Hallo,
Ik ben weleens aan het dagdromen over een dikke bult in de motorkap met een mooie blower eronder.
Maar voordat ik mezelf helemaal loop te verlekkeren vraag ik mij af of dit eigenlijk wel mogelijk is.
Daarmee bedoel ik of dat de deskundigen hier aanwezig het niet afraden omdat bijvoorbeeld mijn blok hiervoor niet geschikt zou kunnen zijn en binnen de kortste keren in elkaar loopt. Ik heb nl een standaard Buick 455 blok uit 1972.
of zijn er nog andere zaken waarvan jullie zeggen, houd er rekening mee als je een blower plaatst dan zullen er nog verdere aanpassingen nodig zijn.
En wat zou het eigenlijk kunnen opleveren aan pk ?
in ieder geval alvast bedankt voor jullie info
Blower
Re: Blower
bij het monteren en afstellen van een mechanische blower komt heel wat kijken.
er zijn complete ombouwkits voor te koop, niet goedkoop overigens.
op ebay wordt wel es wat aangeboden, en op youtube staan wel wat tips.......
er zijn complete ombouwkits voor te koop, niet goedkoop overigens.
op ebay wordt wel es wat aangeboden, en op youtube staan wel wat tips.......
Re: Blower
De blower is het geld niet. De rest en denk dan ook aan ontsteking fueling koeling etc. Boost ref carbs enz enz. Er komt heel wat bij kijken
Last edited by Corp on Tue May 07, 2019 9:00 pm, edited 1 time in total.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Blower
Met een centrifugaal supercharger heb je die bult in de kap niet eens nodig.
Zijn nog efficiënter ook, maar missen wel de eye-catcher van een Roots-type supercharger die door de kap heen komt.
Zijn nog efficiënter ook, maar missen wel de eye-catcher van een Roots-type supercharger die door de kap heen komt.
Re: Blower
Vind t wel wat hebben als je t onder een std kap propt zodat het niet te zien is
Re: Blower
Oohw ik zal me eens verdiepen in een centrifugaal supercharger
Re: Blower
Valt allemaal best wel mee.
Voorwat betrefd Roots blower met dikke getande riem, montage onder de carburateur.
Gaat met een gewone niet aangepaste carburateur. Heb je geen boost referenced carb voor nodig.
Onstekingstechnisch, gewoon een MSD6 BTM ( Boost Timing Master ) er aan knopen en klaar. Die retard je onsteking onder boost. voor een gietijzer blok is 2graden retard/psi boost genoeg.
Brandstof, Holley Red electrische pomp is afdoende.
Een wideband CO meter wil je wel aan boord.
Blowerboost, 7psi geen probleem. Wil je meer dan is het afhankelijk van de compressie verhouding. Met 7 psi heb je gemiddeld al 50% PK winst op een standaard blok.
Ik rijd er al jaren mee rond op straat.
APK technisch ook oke, zelfs met steek proef. APK rgel, er mag zich niets in het gezichtsveld "voor" de voorruit bevinden. dat is van binnen uit gezien. TomTom mag dus niet het zicht beperken, de blower zit "achter" de voorruit en dan gaat die regel dus niet op.
Politie kan je bekeuren voor uitstekende delen.
Eens een blower, dan wil je geen turbo meer. Ik heb het allebei op een straatwagen ( zelfbouw). Roots blowers rule. Instant PK & koppel in welk toerental je hem ook vloerd.
Turbo is voor sleepers.
Voorwat betrefd Roots blower met dikke getande riem, montage onder de carburateur.
Gaat met een gewone niet aangepaste carburateur. Heb je geen boost referenced carb voor nodig.
Onstekingstechnisch, gewoon een MSD6 BTM ( Boost Timing Master ) er aan knopen en klaar. Die retard je onsteking onder boost. voor een gietijzer blok is 2graden retard/psi boost genoeg.
Brandstof, Holley Red electrische pomp is afdoende.
Een wideband CO meter wil je wel aan boord.
Blowerboost, 7psi geen probleem. Wil je meer dan is het afhankelijk van de compressie verhouding. Met 7 psi heb je gemiddeld al 50% PK winst op een standaard blok.
Ik rijd er al jaren mee rond op straat.
APK technisch ook oke, zelfs met steek proef. APK rgel, er mag zich niets in het gezichtsveld "voor" de voorruit bevinden. dat is van binnen uit gezien. TomTom mag dus niet het zicht beperken, de blower zit "achter" de voorruit en dan gaat die regel dus niet op.
Politie kan je bekeuren voor uitstekende delen.
Eens een blower, dan wil je geen turbo meer. Ik heb het allebei op een straatwagen ( zelfbouw). Roots blowers rule. Instant PK & koppel in welk toerental je hem ook vloerd.
Turbo is voor sleepers.
Re: Blower
Bedankt voor de info,
ik heb eens gekeken naar de centrifugaal supercharger maar de Roots blower heeft wel mijn voorkeur.
In ieder geval genoeg om eens over na te denken.
Handige tip vwb de APK
ik heb eens gekeken naar de centrifugaal supercharger maar de Roots blower heeft wel mijn voorkeur.
In ieder geval genoeg om eens over na te denken.
Handige tip vwb de APK