LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Vette73
Posts: 133
Joined: Thu Mar 24, 2005 7:36 am

LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by Vette73 »

Aangezien een '76-'79 Cadillac Seville standaard al voorzien is van (multi point) benzine injectie, vraag ik mij af wat de mogelijkheden zijn van LPG injectie als ik zo'n auto van LPG ga voorzien.

Vroeger, dik 10 jaar terug, heb ik zo'n auto gehad en daar was zo'n Impco mixer opgezet i.p.v. het originele luchtfilterhuis, maar los van de aantasting van de originele looks, vraag ik mij af of het geheel ook niet mooier/beter/schoner/zuiniger gaat lopen wanneer je er een (G3) injectie systeem opzet.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Zo ja, is dit appeltje-eitje of kom je dan nog veel uitdagingen tegen?
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by Collector »

Kijk even bij prins autogas
of bij de lpg onderdelen shop
zijn bestaande systemen die je er op kunt bouwen
Vette73
Posts: 133
Joined: Thu Mar 24, 2005 7:36 am

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by Vette73 »

De spullen kopen is het probleem niet. Ik heb ook nog een sloop Jeep V8 staan met een Prins LPG systeem.
Het gaat mij erom dat ik benieuwd ben of je zomaar een (G3) injectie systeem op een 40 jaar oude auto kunt installeren........
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by BigBlockMopar »

Waarom zou dat niet kunnen?
Is weinig anders dan een closed loop systeem opzich.
O2-sensor in de uitlaat welke terugkoppelt met de ECU die de injectoren regelt.
Ik rij al enkele jaren met een oud hok met Lambda-sensor in de uitlaat en sinds ruim een jaar met een ECU die op dit moment nog alleen de ontsteking digitaal regelt, maar binnenkort ga ik ook een set LPG-injectoren erbij aankoppelen.

Of het beter gaat lopen dan nu, ligt voornamelijk aan de kennis van degene die de afstelling doet.
Vette73
Posts: 133
Joined: Thu Mar 24, 2005 7:36 am

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by Vette73 »

Ik heb een beetje rondgevraagd bij inbouwers en die geven aan dat het inlaatspruitstuk niet geschikt zou zijn voor injectie.
Nu denk ik zelf dat het wel zou moeten kunnen omdat er nu al een multi point inlaatspruitstuk opzit, maar met mijn zeer beperkte (niet aanwezige) LPG inbouw ervaring ga ik niet zomaar tegen de mening van deskundigen in.
Vandaar dat ik de vraag/het probleem hier ook eens op tafel leg.

Ik heb de Vogels VGI inbouwhandleiding gevonden en bekeken. Hierin staat dat de LPG computer de signalen van de bestaande benzine injectoren gebruikt.
Als ik naar het electrische schema van de Seville kijk, lijkt het erop dat er twee groepen van 4 injectoren zijn die steeds tegelijkertijd een puls krijgen van de ECU. Dat lijkt mij i.c.m. met bijv. het Vogels VGI systeem niet correct te gaan werken. Zie ik dat juist?

Dat zou betekenen dat ik iets heel anders zou moeten gaan bouwen, wat onafhankelijk werkt van de bestaande benzine injectoren.
Last edited by Vette73 on Mon Jun 18, 2018 8:21 pm, edited 1 time in total.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by gert »

autos ouder dan 1995 krijgen nooit een G3 status.
Vette73
Posts: 133
Joined: Thu Mar 24, 2005 7:36 am

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by Vette73 »

Waarom denk je dat ik G3 tussen haakjes heb gezet? En hoeveel denk je dat mij die 'G3 status' interesseert met een 40 jaar oude, MRB vrije, auto?
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by BigBlockMopar »

Bank-to-Bank-injectie werkt opzich ook wel met LPG, maar sequentiële injectie zou in de basis beter moeten werken.
Ik heb op dat gebied daar zelf nog geen ervaring mee dus kan er verder weinig zinnigs over zeggen.

Ik denk dat je in de simpelste vorm een piggyback systeem krijgt die de pulsen van de originele ECU vertaalt naar de LPG-injector-waardes.
Wil je in z'n geheel overstappen op LPG, dus benzine-troep eruit, of wil je beide blijven houden?
Tot op heden wordt LPG (dampgas) injectie nog altijd samen met een benzine-systeem gehouden vanwege de koude starts, die op benzine plaatsvind.
Vette73
Posts: 133
Joined: Thu Mar 24, 2005 7:36 am

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by Vette73 »

Mijn eerste idee was idd om de hele benzine handel te verwijderen zodat ik ook de ruimte van de benzinetank (onder de kofferbak) zou kunnen benutten voor de LPG tank, maar wat jij schrijft was mij ook al verteld, dus ik denk dat ik er niet aan ontkom om benzine te houden (als ik echt naar lpg injectie ga).

De originele ECU heeft maar twee uitgangen (waar de twee groepen van vier injectoren aanhangen).

