop in Helmond proberen en ene Mart die op Marktplaats adverteert.

Oja en welkom hier :) :D
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Bedankt allemaal :)

Onder de bult zit niet veel speciaals inderdaad, hoewel, een 5-liter V8 is sowieso wel vrij speciaal in Nederland natuurlijk.
Eerlijk gezegd vind ik die bult wel wat hebben. Je kijkt er van binnenuit zo lekker tegenaan, wat benadrukt dat er wel echt iets bijzonders onder ligt :D
Image
Binnenkort ga ik hier ook eens even kritisch naar kijken...
Luchtfilter lijkt me niet echt iets wat echt lekker filtert, en bovendien zuigt het ding volgens mij vooral warme lucht aan. Verder ontbreekt de aircopomp en de slangen er naar toe helaas, en zit er een raar traanplaat kastje linksvoor net achter de koplampen. Het mag allemaal net ff wat mooier afgewerkt worden.
Corp wrote: schakelaars e.d. kun je nog wel nos krijgen, bij modern day muscle (perrypam op ebay)

http://www.moderndaymuscle.com/nos_gm?b=1
Heel erg bedankt voor de site :thumbs:
Binnenkort eens lekker inkopen doen voor details die nog net wat netter kunnen :D
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Eightball »

Deftige auto, veel plezier ermee!!
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Maurice »

Mooie wagen! :thumbs:
Hoe heb je dat interieur zo schoon gekregen? Zelf gebruik ik altijd spullen van Poorboys of Mothers.
Chevy Marvin
Posts: 1276
Joined: Fri Jan 02, 2009 8:18 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Chevy Marvin »

Goede extractor oftewel tapijtreiniger doet wonderen.
Samen met een borsteltje en wat apc
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by General Custom »

Zal ik eens heel eerlijk zeggen dat het 4 bussen Grand Prix Textiel Cleaner van Action zijn, een oude afwasborstel, en een vochtige handdoek :D

Ik heb hier mijn ene Volvo, een auto waar altijd super veel in gerookt is, weer brandschoon gekregen. Deze Camaro stelde dus vrij weinig voor... Verder haal ik eigenlijk vrij veel bij Action, roestomvormer, textiel cleaner, spuitbussen verf, cockpitspray om alles onder de motorkap schoon te maken,... Je moet even proberen of het spul goed werkt, maar als het dat doet dan heb je gewoon een prima kwaliteit voor een lage prijs.
Het geld wat je zo kunt besparen kan uiteraard weer in de tank :P
Hotjerod
Posts: 288
Joined: Fri Apr 08, 2011 12:26 am

Re: 1983 Chevrolet Camaro Z28

Post by Hotjerod »

Welkom en mooie intro :thumbs:
Post Reply