Suburban 1978

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Nou dat geluid is nog steeds niet weg, heleboel onderdelen besteld om de remmen voor en achter en de wiellagers te gaan vervangen.
Remslangen, blokken, rubbers en stofhoesjes ook. Misschien dat als je alles gelijk probeert er iets werkt.

Eerst moest ik de TH400 nog dichtmaken, ding lekte onderhand knap vervelend veel.
Dit was van 1 nacht :
Image

Hij lekte dus op de peilstok aansluiting, de kickdown schakelaar en dat vierkante plaatje aan de achterkant.
Oh ja, en de aftapplug natuurlijk.
Maar goed, hij is dicht op een druppeltje wat aan de stofkap van de converter hangt. paar druppels per week, ik vind het wel goed zo.

Nu aan de voorremmen begonnen, vooral om de slangen te vervangen, die ene was ik dus te laat mee en heeft er toen voor gezorgd dat m`n rem bleef hangen.

Ik ben zeker geen begenadigd sleutelaar maar hier zijn echt kneuzen mee bezig geweest. :boos:
Als je natuurlijk zo je remblokken erin zet.... Dat ene nokje moet toch ook onder die bout zitten.
Zaten overigens ook geen klemmetjes op de blokken, retainer springs of zo? Die ik nu wel met de nieuwe blokken heb gemonteerd,

Image

Tja, dan krijg je dit slijtpatroon:

Image

En wat nou die ontluchtingsnippel past niet ? gewoon doordraaien, andere draad maar gaat vast wel passen joh. Daarom bleef ie dus lekken ondanks dat ik hem vastgedraaid had.

Image

Sukkels, nu een andere nippel met de draad die waarschijnlijk in deze remklauw hoort (2 remklauwen zijn verschillend, ooit 1 vervangen of zo) erop gezet, het voelt goed alleen nu nog die remslang van dat remleiding afkrijgen, zit muurvast en de eigenaars voor me hebben die 3/8 bout die in die remslang zit al behoorlijk rond gedraaid. Je kan er ook zo lekker bij, ik snap werkelijk niet wie verzonnen heeft om je remslangaansluiting te verstoppen in je chassisbalk achter je brandstofpomp :cry:

Bij het vervangen van die slang aan de andere kant heb ik ook al zo`n tijd lopen klooien om die los te krijgen van die kleine leiding die naar je remdrukverdeler gaat, zou ik iets verkeerd doen??
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Nou dat ging weer als vanouds, benzinepomp weghalen lijkt handig tot die plunjer naar beneden zakt en het het nokje precies op z`n verst uit staat. Even krukas draaien maar ook daar kan je niet bij door die reuzefan die ervoor zit. Flink vet erop maar het gat waar die in moet was zeiknat van motorolie, dan houdt dat vet ook maar 1 minuutje of zo.

Maar goed , de boel zit erop, ik dacht dat het werkte maar die ene banjobout krijg ik onmogelijk dicht. nieuwe ringen geprobeerd, bout eruit gehaald schroefdraad keurig schoonmaken, oude ringen geprobeerd, dubbele ringen, hij blijft lekken tussen het vierkantje blokje van de remslang en de remklauw. Ik heb dit bij motoren zo vaak gedaan, 6 zuigerklauwen met m`n ogen dicht maar dit. Soms moet je echt even weglopen. In totaal al 12 uur bezig geweest met een paar rubbers, blokken en 1 slang wisselen. en dan alsnog lekken...

Komt een beetje negatief over, dat is nioet de bedoeling maar zo voelt het wel. ik begin serieus te overwegen de auto weg te brengen om de boel te laten fixen. Achterremmen en lagers staan ook op de planning maar in dit tempo rij ik volgend voorjaar nog niet.
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: Suburban 1978

Post by Bazz »

Kootje ,
Volgens mij herkenen we het allemaal wel . 3 stappen vooruit , 4 achteruit zullen we maar zeggen . Maar houd moed ieder dingetje wat wel op de juiste plek komt en in ere hersteld is voor de toekomst is er weer een minder .


Houd moet en succes
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Suburban 1978

Post by LeonW »

Inderdaad, hou vol. Des te groter de ergernis, des te zoeter de overwinning.
Gewoon lekker een dagje afstand nemen doet ook wonderen. Succes👍
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Bedankt mannen, soms moet je de dingen van een afstandje bekijken, dan kan het ook wel eens meevallen.

Ik heb net nog een allerlaatste poging gedaan om die banjobout dicht te krijgen, dat is dan al poging 6 denk ik. 1 ring, 2 ringen, oude ringen, nieuwe ringen, teflon tape!, en nu als laatste nu die loctite 577. Werkt dat niet dan kan ik 2 dingen doen, langs gaan bij een remmenspecialist en daar natuurlijk met vrij weinig risico iets meer betalen of ik bestel bij rockauto 2 remklauwen en hoop er het beste van. Als dan ook echt die banjobout er maar bij geleverd wordt anders moet ik hier weer op zoek naar een banjobout en die haal je ook niet ff bij de gamma.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Suburban 1978

Post by rene74monte »

heb jij een aftapplug op de oliepan van je bak zitten ?
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

rene74monte wrote: Sat Sep 10, 2022 3:55 pm heb jij een aftapplug op de oliepan van je bak zitten ?
Yep, niet origineel maar omdat ik toen die doorvoer van de temperatuurmeter er door iemand in liet lassen heeft hij er ook gelijk een aftapplug in gemaakt. Best handig hoor.


