Chevrolet el-camino 1974

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Thnx mannen, zal na mn vakantie eerst mn blok wegbrengen.
Robert, bedankt voor het adres. :roll:
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Even een vraagje wat betreft de achteras, heb de lagers en keringen vervangen en het as nummer opgespeurd.
Het gevonden nummer is ACB1721, waar ik dus uit opmaak een Buick as, ratio 3.08 non locking. De originele die van fabriek uit geleverd dus.
Alleen dat ik hem openmaakte om de assen los te halen, om de lagers te vervangen, viel mijn oog op het volgende

Image

Wat deze foto laat zien is een 41 tands gear en 15 tands pinion, na tanden tellen is dit inderdaad het geval, wat dus inhoud een 2.73 ratio.
Iemand enig idee wat de reden voor deze verandering zou kunnen zijn.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Bromgabber »

Ooit een andere as eronder gezet maar hebben ze wel de tandwielen overgezet zodat de overbrenging weer klopte.
Zou een rede kunnen zijn.
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Het is juist andersom, de as is die van de fabriek geleverd, volgens as nummer, alleen het binnenwerk is veranderd van 3.08 naar 2.73!
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by SRB12 »

Misschien voor een wat lager brandstofverbruik?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Wilf »

Lager verbruik, rustiger op de snelweg, zijn allemaal valide punten. Ik heb mijn Buick destijds ook van 4.54 naar 3.6 omgebouwd om fijner op de snelweg te kunnen toeren :)
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Zo weer even een updeetje,

Was een tijdje van het forum afgesloten, omdat na het veranderen van mn e-mail adres, mn account inactief was gezet en er geen actieve webmaster aanwezig was om dit te veranderen,maar vanaf vandaag weer toegang :thumbs:
Heb het originele blok weggebracht naar Jacco in Rijsenhout en deze gaat hem volledig nameten en aanpakken.
Heb voor een paar honderd euro een andere motor en bak op de kop getikt,

Image

Dit om erzelf een beetje wegwijs in te worden om te reviseren, en de tijd te overbruggen tot mn andere motor terug komt.

Image

Deze motor heeft niet lang stilgestaan was los en zo uit de pick-up gehaald.
Na een kleine inspectie bleek deze motor meer olie dan LPG te hebben gebruikt, met als gevolg overal olie en verbrande aangekoekte olie.
Er zat 2cm dikke aangekoekte olie randen boven de zuigers en de inlaatkleppen sloten niet door aangekoekte olie.
De oliepeilstok was niet de juiste met als gevolg dat er 1.5 ltr teveel olie in het carter ging, intake was droog op de motor gebout, zat geen pakking tussen en de klepseals zaten er niet op, dus de olie had overal de vrije loop.

Image

Na alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt te hebben, het hele blok weer in elkaar gemeubeld met nieuwe lagers en de koppen gereinigd, kleppen geslepen (leuk klusje) en alles met nieuwe pakkingen en seals weer opgebouwd.

Image

Een nieuwe intake aangeschaft, zonder EGR, en de OHG-450 met een adapterplaat weer pasgemaakt op het manifold.
Motor terug gehesen in de camino en nu klaar aan het maken om hem te starten.

Image

Oude TH350 er weer achter gesleuteld, deze had ik een paar jaar eerder al zelf gereviseerd.
Zo het starten word wel spannend omdat zowel de motor als bak geheel door mijzelf zijn opgebouwd....... :?
Maar eerst alle koeling en LPG in orde maken en we zullen zien.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by rene74monte »

kiek , dat ziet er gelikt uit , mooi man
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by hemi »

Knap gedaan 👍 ik ben benieuwd hoe hij loopt
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by LeonW »

Zier er weer netjes uit👍.
Als het nu allemaal naar tevredenheid draait, mag je hier een mooie how-to schrijven🙃
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by SRB12 »

Netjes gedaan!
Maar wat een knoeiwerk van de voorganger zeg..
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Thnx mannen, ja stond er versteld van wat je zo aantreft en de motor zat in een daily driver, volgens zeggen.

Image

Maar vond het wel leerzaam om te zien hoe het niet moet, toch leuk zo'n oefenmotor. :) :)
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by jelmoer »

Ziet er zeker weer gelikt uit.
Succes met de eerste start.
Coppertje
Posts: 126
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Coppertje »

Mooie klus zeg
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Eerste start gemaakt, sloeg al aan na 3 seconden en liep netjes op alle 8 de pitten.
Na 5 minuten uitgevallen met een plof en zag langzaam de verdamper bevriezen......... :eek:

Image

Dacht dus een koeling probleem, maar na onderzoek had ik overal waar het hoort koelvloeistof. :x
Na verder onderzoek bleek de accu leeg en omdat er nog geen dynamo tussen hangt is ie uitgevallen door te weinig stroom.
Na opladen accu weer geprobeerd en inderdaad loopt ie nu goed en word de verdamper ook lekker warm.

https://youtube.com/shorts/Ry8pgaWxZpk
Post Reply