Image

Ik vraag mij dan af hoe je dat moet vertalen naar sequentiele injectie. Het lijkt mij lastig, zo niet onmogelijk, voor de LPG-computer om te bepalen welke cylinder/injector aan de beurt is.
Als dat wel zou kunnen, dan kan ik het Prins/Vogels (G3) systeem uit mijn sloop Jeep gebruiken. Dat is volgens mij precies wat jij beschrijft als een 'piggyback systeem'.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by BigBlockMopar »

Sequentieel gaat ook niet met maar 2 uitangen.
Je moet daarvoor een aftermarket ECU hebben die daarnaast ook een nokkenas-sensorinput heeft om de stand van de krukas/motor te bepalen.

Zelf zal ik tzt eigenwijs een LPG-only dampgas injectie-systeem op m'n motor bouwen.
Heb alles ervoor al liggen. Mis alleen nog een stukje 'tijd'.

Het gevaar met dampgas-injectie is dat je met een (te) koude motor teveel vermogen kan vragen waardoor er geen gas maar nog vloeibare/bevroren deeltjes LPG door de injectoren gaan. Dit omdat de gas-verdampers maar 'single-stage' zijn.
LPG zet ca. 270x uit van vloeibaar naar damp, en dat verpest het mengsel behoorlijk wat de motor ingaat als dit gebeurt.

Ik denk dat je met een evt. verwarmde toevoerleiding dit wel kan voorkomen. En een stukje zelfbeheersing dat je met koude motor niet gaat lopen trappen. Maar ook dat zou ik in de computer kunnen instellen dat dat simpel niet kan gebeuren.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by mercury1970 »

Wat is het voordeel van een dergelijke setup tov 2 x 425 mixer met 2 verdampers met 2 x lambda sonde in uitlaatbuizen gekoppeld aan een AFR meter ?
Zuiniger ? Lijkt mij dat een dergelijk complex systeem wel heel veel componenten heeft die kapot kunnen gaan....
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by BigBlockMopar »

Veel meer controle over het mengsel en ontstekingstijdstip.
Beter/leuker rijgedrag en als je je er genoeg in verdiept kan je er ook zuiniger mee rijden.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by kikkegek »

ik volg deze even. Ben zelf bezig om eem MS3 van Megasquirt op mijn Big Block straks te gaan bouwen.

Ik ga daarvoor denk ik deze set aanschaffen:
http://www.drypa.pl/produkt870_WTRYSKI_ ... _cyl..html

helemaal compleet en set je piggy back op je benzine signaal van je huidige ECU. Eventueel zou je benzine uit kunnen bouwen en computer kunnen vertellen dat die altijd op gas start (de LPG computer).

maar ik vrees ook voor de koude starts met deze damp gasinjectie systmen. Ik kijk daarom hiernaar:

https://goo.gl/sxdKYx

een koelwater verwarming module van een renault. Gebruikt in diesels om ze op bedrijfstemperatuur te brengen, omdat ze van zichzelf te weinig warmte geven.


mijn project pagina:

http://www.facebook.com/77suburban
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by Collector »

kikkegek wrote: Tue Jun 26, 2018 7:52 pm ik volg deze even. Ben zelf bezig om eem MS3 van Megasquirt op mijn Big Block straks te gaan bouwen.

Ik ga daarvoor denk ik deze set aanschaffen:
http://www.drypa.pl/produkt870_WTRYSKI_ ... _cyl..html

helemaal compleet en set je piggy back op je benzine signaal van je huidige ECU. Eventueel zou je benzine uit kunnen bouwen en computer kunnen vertellen dat die altijd op gas start (de LPG computer).

maar ik vrees ook voor de koude starts met deze damp gasinjectie systmen. Ik kijk daarom hiernaar:

https://goo.gl/sxdKYx

een koelwater verwarming module van een renault. Gebruikt in diesels om ze op bedrijfstemperatuur te brengen, omdat ze van zichzelf te weinig warmte geven.


mijn project pagina:

http://www.facebook.com/77suburban
Kikke Volvo heeft volgens mij ook zo'n systeem, wil daar in dat hoge noorden ook nogal koud zijn en daarom heeft volvo ook een soort van verwarming gemaakt, plug je in de wandcontact doos en dan verwarmt die ook je systeem.
https://www.skruvat.com/Heating-Element ... 48413.aspx
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: LPG injectie in een '78 Cadillac Seville

Post by kikkegek »

Collector wrote: Wed Jun 27, 2018 10:27 pm Kikke Volvo heeft volgens mij ook zo'n systeem, wil daar in dat hoge noorden ook nogal koud zijn en daarom heeft volvo ook een soort van verwarming gemaakt, plug je in de wandcontact doos en dan verwarmt die ook je systeem.
https://www.skruvat.com/Heating-Element ... 48413.aspx
das een block-heater. Zie je in Amerika ook veel. Probleem is dat het op 110V of 220V werkt, dus je alleen thuis naast een stopcontact er wat aan hebt. Onderweg of als je geen garage hebt, heb je er niks aan.

Daarom heeft Stag een verwarmde verdamper ontwikkeld STAG R01 CS of overweeg ik om tegen die tijd een koelwatermodule van een renault diesel of gelijkwaardig voor de verdamper te plaatsen. Zitten 2 of 4 gloeipluggen in die gewoon op 12V werken
Post Reply