Image
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Suburban 1978

Post by rene74monte »

aha , dat dacht ik al , ik heb ook eigenlijk nooit begrepen waarom die dingen er niet standaard op zitten
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Hmm, het is het helaas allemaal weer net niet. Die banjobout heb ik nu dicht met die loctite 577 alleen de linkerklauw lekt sowieso een beetje op de ontluchtingsschroef, dat is die klauw waar iemand een verkeerde draad ontluchtingsschroef had ingedraaid. :x

Rechts zag ik ook wat nattigheid om de ontluchtingsschroef, ik dacht dit klusje een keer goedkoop te doen maar nu moet ik waarschijnlijk nog steeds 2 remklauwen bestellen, dan ben ik ook gelijk van alle twijfel af. Beetje zonde van m`n eigen remanufacturing ;)

De CENTRIX klauwen die ik gevonden had zouden zeker moeten passen (LMC, Summit, Rockauto) maar die komen zonder banjo bout en ontluchtschroef en dan moet ik hier weer gaan zoeken naar een set die past. De NUGEON 97P17221B links en rechts zouden dezelfde specificaties hebben maar ik heb al zoveel niet passend troep op voorraad, wil niet nog meer op de plank hebben liggen.

Heb Rockauto inmiddels ook gemaild of ze echt zonder bout geleverd worden en anders of ze bouten los verkopen. Ik kan ze iig niet vinden op de site.
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Suburban 1978

Post by jelmoer »

Het is een leuke hobby maar je kunt helaas niet alles hier even ophalen en passen.

Misschien hebben ze bij blazerparts wel de oplossing voor je.

Kan best zijn dat je banjobout zelf defect is.

Gewoon tot 10 tellen of iets anders gaan doen.
Houd moed en vooral plezier.

Succes.
Last edited by jelmoer on Sun Mar 17, 2024 7:30 pm, edited 1 time in total.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Oh ja, Blazerparts. Die was ik eigenlijk al uit het zicht verloren vanaf het moment dat ik zelf m`n Blazer kocht. Dat zou nog wel eens een helpende hand kunnen zijn, bedankt voor de reminder.

Gisteravond heerlijk met de Suburban gaan rijden, als alles werkt is het zo`n fijne, bruikbare auto. Mooie is ook dat vanochtend beide klauwen geheel olievrij waren. Vooralsnog geen lekkages dus.

Ben dus vast maar begonnen wat bouten en moeren in de kruipolie te zetten voor de achterremmen en wiellagers.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Kleine update, de remmen voor werkend uitstekend en lekken nog steeds niet. Achterrem niks gedaan, vind het prima zo. WIellagers heb ik toen wel gedaan, was een hele operatie maar achter de rug.

Laatst wilde ik de 2e kleine lekkage aan de bak verhelpen toen ik opeens een ingeving kreeg de dempers te vervangen, Zo gezegd zo gedaan.

Voor:
Image

Erna:

Image

Geluid is bescheiden maar de auto was eerst echt fluisterstil, had van mij iets harder gemogen maar voor lange ritten is dit perfect.
En misschien zit het tussen de oren maar de motor lijkt wat lekkerder te lopen, de oude uitlaat zat hier en daar half dichtgeknepen vanwege lelijk las en snijwerk maar nu flowed het zeker een stuk beter.

Zit ik alleen nog met dat lekje aan de bak :) Bij de KD schakelaar en dat vierkantje helemaal achter op de bak.
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Suburban 1978

Post by jelmoer »

Het geluid gaat waarschijnlijk nog veranderen.
Waarschijnlijk worden ze nog iets luider als je ze wat langer hebt gebruikt.
Coppertje
Posts: 126
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Suburban 1978

Post by Coppertje »

Altijd veel werk dat uitzoeken. Maar zo te lezen op het goede pad. Succes met je project
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Coppertje wrote: Sun Mar 17, 2024 8:03 pm Altijd veel werk dat uitzoeken. Maar zo te lezen op het goede pad. Succes met je project
Thanks, gelukkig is geen project meer maar kan er ook normaal mee gereden worden. Als je dan ziet waar jij mee bezig bent :idea: Wat een werk zit daar in.
jelmoer wrote: Sun Mar 17, 2024 7:34 pm Het geluid gaat waarschijnlijk nog veranderen.
Waarschijnlijk worden ze nog iets luider als je ze wat langer hebt gebruikt.
Ja das waar, was ik even vergeten, nou veel kilometers maken dan maar.
Post Reply