Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by Kootje »

Ik zou graag de pakking van oliepan vervangen, mooie felpro ligt al klaar maar ik kan geen enkele manier bedenken hoe ik die oliepan er onder vandaan zou moeten krijgen. Hij loopt steeds tegen het starttandwiel aan wat aan de converter vast zit. Draaien helpt niet, trekken blijkbaar ook niet dus rijst bij mij de vraag : is het uberhaupt mogelijk ???

Moet ik nu de motor losmaken of de eerste transmissiesteun om die iets (kan maar 2 cm) omhoog te duwen. Het gaat over een 1978 Suburban 2WD. Trailering special edition maar dat zal voor de voorkant niet veel uitmaken.

Op youtube trekken ze die pan er zo onderuit maar hier niet.

Iemand ervaring/tips ?

(edit : ai, zie nu ook andere youtube filmpjes met engine lift en zo, die had ik niet aan zien komen. En dat voor een pakking..)

Image
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by Bromgabber »

Inderdaad, waarschijnlijk motorsteunen los en een stukkie optillen om ruimte te krijgen.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by gert »

motor en bak kunnen best een flink stuk omhoog
maar je zal wel eea los moeten nemen qua leidingen enzo......
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by Kootje »

pff nou en of, uitlaat los, startmotor eraf, verdeelkap los, fan eraf halen, oliefilter en adapter, middelste transmission mount loshalen en dan zou het moeten kunnen.
Alles gereed, volgende stap is dus de motorsteunen los en proberen maar.

Mijn god, en dat allemaal voor een pakking, op zulke momenten mis ik m`n teveel verhoogde Blazer enorm. Pakking wisselen, half uurtje, nu een halve week.

Enige, maar dan ook het enige voordeel is dat je alle onderdelen die je eraf haalt eerst mooi kan poetsen en spuiten voor ze er weer op gaan. Iets van jezelf moed inpraten is dat.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by gert »

vaak is de motor eruit halen simpeler, dan kun je die ook meteen mooi opknappen, en de motorruimte ook.
vertel es: loopt je 454 op lpg? en wat verbruikt zoiets?
ik ben zoekende naar een suburban, en merk dat de mooiere autos veelal de 454 hebben, ivm met het verbruik zoek ik dus een 350.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by Kootje »

Dat vertelde m`n garage me ook al, 1 stapje verder en de motor ligt eruit. Aangezien ik de auto nog niet zo lang heb ga ik er eerste een tijdje mee rond rijden voordat ik de grote dingen ga aanpakken. Bij m`n vorige auto ben ik ook heel veel bezig geweest omdat ik dacht dat ik die auto nooit weg zou doen, half jaar later toch verkocht.

Als ik hem volgende winter nog heb gaat de motor eruit om (als nodig) te reviseren/spuiten enz enz.
verbruik is op dit moment denk ik rond 1 op 3,5 tot 1 op 4 al heb ik pas 6x getankt. Gas is zeker een optie, maar ook dat staat pas voor de volgende winter op de planning.

Moet wel zeggen dat ik de combi 454/th400 veel lekker vind rijden dan 350/th350. De Blazer was 350 (eigenlijk 383) en th350, en mijn chevelle heeft 350/350.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by gert »

met lpg wordt het al een heel stuk goedkoper, en ben je ook van die kl#te E10 af met alle bijkomende problemen.
succes!
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by Corp »

Je hoeft alleen de baksteun los te maken en bak iets opkrikken, dan de krukas draaien zodat de voorste kruktap niet naar beneden wijst en je trekt hem er zo uit
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by Kootje »

Ik heb blijkbaar een afwijkende oliepan/blok/ophanging, 6 cm de motor opgetakeld (alles had ik al los, dus de bak opkrikken versie was ik te laat voor.) kruktap stond goed, stuur verdraaid zodat die stuurstang ook maximaal naar voren ging en toen nog met heel veel pijn en moeite dat ding eronderuit kunnen trekken. Nu de boel even lekker opfrissen, spuiten en dan begint het weer.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by Kootje »

Tja, dat is best beetje balen, eerst eindelijk na een week zitten klooien die pakking en pan er weer netjes onder gekregen, starten, kijken, blij, rijden, stoppen, weer kijken, niet blij. Lekken dus. 2e keer meer vloeibare pakking aan de converter zijde gedaan, en ook die 2 hoekjes aan de zijkanten extra goed meegenomen, rijden, weer lekken. Naar garage geweest en vrijwel zeker achterste krukaslager. Tegenvaller, zo lang heb ik de auto nog niet. En 2 weken sleuteltijd weggegooid, had ik beter aan die 100 andere dingen die nog moeten gebeuren kunnen besteden.
Nu moet dus toch de hele motor eruit, dat stond eigenlijk voor volgend jaar op de planning.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by Grasmusen »

Haai,

Balen, lekt tie dan zo hard ? En als je de carterpan er af heb, kan je dan de krukas keerring niet vervangen bij een 454. Zijn dat geen '' 'halve"' ??

Bij mijn Ford kan dat wel !!! Dacht ik, nooit geprobeerd...................................

Groeten en succes iig ;)

Gr G
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by Kootje »

Ja, hij lekt te hard, zeker over een nieuw gespoten oliepan op een schone vloer. Het zou misschien mogelijk moeten zijn om die keerring te vervangen met de pan eraf, maar zoals hierboven al achter was gekomen is het eraf halen van de carterpan nog maar een half uur verwijderd van de hele motor eruit, nou dan is de keus jammer maar simpel.

Maar dit ga ik niet zelf meer doen, liever dat er een vakman naar kijkt zodat de motor weer goedgekeurd ( en dan ook gelijk maar keurig netjes nieuw in de verf) in de auto komt te hangen.
yellowsub
Posts: 641
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:32 am

Re: Oliepan 454 chevy bigblock, is het mogelijk ?

Post by yellowsub »

Ah een verf-revisie!

Mooi bezig; leuk om te lezen!!!
Post Reply