International Travelall "74

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: International Travelall "74

Post by jelmoer »

Als je auto al een lpg vermelding heeft op je kenteken.
Dan zijn dit de punten voor de APK.

https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... nstallatie

Regels voor inbouw zijn anders.

https://lpg-handboek.rdw.nl/
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: International Travelall "74

Post by Bazz »

Dank je wel , vage beschrijving corrosie aan oppeevlak mag wel schijnbaar , maar hoe diep........
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: International Travelall "74

Post by muddy bandit »

Oppervlakteroest aan de tank mag wel, putvorming in de tank door roest is afkeur.
Of de bevestiging van jou ringtank voldoet is moeilijk te zeggen zonder wat te zien/berekenen.

Mijn ringtank (95L) hangt ook met 4 bouten aan stalen strips 40x5 die als versterking in de ribben van de bodemplaat (zowel boven als onder) zijn gelast tussen de 2 originele dwarsdragers van de bodemplaat, gewoon op de locatie waar normaal het reservewiel onder de bodem hangt.
Het stuk bodemplaat wat boven de aansluitingen van de gastank zit heb ik zelfs uitneembaar gemaakt i.v.m. onderhoud/inspectie, heeft totaal geen problemen gegeven bij de keuring.

Het enigste waar ze nog wel eventjes moeilijk over deden was de aangebrachte camouflage van m'n ringtank: ik heb de onderkant van de tank voorzien van een gedrukte sticker met de afbeelding van een originele velg en er een opengesneden autoband omheen gemaakt zodat het gasbommetje optisch toch weer op een echt reservewiel lijkt. :cool:
Gas is dan wel perfect om op te rijden, maar de gasinstallatie zelf zie ik liever niet. :D
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: International Travelall "74

Post by Bazz »

muddy bandit wrote: Fri Feb 12, 2021 1:40 am Oppervlakteroest aan de tank mag wel, putvorming in de tank door roest is afkeur.
Of de bevestiging van jou ringtank voldoet is moeilijk te zeggen zonder wat te zien/berekenen.

Mijn ringtank (95L) hangt ook met 4 bouten aan stalen strips 40x5 die als versterking in de ribben van de bodemplaat (zowel boven als onder) zijn gelast tussen de 2 originele dwarsdragers van de bodemplaat, gewoon op de locatie waar normaal het reservewiel onder de bodem hangt.
Het stuk bodemplaat wat boven de aansluitingen van de gastank zit heb ik zelfs uitneembaar gemaakt i.v.m. onderhoud/inspectie, heeft totaal geen problemen gegeven bij de keuring.

Het enigste waar ze nog wel eventjes moeilijk over deden was de aangebrachte camouflage van m'n ringtank: ik heb de onderkant van de tank voorzien van een gedrukte sticker met de afbeelding van een originele velg en er een opengesneden autoband omheen gemaakt zodat het gasbommetje optisch toch weer op een echt reservewiel lijkt.
Gas is dan wel perfect om op te rijden, maar de gasinstallatie zelf zie ik liever niet. :D
Ik ben aant overwegen om hem misschien op de plek van mijn tweede benzine tank te maken . Tegen over het reservewiel . Zag daar een mooi LPG tank voor .

Roest / corossie is dus vrij van interpretatie want wanneer spreek je van oppervlakte roest ? . Diepte van die "mini putcorrosie " moet dan wel gespecificeerd zijn opzich zit alle roest aan de oppervlakte :roll: :roll: .

Weer een gevalletje van juiste SMART formulering . Zo der dat het meetbaar is het vrij voor interpretatie .
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: International Travelall "74

Post by Bazz »

Image

Image

Weer een stukje losgehaalt , ik kon het niet laten om de roest aan de andere kant te laten zitten . En ik kan meteen een blik werpen. In de parafaan.

Iemand een idee hoe ik de kraaltjes in de nieuwe plaat krijg , heb besloten een groot deel te vervangen door gegalviniserd staal . Maar zonder passende wals ben ik toch benieuwd hoe het anders kan.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: International Travelall "74

Post by muddy bandit »

Je bedoelt dat sleufprofiel wat in de plaat zit?
Ik pers zoiets er meestal in op m'n lagerpers met behulp van een persmalletje, in stukjes van 10 cm gaat dat prima op een 20-tons pers.

Houd er trouwens even rekening mee dat gegalvaniseerd staal niet het meest prettige materiaal is om te lassen en na te bewerken... zincor plaat werkt veel mooier.
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: International Travelall "74

Post by Bazz »

muddy bandit wrote: Tue Feb 16, 2021 8:28 pm Je bedoelt dat sleufprofiel wat in de plaat zit?
Ik pers zoiets er meestal in op m'n lagerpers met behulp van een persmalletje, in stukjes van 10 cm gaat dat prima op een 20-tons pers.

Houd er trouwens even rekening mee dat gegalvaniseerd staal niet het meest prettige materiaal is om te lassen en na te bewerken... zincor plaat werkt veel mooier.
Hoi gaat idd om het sleufje , meestal wordt dat er ingerold . Ik ga idd eens kijken wat ik met de pers kan . Misschien met een rubber blok er onder dat ik het er in krijg , probleem is dat de plaat rond moet lopen en je dat na de verstevigd niet even snel weer corrigeerd.

