draad tappen carburateur

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

draad tappen carburateur

Post by corvair »

goedemiddag,

vandaag geprobeerd om de koperen benzineleiding aan de carburateur ter bevestigen.

Helaas blijft er benzine langs de aansluiting van de wartel aan de carburateur lekken. ik heb er uiteraard een pakking tussen zitten. (diverse pakkingen geprobeerd,. koperen ring rubberen ring kunststof ring etc.) maar niets helpt. het schroefdraad aan de carburateur is helaas wel erg versleten en ik kan de wartel dan ook maar met 1 omwenteling vast zetten (lukt net) maar een pakking kan er dan niet meer tussen. ik heb vloeibare pakking geprobeerd, maar dat is ook troep !!!!

nou is mijn vraag of het mogelijk is om nieuw schroefdraad in de carburateur te tappen, en zo ja kan ik de wartel dan nog op de carburateur draaien ?
en heeft dit zin wat betreft het lekken van de wartel als ik deze er iets verder op kan draaien ?

alvast bedankt,
Image
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: draad tappen carburateur

Post by mercury1970 »

Dit wordt een lastige.... ik moet denken aan een soort van chemische compound, die uiteraard benzinebestendig is. Nadeel is dat je die niet meer los krijgt. Andere optie zou toch zijn de draad opsnijden naar een grotere maat, maar of je daar het vlees voor hebt ?
Opsnijden van de oude draad is niet meer mogelijk?
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: draad tappen carburateur

Post by corvair »

bedankt voor je reactie mercury1970,

ik denk dat ik maar eens bij een metaaldraaier moet vragen of het mogelijk is om draad te snijden in de carburateur. uiteraard in dezelfde dikte en diameter anders kan ik de wartel er niet meer in draaien .

mocht het helemaal niet lukken dan kan ik de aansluiting evt. nog dicht solderen (maar dat is wel erg rigoreus)
blijkbaar zijn er geen pakkingen meer te koop die benzinebestendig zijn, want vroeg of laat beginnen alle pakkingen (rubber,teflon koper) te lekken.
Het moet echter wel mogelijk zijn de aansluiting lekvrij te krijgen. bij de rechter carburateur is het wel gelukt, maar daar was het schroefdraad niet versleten en kon ik de wartel er ver genoeg indraaien. (en heb ik om het schroefdraad teflon tape gewikkeld)
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: draad tappen carburateur

Post by gert »

JB weld is de oplossing, deze compound wordt net zo als metaal en is te tappen , boren ,zagen enz.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: draad tappen carburateur

Post by Nick_nl »

Misschien is een Time-sert een optie? Hoe zeldzaam is de carburateur ?
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: draad tappen carburateur

Post by corvair »

gert, heb je ervaring met jb weld ?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: draad tappen carburateur

Post by gert »

ja, ik lijm er alle metalen mee, het is een 2 componenten spul, er is wel een filmpje over op yoetjoep.
je zou het spul wel terwijl net nog een pasta is in je carb kunnen smeren en dan die schroefaansluiting erin draaien en uit laten harden.....
het is de beste betaalbare metaallijm die ik ooit gezien heb.
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: draad tappen carburateur

Post by hanver »

Iets grotere draad tappen als dat kan en dan eventueel terug een reductiestuk indraaien met de juiste binnendraad. Een goede metaaldraaier moet dit reductiestuk wel kunnen maken voor je. Wel is dit vermoedelijk dichtende draad en geen gewoon metrisch of imperische draad voor je bezineaansluiting. Maar als je niet genoeg vlees hebt lukt dit niet.
Andere methodes zoals jb-weld kunnen lukken, maar heb daar persoonlijk minder vertrouwen in naar duurzaamheid/brandgevaar.
Kortste pijn is natuurlijk een nieuwe carburateur :) , is misschien geen slecht idee indien je carburateur al oud is.
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: draad tappen carburateur

Post by corvair »

ik heb ook al zitten denken aan een een lijmsoort zoals loctite. probleem is dat ik de wartel niet meer los kan halen.
het makkelijkste is uiteraard een nieuwe carburateur, maar vind maar eens een carburateur voor een chevrolet van 55 jaar oud.
In amerika is genoeg te vinden, maar dan wordt het ook een gebruikte carburateur :x eerst maar eens kijken of er nog draad op te draaien is. en mocht dat niet lukken dan moet ik maar eens gaan liggen prutsen met een soort van kit of lijm :cry:
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: draad tappen carburateur

Post by gert »

welke carb hebben we het eigenlijk over? misschien toch wel te vinden.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: draad tappen carburateur

Post by mercury1970 »

Dit is misschien een perfekt moment om je auto om te bouwen op LPG....... :D
Weet zeker dat dat veel smoother loopt dan op naft met 2 carbs die samen 110 jaar oud zijn ! :lol:
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: draad tappen carburateur

Post by gert »

ja, dat zou wel het beste zijn.
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: draad tappen carburateur

Post by corvair »

ja dat is ook een idee, maar voor die paar km die ik met de auto rijdt is dat haast de moeite niet.

ombouwen naar lpg is ook niet goedkoop, dan kan ik volgens mij beter op zoek gaan naar een gereviseerde carburateur.

het is overigens een rochester type hv carburateur
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: draad tappen carburateur

Post by Wilf »

Ombouwen naar LPG zou ik ook niet meer doen. Beter dan gelijk naar elektrisch.

Ik heb zelf van meerdere carburateurs één goede gemaakt. Via eBay tweedehandsjes kopen. Koop geen dure gereviseerde op eBay want als je die openmaakt kom je een boel shit tegen… been there done that haha.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: draad tappen carburateur

Post by gert »

je kan ook gewoon effe lpg inbouwen met gebruikte onderdelen, en niks keuren, das een stuk goedkoper
Post Reply