Suburban 1978

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Suburban 1978

Post by Robin_Chevelle »

Die accu is al vaker langs gekomen, geen idee hoe het momenteel is met Optima.
Er schijnt een matige kwaliteit serie in omloop te zijn. Heb er zelf 2, ook de rode versie.
1 ervan al jaren in mijn busje, werkt nog altijd perfect. De ander in mijn chevelle en die moet ik helaas 1x per maand opladen omdat die zwakker is (ook als die los staat, niet in de auto loopt hij terug in spanning).
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Hmm, dan hoop ik dat de goede seire heb, hij slingert de motor wel heel makkelijk rond, niks geen vermoeide startcapriolen. Op een gegeven moment wilde ie al niet meer starten als de deur 3 uurtjes open had gestaan, ik denk dat ik me daar nu geen zorgen over hoef te maken.
Maar goed, een maand staat de sub toch nooit stil dus daar heb ik nog geen ervaring mee, mijn chevelle staat wel vaak stil, voor het rijden -> opladen.
Daan1962
Posts: 25
Joined: Mon Apr 05, 2021 2:03 pm

Re: Suburban 1978

Post by Daan1962 »

Gaaf project zeg, ziet er nice uit.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Thanks, de politie vind hem ook mooi, maken er zelfs foto`s van...

Image

Wielen grote beurt gegeven, alu gepolijst en velg schuren en spuiten, ziet er een stuk frisser uit

Voor:
Image

Na:
Image

Achterbak voor:

Image

Hout in gelegd, zelfde kleur gelakt als de woodpanels, blanke lak, rvs bed strips. Plank tegen schuivende bagage, hoekje voor de reserveonderdelen en een plekje voor de hond.

Image

Image

En voor het geval ik ooit LPG tekort zou komen, of goedkoop zou willen tanken, je weet nooit, 2 jerrycans range extender.
Alles zit vastgebout maar kan er in 3 minuten uit.

Image

En hier ook een soort range extender geplaatst maar dan voor de motor, de lpg valve safer, het lijkt of ik in 1x de juiste afstelling te pakken had.



Image
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: Suburban 1978

Post by grandmaster n »

Kootje wrote: Thu Apr 07, 2022 7:42 pm Thanks, de politie vind hem ook mooi, maken er zelfs foto`s van...
Hahahaha!

gr
Coppertje
Posts: 126
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Suburban 1978

Post by Coppertje »

Lekker bezig
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Alle moeite is niet voor niets geweest, laatst op vakantie geweest met de sub, soort road trip gemaakt.
In al die kilometers geen klap verkeerd gegeven, betrouwbaarheid is in elk geval in orde. :thumbs:

Waar je je tijdens lange ritten wel aan gaat ergeren :

1 Gebrek aan interval op ruitenwissers -> interval kopen.
2 Airco te vaak aan en uit -> toch andere orificebuis erin laten zetten.
3 Resonantie rond de 100 km/h -> wielen balanceren, niet geholpen dan aandrijfas/achteras (laten) controleren
4 toch die GearVendor erop ? veel te duur maar nu teveel toeren op de snelweg. meestal tussen de 90 en 100 gereden maar dan is duitsland een heeel groot land. :cry:
En dat was het dan, je zit vorstelijk en kan dus uren rijden zonder moe te worden

Wachten, hoort er ook bij...
Image
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Suburban 1978

Post by rene74monte »

mooi man , op de kleine dingen na klaar dus , wij hebben het ook gedaan met de bus , het ding rdw klaar maken , kenteken er op en we zijn gelijk op en neer naar lyon geweest :-) mooie lange proefrit , en geen slag verkeerd
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Suburban 1978

Post by Wilf »

1. Kijk even op https://newportwipers.com - Niet goedkoop maar erg mooi spul. Ik had op mijn '49 Buick de motor met intervalschakelaar gekocht, traploze schakelaar en dat voelde echt waanzinnig; ik ging bijna expres in de regen rijden zo geweldig vond ik de traploze interval :D
3. Check ook alle mounts (motor & bak maar vergeet ook niet de uitlaat (!) en startmotor (!)). En voor de rest natuurlijk alles op speling (wiellagers, askruisjes et cetera).
4. Is een TH700R4 of een andere klok niet iets goedkoper / makkelijker?
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Wilf wrote: Thu Jun 02, 2022 4:15 pm 1. Kijk even op https://newportwipers.com - Niet goedkoop maar erg mooi spul. Ik had op mijn '49 Buick de motor met intervalschakelaar gekocht, traploze schakelaar en dat voelde echt waanzinnig; ik ging bijna expres in de regen rijden zo geweldig vond ik de traploze interval :D
3. Check ook alle mounts (motor & bak maar vergeet ook niet de uitlaat (!) en startmotor (!)). En voor de rest natuurlijk alles op speling (wiellagers, askruisjes et cetera).
4. Is een TH700R4 of een andere klok niet iets goedkoper / makkelijker?
Thanks!