Ik heb beide soort platen liggen , maar omdat dit een k*t plek is met vocht en het recht toe recht aan is neem ik liever gegalvaniseerd . Verschil zit hem wel in de thermische of galvanische verzinkte plaat . Geen idee meer wat dit was maar heb net lassen niet heel veel problemen als ik de stroom maar hoog houd.

En uiteraard de 3m filter mond kappen draag voor de damp . ;)
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: International Travelall "74

Post by muddy bandit »

Bazz wrote: Tue Feb 16, 2021 11:13 pm Hoi gaat idd om het sleufje , meestal wordt dat er ingerold . Ik ga idd eens kijken wat ik met de pers kan . Misschien met een rubber blok er onder dat ik het er in krijg , probleem is dat de plaat rond moet lopen en je dat na de verstevigd niet even snel weer corrigeerd.
Ik kan de drukplaten onder de pers iets uit elkaar schuiven, en heb daarmee al de ruimte onder de perscilinder om dit soort sleufprofielen in een stuk plaat te persen.
Heb een paar blokken massief ijzer (10x10x 3 cm dik) waaronder ik een stuk rond staafijzer heb gelast, en met zo'n blok pers ik dan het profiel in de plaat.
Rubber gaat zondermeer niet werken, voor persen moet je geen verend materiaal hebben.
De plaat kun je na het profiel persen ook nog prima rond buigen, eerst even de brander erop en heet stoken voordat je gaat buigen. ;)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: International Travelall "74

Post by Wilf »

Oh Bazz je weet het vast wel maar spuit in ieder geval NOOIT remmenreiniger op je te lassen werkstuk want de dampen zijn dodelijk! En dit topic is veel te interessant!

Schoot me te binnen omdat je het over dampen had :)
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: International Travelall "74

Post by rene74monte »

die kun je er in krijgen met een voor/fels machine , zoiets is dat , zijn meerdere soorten van

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gItrfD_BwE
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: International Travelall "74

Post by Bazz »

Bedankt voor je gedegen uitleg , is inderdaad een goede aanpak voor veel delen .

Nu mij post nalees is wat achtergrond info misschien wel op zijn plek .
Het onderstaande is de productie techniek waar ik naar verwees met rubber persen .
"De Metaalgids | Technieken | Omvormen | Rubberpersen | Algemene informatie" https://www.demetaalgids.nl/index.php?p ... rsen&id=28

Dit maakt mogelijk om maar een positief of negatieve mal/ vormdeel te hebben ( jou massief deel met opgelaste as ) Het rubber wat vervolgens onder het vormdeel en plaatweek komt te liggen zorgt voor onder steuning het stel je instaat om naar mijn inzicht plaatwerk zonde dat je kans op afschuiving / beschadiging te vormen . Precies wat mij aansprak toen ik weer terugdacht aan de schoolbanken .
Omdat ik veel gegavaniseed materiál gebruik momenteel door dat het simpelere vormen zijn zou jammer vinden als ik wat van die laag kwijt raak .

Nogmaals bedankt voor het meedenken , ik neem je blok met rond opgelast mee , was al moeilijk aan denken aan radius frees voor op de frees bank .



muddy bandit wrote: Wed Feb 17, 2021 1:33 am Ik kan de drukplaten onder de pers iets uit elkaar schuiven, en heb daarmee al de ruimte onder de perscilinder om dit soort sleufprofielen in een stuk plaat te persen.
Heb een paar blokken massief ijzer (10x10x 3 cm dik) waaronder ik een stuk rond staafijzer heb gelast, en met zo'n blok pers ik dan het profiel in de plaat.
Rubber gaat zondermeer niet werken, voor persen moet je geen verend materiaal hebben.
De plaat kun je na het profiel persen ook nog prima rond buigen, eerst even de brander erop en heet stoken voordat je gaat buigen. ;)
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: International Travelall "74

Post by Bazz »

:thumbs: doen we , of beter doen we niet
Wilf wrote: Wed Feb 17, 2021 1:48 am Oh Bazz je weet het vast wel maar spuit in ieder geval NOOIT remmenreiniger op je te lassen werkstuk want de dampen zijn dodelijk! En dit topic is veel te interessant!

Schoot me te binnen omdat je het over dampen had :)
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: International Travelall "74

Post by Bazz »

rene74monte wrote: Wed Feb 17, 2021 6:40 am die kun je er in krijgen met een voor/fels machine , zoiets is dat , zijn meerdere soorten van

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gItrfD_BwE
René , dank je wel dat is idd precies wat ik bedoelde met rollen .
Staat ook zeker op het lijstje voor de gereedschapsinterklaas , net voor de strippenbuiger .
Maar probleem is je gebruikt het hobbie matig gewoon te weinig voor de aanschaf. Reden dat ik de creatieve geest van de forumleden eens aant uitdagen/informeren was naar hun Hacks .
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: International Travelall "74

Post by rene74monte »

ja , heb je gelijk in , is wel met meer gereedschap zo vind ik , maar waarom wil je ze er weer in hebben dan ? ze hebben niet heel erg veel nut lijkt me
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: International Travelall "74

Post by Bazz »

rene74monte wrote: Fri Feb 19, 2021 6:48 am ja , heb je gelijk in , is wel met meer gereedschap zo vind ik , maar waarom wil je ze er weer in hebben dan ? ze hebben niet heel erg veel nut lijkt me
Goed punt :thumbs: omdat het kan ;)
Post Reply