Mercury Monarch 1975 sedan

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
tonafoto
Posts: 29
Joined: Tue Sep 18, 2018 3:47 pm

Mercury Monarch 1975 sedan

Post by tonafoto »

Nou, ik heb al een topic geplaatst over de aankoop van de wagen, maar nu ga ik er een projectje van maken, en de voortgang in dit topic laten zien.
Ik zal ook vragen hoe jullie het 1 en ander zouden aanpakken, want er is me toch een partij kennis op dit forum. Daar wil ik graag gebruik van gaan maken.
Dus: auto gekocht voor € 2100,00. De verkopen deed redelijk makkelijk 25% van zijn vraagprijs af. Dan zou je zeggen dat er iets met die auto is dat hij wel weet, en ik niet...
Ik denk eerlijk gezegd dat er niet zo veel vraag naar was, en dat ie geld nodig had.
De wagen is lelijk gespoten, en slordig. Op sommige plekken komt de roest erdoorheen, zelfs door het vinyldak. Je zou haast denken dat er een enorme puinhoop onder dat laagje verf zit.
Maar er is vorig jaar wel voor € 1900,00 een versnellingsbak gereviseerd, en in het motorcompartiment zie ik een aantal splinternieuwe leidingen lopen. Dus volgens mij is de vorige eigenaar aan een klus begonnen, en niet de tijd en/of het geld en/of de motivatie gehad om het af te maken.

Vandaag naar de RDW gegaan voor een kentekenkeuring. Alles ging van een leien dakje. De originele Belgische auto was traceerbaar tot de fabriek. Er was ook een Nederlandse typegoedkeuring afgegeven, dus niets stond de toekenning van een Nederlands kenteken in de weg. Auto is een originele Mercury Monarch Ghia in alles. En als kers op de taart krijg ik ook nog een kenteken voor blauwe platen in Amerikaans formaat. (geen idee wat dat formaat inhoudt)
Ik heb een afspraak gemaakt met een garage om 'm volgende week te keuren voor de APK. Daar komt sowieso niet doorheen, dat weet ik nu al. Maar dat geeft wel een indicatie wat er mee aan de hand is.
En ik ga zometeen langs een schadeherstelbedrijf om ze de wagen eens na te laten lopen op het gebied van plaatwerk, roestvorming, carrosserie en dat dak.
Ik hou jullie op de hoogte.

Image

Image
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by hemi »

Amerikaans formaat is toch 18.2?
Lijkt op de RDW in Amsterdam, kan dat kloppen?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by boyanka »

Ik vind het op Roosendaal lijken
tonafoto
Posts: 29
Joined: Tue Sep 18, 2018 3:47 pm

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by tonafoto »

Ik ben naar Zwijndrecht geweest. Dat is het dichtst bij mijn huis. Het lijkt allemaal op elkaar. Zelfde architect waarschijnlijk....
tonafoto
Posts: 29
Joined: Tue Sep 18, 2018 3:47 pm

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by tonafoto »

De auto is vandaag voor de APK geweest. Ik had gevraagd of ze 'm wat beter wilden bekijken op de brug, en dat viel niet tegen.

Het is een harde auto, dus in september krijgt ie een anti-roest behandeling. Dit vertelt mij ook dat het toekomstige werk aan het plaatwerk zin heeft, net zoals het overspuiten in de originele kleur.

Ook was de compressie goed, tussen de 29 en 31,5 bar. Het inwendige van de motor zou dus in orde moeten zijn. Dit maakt het ook waard om een gasinstallatie in te laten bouwen.

Verder kwamen ze een kapot wiellager tegen, en 4 niet zo goede stuurkogels. Die worden dus vervangen.
Ook was het remsysteem niet optimaal, dus dat wordt zo goed mogelijk afgesteld, en de HRC ziet er niet zo best uit, dus als ze dan toch bezig zijn, kan die ook meteen vervangen worden.

Grootlicht en richtingaanwijzers werken niet, maar de oorzaken hiervan heb ik inmiddels gelokaliseerd en verhelp ik zelf wel.
Ook kwam er geen lucht uit de openingen onder de voorruit, terwijl de kachelventilator wel draait, dus dat zal wel een losse slang zijn.

Verder ga ik de verlichting, de richtingaanwijzers en de kachelventilator via 3 relais laten werken. Die worden onder de motorkap gemonteerd, evenals de clignelateur. Daar heb ik wat hulp voor nodig, maar dat post ik wel onder 'Technische Vragen'.

De rechterachterband was beschadigd. Er zit nu een set 215/60/15 banden van Cooper Cobra onder. Die maat is echter niet te krijgen, dus heb ik 2x 215/65/15 besteld voor de achtervelgen.

Tot zover de update.
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by jelmoer »

Wat was er nu het probleem van je richtingaanwijzers?
En 30 bar compressie?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by Wilf »

Doe jezelf een plezier en koop echte banden. Maxxis is goedkoop maar goed. Cooper, General XP 2000 en andere white letter banden zijn zelfmoordmachines. Bochten en regen = geen grip.
tonafoto
Posts: 29
Joined: Tue Sep 18, 2018 3:47 pm

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by tonafoto »

JELMOER: Probleem met m'n richtingaanwijzers is de clignoteur. Als ik de hendel van de richtingaanwijzer naar links of naar rechts beweeg, krijgt ie 13V, maar er gebeurt niets. Ik heb al een nieuwe besteld bij Glorydays.
Enja, dit kaartje kreeg ik mee van de garage. Ik dacht eigenlijk dat de compressie altijd in de buurt van de 8 of 9 lag, of 130 PSI. Zou die mijn echte kaartje met die van die tractor die er stond, hebben verwisseld..hahaha

Image

WILF: Ik heb de banden al besteld :(
Maar op internet een aantal reviews gelezen, ook vanuit Engeland, die wel positief waren. Maarja, ik ga er toch als een ouwelul in rijden, dus ik probeer het risico wel klein te houden. Met zo'n auto moet je ook niet gaan scheuren.
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by jelmoer »

Ik denk dat dit een kaartje is om een dieselmotor te testen.
En je gevarenlicht dan?
Loopt deze toch via hetzelfde relais of een ander probleem?
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by Bromgabber »

Is het een 6 of 8 cilinder?
Op het kaartje staan er 6.
30 bar is wel pittig..
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by mercury1970 »

Als het een 8 cilinder was, heeft ie een probleem met deze uitdraai ! :lol:
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by Wilf »

Je vliegt niet gelijk van de weg hoor, maar gewoon extra voorzichtig met regen en bochten / rotondes. :)
tonafoto
Posts: 29
Joined: Tue Sep 18, 2018 3:47 pm

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by tonafoto »

JELMOER: Volgens het diagram zouden de alarmlichten via een tweede clignoteur gaan, maar die kan ik niet vinden. Ik blijf zoeken....
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by rene74monte »

30 bar?? never en nooit niet
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Mercury Monarch 1975 sedan

Post by Bromgabber »

Wel vaker bij Ford producten inderdaad 2 relais.
Van richtingaanwijzers zit waarschijnlijk bij zekeringkast en de ander achter het dashboard bij de asbak in de buurt waarschijnlijk.
Post Reply