1 Die had ik nog niet gevonden. ik had wel een traploos instelbaar relais gevonden, 100 euro, duur zat maar die is overal uitverkocht. Nederland, Alie, Ebay, levertijd onbekend, jammer want dat leek me wel wat. Ik zal me eens in de newportwipers verdiepen. Nu wel zo`n VW relais gekocht waarbij je de intervaltijd kunt instellen door je wissers aan/uit en dan weer aan te zetten, die tijd houdt hij dan aan als interval tijd. was een tientje.
3 De meeste mountings zijn nieuw, vervangen toen motor en bak eruit lag. Uitlaat staat op de lijst om te vervangen, zou ook inderdaad nog kunnen checken. Startmotor ? Dat klinkt niet logisch maar daar heb je zelf misschien ervaring mee? Kruisjes zijn nieuw, wiellagers status onbekend. Voorwielen zijn gebalanceerd, 162 en 86 gram lood moest erop, best de moeite. Achter moet nog.
4 TH700R4 zou niet sterk genoeg zijn voor mijn blok (geen verstand van, blok zou 450pk moeten kunnen leveren) L480E heb ik overwogen maar is echt te duur. Ik heb een prijs opgevraagd om de gear ratio aan te passen maar in mijn achteras zou maximaal 3.08 passen terwijl ik 2.9 nodig heb om de GV overbrenging te realiseren (nu 3,73) . Dus dat vond ik te duur voor te weinig vooruitgang.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Suburban 1978

Post by rene74monte »

Kootje wrote: Thu Jun 02, 2022 7:34 pm Thanks!

Nu wel zo`n VW relais gekocht waarbij je de intervaltijd kunt instellen door je wissers aan/uit en dan weer aan te zetten, die tijd houdt hij dan aan als interval tijd. was een tientje.
dat is heel interessant , uit wat voor vw is dat ? die moet je dan aansluiten op de voeding van stand 1 ?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Suburban 1978

Post by Wilf »

Ik heb inderdaad ervaring met een startmotor waarvan een deel van de behuizing was gescheurd (de bovenste flens waar de moer doorheen gaat). Ik had bij 90km/u trillingen, was met een W200 en bij die snelheid cruise (dus gelijke toeren) begon de wagen te trillen. Ook alles nagekeken; askruisjes, wiellagers, balans van de banden er cetera en pas toen de originele startmotor slecht werd en ik hem losschroefde, viel de flens op de grond en hing de startmotor alleen nog aan de onderste flens vast :D

De nieuwe startmotor geplaatst (hi torque; kleiner, lichter en krachtiger al zal dat verder niet uitmaken) en ineens was die trilling weg :)

In gewoon verkeer met dezelfde toeren merkte je het niet omdat de resonantie dan niet kon opbouwen (teveel fluctuatie in stadsverkeer). Alleen op de snelweg had ik er last van.

Met andere auto’s heb ik onder andere slechte uitlaatophangingen en slechte motor mounts en tranny mounts gehad die trillingen veroorzaakten. De wereld van NVH is bijzonder en soms zeer moeilijk / niet intuïtief te vinden :)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

rene74monte wrote: Thu Jun 02, 2022 10:09 pm dat is heel interessant , uit wat voor vw is dat ? die moet je dan aansluiten op de voeding van stand 1 ?
Nou hoe je hem precies moet aansluiten valt nog te bezien, in een aantal VW`s kan je hem zo overprikken maar daar heb ik niks aan.
Het gaat om deze : https://www.autodoc.nl/vemo/2291361?gsh ... wpEALw_wcB

Misschien komt het er wel op neer dat ik een apart schakelaartje moet maken om dit relais te bedienen en een bepaalde interval tijd te geven. gaat het harder regenen zet ik dit relais uit en ga ik weer verder op standje 1. Maar het is al gauw beter dan 100 km door halve regen te rijden met piepende ruitenwissers.

Deze zocht ik dus maar is overal uitverkocht, zal ook wel niet meer komen ben ik bang : https://www.autodoc.nl/hella/9974013
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Wilf wrote: Fri Jun 03, 2022 1:05 pm Ik heb inderdaad ervaring met een startmotor waarvan een deel van de behuizing was gescheurd (de bovenste flens waar de moer doorheen gaat). Ik had bij 90km/u trillingen, was met een W200 en bij die snelheid cruise (dus gelijke toeren) begon de wagen te trillen. Ook alles nagekeken; askruisjes, wiellagers, balans van de banden er cetera en pas toen de originele startmotor slecht werd en ik hem losschroefde, viel de flens op de grond en hing de startmotor alleen nog aan de onderste flens vast :D

De nieuwe startmotor geplaatst (hi torque; kleiner, lichter en krachtiger al zal dat verder niet uitmaken) en ineens was die trilling weg :)

In gewoon verkeer met dezelfde toeren merkte je het niet omdat de resonantie dan niet kon opbouwen (teveel fluctuatie in stadsverkeer). Alleen op de snelweg had ik er last van.

Met andere auto’s heb ik onder andere slechte uitlaatophangingen en slechte motor mounts en tranny mounts gehad die trillingen veroorzaakten. De wereld van NVH is bijzonder en soms zeer moeilijk / niet intuïtief te vinden :)
Ik zal hem binnenkort nog eens op de brug zetten en overal aan trekken en sjorren. Startmotor is los geweest dus verwacht ik niks van maar je weet nooit.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Alle wielen zijn nu gebalanceerd, moest best wat lood op. En ik vond nog een losse uitlaatklem, kleine kans maar misschien dat die trilde bij bepaald toerental. Van het weekend maar proefrijden.
Post Reply