Remleidingen vervangen hrc

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Remleidingen vervangen hrc

Post by LeonW »

Techneuten,

Ooit is de chevy voorzien van een Kelsey remsysteem. Dit wil ik er tussenuit hebben.
Klopt het dat de leidingen naar achteren dikker zijn.
6.35mm naar achteren, 5.0 naar voren. Daarnaast is de dikkere leiding voorzien van een 9/16 én een 7/16 wartel
Image

Image

Dank alvast,

Grt Leon
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by Grasmusen »

Dunne leiding uit het T-stuk moet naar op het "verdeel blokje, voor op het schuine vlak. T-stuk weg dikke leiding direct in pomp. Klaar.

Als hwr goed is komt er aan de voorkant onder op het verdeel blok ook een dunneleiding uit die ook naar een voorwiel gaat.....!!
Maar die zie ik zo niet op de foto?

Succes,

Gr.G

Ik zal het voor de zekerheid nog even na kijken..................... ;)
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by rene74monte »

wat is het nut van dat spul eigenlijk ?
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by LeonW »

@grasmusen. Ik hen je tekst een aantal keren gelezen. Begrijp niet wat je bedoelt ☹️

Rene, als je het Kelsey gebeuren bedoelt? Remmerij voor een trailer, in mijn geval een fifth-wheel. Werking begrijp ik niet, maar maakt niet uit, gaat er toch uit.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by rene74monte »

aha , is het daar voor ,
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by Grasmusen »

Image
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by Grasmusen »

En de Linker "From master cylinder " gaat naar de achterste aansluiting op je master cylinder.

Zo als het nu is, en dat mag ook een dunne leiding zijn. En dat T-stuk moet er tussen uit.

Gr.G
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by LeonW »

Helder, dank je wel👍. Ik ga er mee aan de slag. Eerst zorgen dat ik de juiste onderdelen heb, want het lijkt.me stug dat alles lekker los komt.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by LeonW »

Ik heb een midlock felsset in inch maten besteld. Heb een mail ontvangen dat dit voorlopig niet leverbaar is, en ik kan nergens een inch setje vinden.

Moet het voor de remleidingen perse inch zijn of mag het ook een metrisch setje worden?

Grt
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by SRB12 »

Ik weet niet of dat pedaaldruk verandert als je 6mm of 6,35mm leiding gebruikt. Oppervlakte gaat kwadratisch, dus dat kan best impact hebben.
En zorg dat je bijeenpassende onderdelen gebruikt. Je schroefdraad van de nippel gaat metrisch dan wel niet; maar dat geldt ook voor leidingdikte. Je kunt niet zomaar mixen en matchen.
Kan je het niet lenen van een garage? Ik zie best vaak dat de goedkope felssetjes niet goed werken. Kan je beter lenen of huren bij een garage die goede kwaliteit hebben.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by LeonW »

In het verleden heb ik een midlock setje gebruikt in combinatie met koperleiding. Dat ging prima, vandaar de keuze om nu zelf een setje van midlock aan te schaffen.
Ik zal kijken om er toch één in inch maten te verkrijgen, zodat het inderdaad geen mix wordt.
Dankje👍.

Is het overigens gebruikelijk om meerdere diameters remleiding op de verdeler aan te sluiten, of heeft dat nog met de kelsey inrichting van doen?
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by SRB12 »

Heb ik ook. En ik heb geen trailer.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by LeonW »

En dan? Koper of cunifer leiding? Ik wilde eigenlijk cunifer, maar koper is volgens mij ook ruim toereikend. Bijkomend voordeel is dat het met een minder felssetje te maken is🙄
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by SRB12 »

Ik heb wel Cunifer gebruikt. Maar heb ook wel garagebedrijven gezien die het met koper doen.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Remleidingen vervangen hrc

Post by Grasmusen »

Druk in remsysteem wordt bepaald door, kracht op het rempedaal. De zuigerdiameters bepalen de overbrengings verhouding. Kleine pompzuiger tegenover grote Remklauwzuiger. Diameter remleidingen heeft geen effect op hoe diep je het rempedaal in moet trappen. Dus hoeveel volume olie je verplaatsen moet, om de remklauw zuiger te laten bewegen, wordt ook bepaald door de verhouding zuiger diameters. Dunnerleiding is efficiënter. Moderne auto`s hebben hele dunne remleidingen. Vandaar dat je ook weer speciale olie nodig hebt. Dot 5.

Nu, jij hebt een ameikaan dus diameter moet 6.35mm gebruiken. Koper is prima. Makkelijk te bewerken. Vullen met Dot 4 gaat altijd. Maar niet mixen.

Gr.G.
Post Reply